Повторення вивченого в початкових класах
§ 1 Значення мови в житті людини і суспільства. Українська мова – державна мова України
1 1.Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.
Українці називають маленьку дитину, яка не вміє говорити, “немовлям”. І хоч немовлята “не мовлять”, вони розрізняють звуки, упізнають голос мами. Діти більше люблять ніжний людський голос, аніж тишу чи незнайомий шум. Співає дитині колискову мати: “Ходить сон коло вікон, а дрімота коло плота…” Дитина ще не скоро вимовить ці слова, але
Мама співає “Котка”. Прилітають і сідають на бильце колиски гулі-голуби. Вони воркують – теж розмовляють із дитиною. Так із маминою піснею приходить у світ дитини Слово.
2. Про що розповідається в тексті? Зробіть висновок: яке значення має мова в житті людини.
3. Поясніть значення виділених слів, використовуючи тлумачний словник.
2 Прочитайте подані висловлювання про мову. Поясніть, як ви їх розумієте.
Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його
Мову чудову, глибинне й пружне слово, немов гостру зброю, дав нам народ. Дав цю мову і наказав пильно, свято оберігати її чистоту, збагачувати й відшліфовувати до блиску, до гостроти разючої (П. Тичина).
Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, сам засуджує себе на злиденність душі (І. Цюпа).
3 Прочитайте вірші. Випишіть слова, що характеризують українську мову.
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
А. Каніщенко
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід…
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
Н. Рій
Це цікаво!
У світі понад сім мільярдів людей і приблизно три тисячі мов.
4 1. Прочитайте виразно вірш.
Буква до букви – слово вродилось,
Заусміхалось, заколосилось;
Серце зраділо слову, як брату,
Слово – це щастя, слово – це свято.
Вчімося, друзі, слово любити.
Слово до слова – й думка сповита.
Люди без думки – птиці безкрилі,
З думкою люди мудрі й щасливі.
Л. Чернецька
2. Яку думку висловлено в цьому творі? Як потрібно розуміти вислів Люди без думки – птиці безкрилі?
3. Як мова допомагає виражати думки, почуття?
5 1. Спишіть прислів’я та приказки, вставляючи потрібні слова з довідки.
1. Слово – не… , як вилетить, то вже не спіймаєш. 2. Від гарних слів… не облізе. 3. Слів не розкидаєш, добру… маєш. 4. Хто говорить – … , хто слухає – жне. 5. Не заживає… від лихого слова. 6. Слово без… нічого не варте. 7. Мудре слово в… вагоме.
Довідка: громаді, сіє, рана, горобець, славу, язик, діла.
2. Чого навчають ці прислів’я та приказки? Чому мова є найкращим засобом спілкування? Які ще засоби спілкування між людьми вам відомі?
Усміхнімось!
– Не вірю я приказкам.
– Чому?
– Приказка каже, що мовчання – золото. Я мовчав на уроці, а вчитель мені 12 балів не поставив.
6 1. Прочитайте текст. Спишіть.
Державна мова – це мова, законодавчо визначена як обов’язкова в органах державного управління, у громадських організаціях, навчальних закладах, у галузі зв’язку тощо. Українська мова як державна закріплена в Конституції України. Це одне з найпереконливіших свідчень самобутності й незалежності будь-якої держави.
2. Як ви розумієте поняття “державна мова”? Чому в Україні державною мовою є українська?
7 1. Прочитайте вірш. Визначте його основну думку.
Як сонця безсмертного коло, що креслить у небі путі, любіть свою мову й ніколи її не забудьте в житті.
Ми з нею відомі усюди, усе в ній, що треба нам, є, а хто свою мову забуде, той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
В. Сосюра
2. Які ще мови ви вивчаєте? Яка роль кожної з них у житті людини? Чому потрібно знати державну мову?
8 1. Поміркуйте над змістом пісенних рядків А. Демиденка.
Якого ж ми будемо племені-роду,
Якщо буде в устах наша мова згасать?
2. Підготуйте твір-роздум на тему “Чому я розмовляю українською мовою?”.
Користуючись малюнком, розкажіть про значення мови в житті людини й суспільства.