Мета: продемонструвати учням, що мова – суспільне явище, яке може змінюватися, поповнюватися новими словами; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо
І урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Гра “Шифрувальники”
– Розберіть “зашифровані” речення.
– Поясніть, як ви розумієте їх зміст.
ОотЗло бовадутью із млезі, а
НуКги тачитью єн чиома, а зумморо.
– Назвіть кількість букв, звуків у словах книжка, знання.
2. Каліграфічна хвилинка
Щщ Щщ Щщ що
– Напишіть каліграфічно синоніми до словосполучень.
Кожного дня -… (щодня).
Кожної години – … (щогодини).
– Впишіть пропущені слова, користуючись словами, поданими у довідці.
Мова…. новими словами, які… в нашому житті, ….
Слова для довідки: збагачується, щоденно, з’являється, поповнюється.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми спробуємо дослідити, як розвивається і збагачується наша
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
– Щодня в літературну мову приходять безліч нових слів, але ми цього не помічаємо. Завдяки цьому мова постійно розвивається, збагачується новими словами. Виконуючи каліграфічну хвилинку, ви ознайомилися з новими словами: щодня, щогодини.
– Спробуйте пояснити, як вони утворилися. (За допомогою злиття слів “що” та “година”; “що” та “день”.)
– Такий спосіб творення слів називається словотворенням.
2. Утворіть нові слова
Гра “Хто швидше?”
Трактор – …
Вода – …
Працювати – …
Білий – …
– Позначте в цих словах корінь.
3. Робота з тлумачним словником
– Поясніть значення слів: комп’ютер, менеджер, офіс.
– Складіть речення з цими словами.
4. Цікаво знати!
– Слово крейда прийшло до нас з далеких країв – з острова Кріт. Римляни у давнину вивозили з цього острова білу глину як будівельний матеріал і називали його крета. Пізніше цю глину почали вживати германці, називаючи її спочатку кріда, а потім крайде. Від германців це слово прийшло до нас. Так від покоління до покоління мандрувала наша мова, поки дійшла аж до нас. І кожне нове покоління вносило в неї щось нове, збагачувало й удосконалювало її. (За А. Коваль)
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за етимологічним словником
1-ша група. Пенал.
Це слово бере свій початок від слова перо (у давнину в пенал складали гусячі пера, якими писали). Для порівняння: латинською мовою “перо” – це “пенна”, а “пенна” і “пенал” – дуже подібні слова. Хоча з часом призначення пенала істотно змінилося, його назва збереглася.
2-га група. Парта.
Це слово примандрувало до нас із Франції. У французькій мові “а пар” означає “окремо”, “окреме сидіння”. Так називали сидіння для одного чи двох учнів на відміну від довгих лав, якими користувалися у школах до того, як почали виготовляти парти.
3-тя група. Гардероб.
Слово французького походження, що в перекладі означає “сховище” для одягу – спеціальне приміщення, обладнане вішалками.
4-та група. Коридор.
Це слово походить від латинського “куррере”, що означає “бігати”. Цікаво, чи відоме істинне значення цього слова вчителям? Чого ж тоді вони так часто повторюють одну і ту саму фразу: “Не бігайте коридором”? Виявляється, що іспанська корида (бій биків) – родич слова коридор.
Висновок. Наша мова поповнюється новими словами завдяки словотворенню, запозиченню з інших мов, розширенню значення відомих слів.
2. Конкурс на кращого читця висловлювань про мову
– Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ (К. Ушинський).
– Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх (Олесь Гончар).
– Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя (Франсуа Вольтер).
– Чому так високо шанували і шанують рідну мову відомі педагоги, письменники?
3. Списування з граматичним завданням
– Спишіть висловлювання П. Мирного про мову.
– Поясніть, як ви розумієте слова схованка, скарбниця, сподівання.
– Підкресліть слова, у яких букв більше, ніж звуків.
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова. Ота жива сходинка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що цікавого дізналися на уроці?
– Доберіть якомога більше спільнокореневих слів до слова хліб. (Хлібина, хлібець, хлібороб)
– Який спосіб збагачення мови ви використали?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ