РЕЧЕННЯ
Зв’язок слів у реченні
59. Прочитайте слова.
1. Слово, залізний, добре, відчиняти, двері.
2. Розум, на, дорога, валяється, не.
3. Знань, ми, чемності, і, навчаємося, у, дитинство.
– Складіть із запропонованих слів прислів’я народів Європи. Змініть, де потрібно, форму слів. Запишіть.
– Підкресліть головні й другорядні члени речення в складених прислів’ях.
60. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
Був ясний осінній день. У (повітря) (пливти) павутинки, а в (блакитне) небі летить ключ (журавлі). Пролетіли (журавель)
Вони довго сиділи, немов радилися. Чому це (птах) радяться? Бо вони вирушають у далеку (дорога). Журавлі (летіти) у теплий, але чужий край. Бо Батьківщина є там, де ти народився, зріс і почав літати (За Василем Сухомлинським).
– Доберіть до тексту заголовок.
– Спишіть текст, розкриваючи дужки. Визначте, які слова зв’язуються тільки за допомогою закінчень, а які – і закінчень, і прийменників. Підкресліть прийменники.
Словосполучення має головне й залежне слово: прапор (який?) український, читає (як?) уважно. Питання ставимо від головного
61. Прочитайте словосполучення, розкриваючи дужки.
На (білий) снігу, Під (свіжий) снігом, Подих (вітерець), Укрив (земля), (жовтий) листя, подвір’я (школа), прийшов до (я), гектар (земля).
– Спишіть словосполучення, розкриваючи дужки. Підкресліть словосполучення, у яких слова зв’язані за допомогою закінчень і прийменників. Визначте головне й залежне слово в словосполученнях за зразком.
Зразок
62. Складіть текст-розповідь на тему “Початок зими”, використовуючи підкреслені словосполучення з вправи 61. Запишіть.