Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 99
Тема. Значущі частини слова. Правопис. Написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета:
– навчальна: повторити й поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їхнього виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-, прі-, визначати їхню роль у словах, удосконалювати навички правопису;
– розвивальна: розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення, увагу,
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до професії вчителя, а також співчуття і уважність до будь-якої людини, яка потрапляє в біду.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексика, граматика, культура мовлення й стилістика, текст.
Міжпредметні зв’язки: художня література.
Обладнання: опорні схеми, сюжетні малюнки.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Створення емоційного настрою.
Тренінг “Я-особистість!”
>
Я прагну…
Я сподіваюсь…
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Спостереження за мовним матеріалом
> Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Поясніть свій вибір. Чому автор дав таку назву тексту? Назвіть мовні засоби зв’язку речень у тексті.
НОВА ВЧИТЕЛЬКА
Добрий десяток літ спливло весняною водою з того часу, як Олександра Василівна прийшла на свій перший урок. Але й досі, входячи в клас після літніх канікул, учителька почуває легке хвилювання. Адже кожного разу вона входить у коло нових учнів, як у нову свою сім’ю.
Після Юркового запитання Олександра Василівна зрозуміла, що з кожною хвилиною вона здружується з класом. Безслідно зникло хвилювання, вона легко знаходила потрібні слова. Міцніла в школярів довіра до неї, прірви між ними не було, і на серці ставало легко й ясно. І раптом згадалось, як ходила вона вчора над морем, примруживши очі. Звечоріло, і лілова смужка далеких просторів повільно забарвлювалась пречудовим світлом заходу (За О. Донченком).
> Випишіть слова з префіксами пре-, при-, прі-. Поясніть їхній правопис.
> 3 префіксами пре-, при-, прі – записати по 2-3 нових слова.
Кубування
> Дайте відповіді на питання, записані на сторонах куба: – Якого значення надає словам префікс пре – ?
– Наведіть приклади слів з цим префіксом,
– Якого значення надає словам префікс при-?
– Наведіть приклади слів з цим префіксом,
– Назвіть слова, які пишемо з префіксом прі-.
– Для чого необхідні знання про написання префіксів?
Коментар учителя. Префікс – це значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (цвіт – зацвісти, перецвісти, відцвісти, вицвісти).
Префікс пре – вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже). У префіксі пре – пишемо букву е: претихий, пречудово. Префікс при – найчастіше вносить у значення слова відтінок приєднання, приближення або неповноти дії чи ознаки. У префіксі при – пишемо букву и: прибудувати, приставляти, прикладати.
Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, як і в коренях слів, вимовляємо наближено до [и].
Ненаголошений голосний [и] у префіксі при – у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитися в написанні префіксів пре – і при-, треба розрізняти їх за значенням.
Префікс прі – пишемо у словах прізвище, прізвисько, прірва.
Робота з опорною таблицею
> Доповніть таблицю власними прикладами.
ПРЕ- | ПРИ- | ПРІ- |
Вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити словом дуже) | Найчастіше вносить у значення слова відтінок приєднання, приближения або неповноти дії чи ознаки | Пишемо в словах прізвище, прізвисько, прірва |
Претихий, прерозумний | Прибудувати, приставляти |
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Моделювання нових слів
> Утворіть від зазначених слів за допомогою префікса ПРЕ – нові слова. Якого значення надає словам префікс?
Тихий, добрий, мирний, спокійний, міцно, голосно.
Дослідження-реконструювання (міні-тест)
> Замініть словосполучення словами з префіксами ПРЕ-, ПРИ-.
1. Дуже глибокий:
А преглибокий;
Б приглибокий.
2. Злегка закритий:
А прикритий;
Б прекритий.
3. Не зовсім заглушений:
А преглушений;
Б приглушений.
4. Дуже злий:
А презлий;
Б призлий.
5. Злегка прикритий пилом:
А препилений;
Б припилений.
6. Не зовсім закриті очі:
А прекриті;
Б прикриті.
Розподільний диктант
> До кожного зі слів поставте відповіді: а – слова, що означають приєднання; б – слова, що означають наближення чи неповноту дії; в – слова, що вказують на збільшену ознаку
Прибережний, привезений, предобрий, прихід, прекрасний, приземлення, пришити, презирство, прибитий, прихилитися, прескромний.
Ігрове завдання “Хто більше” (групова робота)
> До малюнка доберіть якнайбільше слів із префіксами пре-, при-, прі-, поясніть їх правопис. Вживаючи дібрані слова, побудуйте зв’язне висловлювання.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Написання яких префіксів ми сьогодні повторили?
– Якого значення словам надають префікси пре-, при-, прі-?
– Наведіть приклади слів із префіксами пре-, при-, прі-.
– Яке завдання вам сподобалося найбільше?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
> Виконайте вправу за підручником.
> Зі словника випишіть слова, які починаються на прі-, визначте в них корінь, зробіть висновок.
> Складіть тестові завдання на правопис префіксів пре-, при-, прі-.