Мета: узагальнити правила знаходження числа повних десятків, сотень, тисяч, десятків тисяч в багатоцифрових числах; учити збільшувати (зменшувати) числа у 10; 100; 1000 разів, читати і записувати багатоцифрові числа; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі; підготувати учнів до контрольної роботи.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Математичний диктант
– Запишіть числа.
– Двісті сорок одиниць другого класу.
– Сімсот сімнадцять
– Шістнадцять одиниць другого класу і шістдесят одиниць першого класу.
– Триста двадцять одиниць другого класу і вісімдесят три одиниці першого класу.
– 2 тисячі 820 одиниць, 16 тисяч 5 одиниць, 48 тисяч 12 одиниць, 574 тисячі. Завдання 294 (фронтально, з аналізом розрядного складу одного-двох чисел)
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальна робота
На основі запису порівняйте сусідні розрядні одиниці: одиницю – з одиницею тисяч, десяток – з десятком тисяч, сотню – із сотнею тисяч.
– Зі скількох десятків складається кожне число: 100,1000,10 000,100 000?
На дошці – запис.
– Поясніть, як отримали кожну форму запису числа 246 853. Скільки цифр потрібно відкинути, щоб визначити число повних десятків, сотень, тисяч, десятків тисяч?
– Яку дію потрібно виконати, щоби: збільшити число в 100, 1000 разів? зменшити в 100,1000 разів?
– Визначте число десятків, сотень, тисяч, десятків тисяч, сотень тисяч в числах (метод “Мікрофон”).
578 445; 336 628; 759 187.
2. Фізкультхвилинка
IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійне виконання завдання
Завдання 298 (з подальшою взаємоперевіркою)
2. Робота над задачами
Завдання 299 (колективно)
I спосіб
1) 240 : 10 = 24 (гар.) – мав розв’язувати Буратіно щоденно;
2) 24 – 2 = 22 (гар.) – розв’язував Буратіно щоденно;
3) 22 • 10 = 220 (гар.) – розв’язав Буратіно за 10 днів.
(240 : 10 – 2) • 10 = 220 (гар.)
II спосіб
1) 2 • 10 = 20 (гар.) – менше розв’язав Буратіно за 10 днів;
2) 240 – 20 = 220 (гар.) – розв’язав Буратіно за 10 днів;
240 – (2 • 10) = 220 (гар.)
Завдання 300
Після детального аналізу учні розв’язують задачу самостійно. Один учень працює за дошкою. Самоперевірка з дошки.
1) 120 : 4 = 30 (раз.)
2) 3 • 30 = 90 (кг)
Завдання 302
1) 15 000 : 5 = 3000 (раз.);
2) 7 • 3000 = 21 000 (кг) соломи.
V. САМОСТІЙНА РОБОТА
1 варіант
1. Розв’яжи задачу.
200 л виноградного соку розлили у 50 великих і 25 маленьких банок. У велику банку вміщується 3 л. Яка місткість менших банок?
2. Обчисли вирази.
2 варіант
1. Розв’яжи задачу.
Дві художниці розписали 320 сувенірів. Перша розписувала 4 дні по 30 сувенірів щодня. Скільки сувенірів за день розписувала друга художниця, якщо вона працювала 5 днів?
2. Обчисли вирази.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 303; 304 (с. 47-48).
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
– Над чим міркували сьогодні на уроці?
– Що вдалося зробити найкраще?
– Над чим ще потрібно попрацювати?