ЗБАГАЧЕННЯ МОВИ НОВИМИ СЛОВАМИ. СТАРІ Й НОВІ СЛОВА В МОВІ

Мета: продемонструвати учням, що мова – суспільне явище, яке може змінюватися, поповнюватися новими словами; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ось дзвінок сигнал подав –

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо

І урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра “Шифрувальники”

– Розберіть “зашифровані” речення.

– Поясніть, як ви розумієте їх зміст.

ОотЗло бовадутью із млезі, а

зннная – з никжок.

НуКги тачитью єн чиома, а зумморо.

– Назвіть кількість букв, звуків у словах книжка, знання.

2. Каліграфічна хвилинка

Щщ Щщ Щщ що

– Напишіть каліграфічно синоніми до словосполучень.

Кожного дня -… (щодня).

Кожної години – … (щогодини).

– Впишіть пропущені слова, користуючись словами, поданими у довідці.

Мова…. новими словами, які… в нашому житті, ….

Слова для довідки: збагачується, щоденно, з’являється, поповнюється.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми спробуємо дослідити, як розвивається і збагачується наша

мова.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

– Щодня в літературну мову приходять безліч нових слів, але ми цього не помічаємо. Завдяки цьому мова постійно розвивається, збагачується новими словами. Виконуючи каліграфічну хвилинку, ви ознайомилися з новими словами: щодня, щогодини.

– Спробуйте пояснити, як вони утворилися. (За допомогою злиття слів “що” та “година”; “що” та “день”.)

– Такий спосіб творення слів називається словотворенням.

2. Утворіть нові слова

Гра “Хто швидше?”

Трактор – …

Вода – …

Працювати – …

Білий – …

– Позначте в цих словах корінь.

3. Робота з тлумачним словником

– Поясніть значення слів: комп’ютер, менеджер, офіс.

– Складіть речення з цими словами.

4. Цікаво знати!

– Слово крейда прийшло до нас з далеких країв – з острова Кріт. Римляни у давнину вивозили з цього острова білу глину як будівельний матеріал і називали його крета. Пізніше цю глину почали вживати германці, називаючи її спочатку кріда, а потім крайде. Від германців це слово прийшло до нас. Так від покоління до покоління мандрувала наша мова, поки дійшла аж до нас. І кожне нове покоління вносило в неї щось нове, збагачувало й удосконалювало її. (За А. Коваль)

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за етимологічним словником

1-ша група. Пенал.

Це слово бере свій початок від слова перо (у давнину в пенал складали гусячі пера, якими писали). Для порівняння: латинською мовою “перо” – це “пенна”, а “пенна” і “пенал” – дуже подібні слова. Хоча з часом призначення пенала істотно змінилося, його назва збереглася.

2-га група. Парта.

Це слово примандрувало до нас із Франції. У французькій мові “а пар” означає “окремо”, “окреме сидіння”. Так називали сидіння для одного чи двох учнів на відміну від довгих лав, якими користувалися у школах до того, як почали виготовляти парти.

3-тя група. Гардероб.

Слово французького походження, що в перекладі означає “сховище” для одягу – спеціальне приміщення, обладнане вішалками.

4-та група. Коридор.

Це слово походить від латинського “куррере”, що означає “бігати”. Цікаво, чи відоме істинне значення цього слова вчителям? Чого ж тоді вони так часто повторюють одну і ту саму фразу: “Не бігайте коридором”? Виявляється, що іспанська корида (бій биків) – родич слова коридор.

Висновок. Наша мова поповнюється новими словами завдяки словотворенню, запозиченню з інших мов, розширенню значення відомих слів.

2. Конкурс на кращого читця висловлювань про мову

– Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ (К. Ушинський).

– Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх (Олесь Гончар).

– Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя (Франсуа Вольтер).

– Чому так високо шанували і шанують рідну мову відомі педагоги, письменники?

3. Списування з граматичним завданням

– Спишіть висловлювання П. Мирного про мову.

– Поясніть, як ви розумієте слова схованка, скарбниця, сподівання.

– Підкресліть слова, у яких букв більше, ніж звуків.

Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова. Ота жива сходинка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що цікавого дізналися на уроці?

– Доберіть якомога більше спільнокореневих слів до слова хліб. (Хлібина, хлібець, хлібороб)

– Який спосіб збагачення мови ви використали?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


ЗБАГАЧЕННЯ МОВИ НОВИМИ СЛОВАМИ. СТАРІ Й НОВІ СЛОВА В МОВІ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ЗБАГАЧЕННЯ МОВИ НОВИМИ СЛОВАМИ. СТАРІ Й НОВІ СЛОВА В МОВІ