Урок 97
Тема. Звуки [дж], [дз], [дз’], позначення їх буквосполученнями дж, дз. Перенос слів із буквосполученнями дж, дз.
Складання усного опису джмеля за поданими запитаннями
Мета: вчити правильно вимовляти слова з записувати їх під диктовку, переносити з рядка в рядок; закріплювати навичку правильного звуко-буквеного аналізу слів із буквосполученнями дж, дз; розвивати логічне мислення при відгадуванні загадок; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 173)
– Прочитайте слова в алфавітному порядку.
– Які нові слова ми вивчили минулого уроку?
2. Хвилинка чистопису
Дж ел ик Джмелик
– Запишіть іще три слова з буквосполученням дж.
3. Фронтальне опитування
– Як вимовляються слова з буквосполученнями дж, дз? Наведіть приклади слів із ними. (Як . Бджола, дзьоба, гедзь)
– Щоб назвати кожен звук у цих у цих словах, про що треба пам’ятати?
– Запишіть звукові моделі даних слів.
– Що ви пам’ятаєте про те, як треба переносити слова з буквосполученнями дж, дз? Наведіть приклади.
III. Робота над поглибленням і закріпленням матеріалу
1. Вибіркова робота (вправа 174)
– Прочитайте слова, правильно вимовляючи звуки у виділених словах.
– Скільки в тексті абзаців? Прочитайте початок кожного.
– Випишіть виділені слова, підкреслюючи буквосполучення дж, дз. (ДзЮркоче, ДзЕркальна, ДжЕрельце, ДзВіночки, бДжОли, ДжМелі).
2. Складання опису (вправа 176)
– Прочитайте текст.
– Чим відрізняються джмель і джмелик? (Джміль більший від джмелика за розміром, старший за віком.)
– Складемо опис джмелика за запитаннями. Можна користуватися текстом.
1) На що схожий джмелик? (Джмелик схожий на вертоліт.)
2) Якого він кольору? (Джмелик чорний, мов вуглинка.)
3) Що у нього на голівці і на спинці? (У нього на спинці та голівці
– дві плямки, мов пелюсточки квітки прилипли.)
4) На що схожі крильця джмелики? (Крильця джмелика схожі на пропелери.)
5) Як джмелик гуде? (“Джу-джу-джу!” – дзвінко гуде джмелик.)
– Спробуйте усно описати джмелика, лише підглядаючи в текст і запитання.
3. Фізкультхвилинка
4. Розподільний диктант із завданням (вправа 175)
– Уважно прочитайте слова. Розділіть умовно сторінку зошита на три частини для запису слів у стовпчики: у перший – слова із звуком , у другий – із і в третій – .
Джміль кукурудза дзьоб
Ходжу дзвоник дзюрчить
Саджають дзеркало дзьобами
Бджілка гудзик
Джерело дзига
Сиджу дзенькає
– Перевірте написане за підручником. Яких слів ви там не знайшли? (Дзига, дзенькає, дзьобати)
– Складіть звукові моделі цих слів.
– Виділені в підручнику слова поділіть для переносу. (Хо-джу, са-джа-ють, ку-ку-ру-дза)
– У якому слові є два однакові склади?
– Скільки в ньому звуків? (Шість) А букв? (Сім)
– Чому так? (Бо буквосполученням дз позначається один звук .)
5. Відгадування загадок (вправа 177)
– “Перетворіть” рослину хміль на комаху, замінивши один звук. (Хміль – джміль) Запишіть слова.
– Порахуйте звуки і букви у словах хміль – джміль. Порівняйте кількість звуків і букв у кожному слові.
– Відгадайте загадки. Запишіть відгадки.
– Хто завжди каже правду? (Дзеркало)
– Хто зубів багато має, та нікого не кусає? (Кукурудза)
– В нього серце калатає,
Вас до школи закликає. (Дзвоник)
6. Складання звукових моделей слів
– Складіть звукові моделі записаних на дошці слів. Поділіть їх вертикальними рисками для переносу.
IV. Підсумок уроку
– Якими буквосполученнями позначаються на письмі звуки ? Наведіть приклади.
– Як треба переносити слова з такими буквосполученнями? Наведіть приклади.
– Порівняйте кількість звуків і букв у слові дзьоб.
V. Домашнє завдання з інструктажем
Правило на с. 74, вправа 178.