ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
§4. ЗАЙМЕННИК. ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ
38. Роздивіться таблицю. Прочитайте текст. Серед виділених у тексті назвіть займенники першої, другої і третьої особи. Скориставшись таблицею, визначте число кожного з цих займенників.
Особи займенників
Особа | Однина | Множина |
1 | Я | Ми |
II | Ти | Ви |
III | Він, вона, воно | Вони |
Сподобалося жабі, як
Довго вчилася жаба співати по-журавлиному і таки навчилася. Розмовляють жаби по-жаб’ячому, а вона мов не розуміє – відповідає по-журавлиному. Розгнівалися жаби. Дорікають вони своїй подружці:
– Ти така жаба, як і ми, чому ж не хочеш розмовляти по – жаб’ячому?
Жаба задерла голову й каже:
– Нічого ви не розумієте! Може, в мене виростуть крила і я полечу, як журавель!
За В. Сухомлинським.
Доведіть, що поданий текст містить діалог.
Які
39. Прочитайте народні усмішки, визначте особові займенники. Яка їх роль у мовленні?
– Мамо, а чому, коли я співаю, ти стоїш біля вікна?
– Щоб ніхто не подумав, що я тебе б’ю.
– Не тягни кота за хвіст!
– Я не тягну. Я тільки тримаю його за хвіст, а він сам тягне…
40. Перепишіть прислів’я, ставлячи подані в дужках особові займенники в потрібній формі. Визначте відмінки та число всіх особових займенників, позначте їх у дужках.
1. Як ми до людей, так і люди до (ми). 2. Живи для людей, поживуть і люди для (ти). 3. Ми з (ти), як риба з водою. 4. Що людям, те й (ми). 5. Книга – твій друг, без (вона), як без рук.
6. Книга корисна, коли (вона) читають.
7. Ластівка день починає, а соловей (він) кінчає. 8. Уліз між ворон, то й каркай разом із (вони).
Роздивіться пам’ятник книжкам і науці, установлений у Полтаві. Чому він зображає сову? У розповіді вживайте займенники.
41. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Визначте особу, число й відмінок кожного особового займенника.
1. Я українець, і ти українець, і він, і вона, ми усі – українці (О. Орач). 2. Козацьку бунтівливу вдачу нам лишили предки з давнини (Б. Симоненко). 3. Нас не підкупиш золотом, бо ми шукаєм скарбів серця між людьми (А. Малишко). 4. Мова мамина – свята. В ній вічний, незнищенний дух свободи (М. Адаменко).
Як ви розумієте вислів “скарби серця”? Чи знаєте ви людину, яка ними володіє? Розкажіть про неї. Уживайте займенники.
Пофантазуйте: що б сталося, якби з нашої мови зникли займенники. Складіть фантастичну розповідь “День без займенників”.