ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я
Тема 9 КОНФЛІКТИ І ЗДОРОВ’Я
Урок 28 Запобігання конфліктам та шляхи їх уникнення
На цьому уроці ви дізнаєтесь:
– про те, як запобігти конфлікту;
– на якій стадії розвитку конфлікту краще йому запобігти;
– про правила поведінки під час конфлікту.
Пригадайте
Конфлікт спричиняють розбіжності у поглядах, переконаннях різних людей або зіткнення їхніх інтересів, потреб, бажань. Чи згодні ви з такими причинами виникнення конфлікту?
Для того щоб запобігти конфлікту
Стадії розвитку конфлікту
Розглянемо стадії розвитку конфлікту:
1. На перерві вас образили – виникла конфліктна ситуація.
2. Усвідомлення конфлікту – ви відчули дискомфорт у спілкуванні з образником.
3. Початок відкритого протистояння – ви наважилися на заяву, погрозу, попередження.
4. Роздмухування, або ескалація, конфлікту – ви і ваш образник відкрито заявляєте про свої позиції і висуваєте свої вимоги.
5. Завершення конфлікту –
Поміркуйте
Розгляньте малюнок 71. Назвіть стадії конфлікту, зображеного на ньому. Який варіант розв’язання конфлікту позитивний, а який – негативний?
Мал. 71
Як запобігати конфліктам
Запам’ятайте
Залагодити конфлікт значно простіше на початку, поки взаємних претензій не накопичилося занадто багато. Найкраще це робити на стадії його усвідомлення, не очікуючи відкритого протистояння.
Поміркуйте
Чи бувають у конфліктах переможені та переможці?
ЯК БУТИ
Якщо ви не можете втриматися від відповіді опонентові, дотримуйтеся таких правил:
1. Стримуйте своє роздратування.
2. Будьте впевнені у собі.
3. Не давайте протилежній стороні негативних оцінок.
4. Ясно формулюйте, чого ви хочете.
5. Запропонуйте висловитися насамперед опонентові.
Доведіть, що ви знаєте
1. Що вивчає наука конфліктологія?
2. На якій стадії краще залагоджувати конфлікт?
3. Які почуття викликає у людини невирішений конфлікт?
Домашнє завдання
Пропонуємо виконати вправу для зняття емоційного напруження.
1. Стисніть пальці в кулак із затиснутим усередину великим пальцем. Роблячи видих спокійно, не кваплячись, стискайте кулак із зусиллям. Потім, послаблюючи тиск кулака, зробіть вдих. Повторіть вправу п’ять разів. Виконання вправи із закритими очима подвоює ефект. Вправу слід виконувати двома руками одночасно.
2. Робіть волоським горіхом колові рухи на долоні. Вправа розвиває м’язи рук.
3. Злегка промасажуйте кінчик мізинця.
4. Покладіть горіх на кисть руки з боку мізинця (на долоні) і долонею іншої руки злегка натисніть. Робіть горіхом колові рухи протягом трьох хвилин.
Виконайте тест “Чи вмієте ви контролювати себе”. Відповідайте лише “так” чи “ні”.
1. Мені дуже важко наслідувати інших людей.
2. Я міг би, за бажання, прикинутися дурником, аби привернути до себе увагу та розсмішити друзів.
3. З мене міг би вийти непоганий актор.
4. Іншим людям іноді здається, що я занадто переживаю через дрібні прикрощі.
5. У компанії я рідко буваю в центрі уваги.
6.У різноманітних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я часто поводжуся по-різному.
7. Я можу відстоювати лише те, у чому я щиро переконаний.
8. Щоб досягти успіху у справах і в стосунках з людьми, я намагаюся бути таким, яким мене бажають бачити.
9. Я можу бути доброзичливим з людьми, які мені неприємні.
10. Я завжди такий, яким здаюсь.
Нараховуйте собі по одному очку за відповідь “ні” на запитання 1, 5, 7 і “так” – на всі інші. Підрахуйте суму балів.
0-3 очки. Ви не вважаєте за потрібне змінювати свою поведінку залежно від ситуації. Ви здатні до щирого саморозкриття у спілкуванні. Дехто вважає вас “незручним” у спілкуванні через вашу прямолінійність.
4-6 очок. Ви щирі і стримані у прояві своїх емоцій. Вам варто у своїй поведінці більше рахуватися з людьми, які вас оточують.
7-1 0 очок. Ви легко входите у будь-яку роль, гнучко реагуєте на зміни ситуації, навіть здатні передбачити враження, яке ви справляєте на людей, що вас оточують.