5 КЛАС
Тема 4. Музика та візуальні образи
Урок 23
Тема уроку. Знак альтерації бемоль. Ліга. Сольфеджування вправи. Розучування української народної пісні на сл. Т. Шевченка “По діброві вітер виє”.
Слухання музики. “Думи мої” на сл. Т. Шевченка
Мета уроку: закріпити з учнями знаки альтерації на знайомих музичних вправах; розвивати у дітей музично-ритмічний слух та вокально-хорові навички; виховувати любов до пісень на сл. Т. Шевченка.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
1) вправа на дикцію та артикуляцію;
2) вправа на розширення діапазону;
3) спів легато.
III. Актуалізація опорних знань.
– Що означає спів легато?
(Це зв’язне виконання нот).
Ліга – це дугоподібний знак, що зв’язує дві або більше нот.
Інколи ліга пов’язує звуки, що виконуються як один склад тексту. Погляньте на
– Чи є тут заліговані ноти?
– Як потрібно проспівати даний склад?
Оскільки ми звернулися до нотного тексту пісні “По діброві вітер виє”, то звернемо увагу на знак альтерації біля скрипкового ключа. На що вказує знак бемоль?
Знаки альтерації
Бемоль – це знак альтерації, який понижує ступінь на півтону.
– Які знаки альтерації ви ще знаєте?
(Дієз).
Вам відомо, що якщо бемоль стоїть біля ноти, то п потрібно виконувати на півтону нижче. Бемоль пишеться біля ключа або перед нотою. Давайте згадаємо поспівку “Знаки альтерації”.
IV. Розучування пісні розпочинаю з бесіди про значення творчості Т. Шевченка в українській літературі, музиці та живописі.
Читаю уривок вірша Т. Шевченка “Тополя”, щоб діти зрозуміли, який алегоричний образ відтворений у пісні, і могли з’ясувати, яка музика може відповідати змістові.
По діброві вітер виє
Слова Т. Шевченка
Музика народна
Повільно
2. Стан високий, лист широкий –
Марно зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє.
3. Чумак іде, подивиться
Та голову схилить,
Чабан вранці з сопілкою
Сяде на могилі,
4. Подивиться – серце ниє:
Кругом – ні билини!
Одна, одна, як сирота
На чужині, гине!
А тепер погляньте на розмір пісні, що ви помітили?
(Розмір 3/4, 2/4, 4/4, тобто змінний).
– Що характерно для початку мелодії?
(Вона будується на звуках тонічного тризвуку).
Отож, давайте проспіваємо тонічний тризвук.
Значну увагу потрібно приділити розспівуванню складів (заліговані ноти), що досягається за умови кантиленного звучання.
V. Слухання музики.
1. Розповідь.
На вірші Тараса Григоровича Шевченка написано понад 200 пісень. Авторів всіх не відомо, але є багато творів написаних на вірші Т. Шевченка українськими композиторами К. Стеценком, Я. Степовим, М. Лисенком.
– Що знаєте ви про Шевченка-художника?
Природа наділила Тараса Шевченка дивовижним умінням малювати. Всі ви читали твори про малого Тараса, який тікав в бур’яни і там тихенько собі малював. У малярстві він досяг великих успіхів. Він написав понад 150 портретів. Погляньте на репродукцію картини Т. Шевченка “Автопортрет”. Ми бачимо зосереджене обличчя, сповнене гідності. Світло вихоплює з півтемряви лише обличчя – все інше тоне.
Привертають увагу сховані у тіні очі, але саме це робить погляд очей всепроникаючим, сповненим якогось запитання. Це образ 26-річного юнака, якого суворі обставини рано зробили дорослим.
Послухайте ще одну з пісень на слова Т. Шевченка “Думи мої, думи” та розгляньте репродукцію картини художника Михайла Божія з однойменною назвою. На картині бачимо рішучу ходу замисленого Кобзаря, а грозове тло полотна створює особливий настрій, співзвучний пісні.
(Діти слухають твір і висловлюють свої думки).
VI. Підсумок уроку.