5 КЛАС
Тема 1. Музика і мистецтво слова.
Урок 4
Тема уроку. Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею “Їхав козак за Дунай”. Слухання музики. М. Лисенко “Радуйся, ниво неполитая”
Мета уроку: закріпити з дітьми поняття “звукоряд”, дати визначення кантати; розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до музики українських композиторів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, музичний інструмент, портрет М. Лисенка.
Хід уроку
I. Організація
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
– Діти, почувши тему уроку, ви згадали, що про звукоряд ви вчили у молодших класах. Гадаю, що вам не важко буде дати визначення цього поняття. Отже, то що таке звукоряд?
Звукоряд – це послідовне розміщення звуків за висотою у висхідному чи нисхідному порядку.
– А тепер проспіваємо звукоряд “до мажор” вверх та вниз.
– А чи пам’ятаєте ви поспівочку про звукоряд? Я вам її нагадаю, а ви послухайте.
Звукоряд
III. Роботу над піснею можна
– Діти, я заграю мотив пісні, а ви назвете її?
(Це уривок з пісні “Їхав козак за Дунай”, яку ми почали вивчати на минулому уроці).
– Давайте виконаємо 5 разом і продовжимо вивчати далі.
Працюю над чистотою інтонування, диханням, дикцією.
– Вивчивши пісню загалом, чи звернули ви увагу на 5 лад?
– Перша частина твору звучить у мінорі, а друга – у мажорі. То ж добре вслухайтеся, хто цього не зауважив.
– А тепер виконаємо пісню “В ролях”: хлопці будуть виконувати слова козака, а дівчата – дівчини. (Бажаючих опитую на оцінку).
IV. Музично-ритмічні рухи.
V. Слухання музики варто розпочати з
1. Розповіді про Миколу Лисенка.
М. Лисенко – це український композитор, засновник української класичної музики. Народився він на Полтавщині, а вчився у Києві, Ляйпцігу та Петербурзі. Впродовж усього життя композитор збирав українські народні пісні, дописував їх, включаючи у свої твори. Під час перебування у Петербурзі у нього склалися добрі стосунки із студентами Академії мистецтв. Коли Микола Віталійович прощався з Петербургом, студенти влаштували йому проводи. Усі хористи заспівали могутніми голосами народний гімн в обробці Лисенка “Гей, не дивуйте, добрії люди!”. Це був тисячний хор, який заглушив гамір Невського проспекту. Чимало творів композитор написав на слова Т. Шевченка, а саме музику до “Кобзаря”. Сьогодні ви послухаєте один із цих творів – кантату “Радуйся, ниво неполитая”. Це твір для хору, оркестру та соліста. Такий твір називається кантатою.
Сьогодні ви, діти, послухаєте п’яту частину кантати “Оживуть степи, озера”. Музика в цьому творі не тільки підсилює сюжет, а й доповнює його, надаючи змісту нових ознак.
2. Бесіда за прослуханим твором.
– Які засоби музичної виразності використав композитор?
– Які почуття викликав у вас цей твір?
– Яке значення художнього слова у цьому творі? (Діти відповідають).
VI. Підсумок уроку.