ТАБЛИЦІ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ. ЗАДАЧІ НА ДВІ ДІЇ. ВИРАЗИ З ДУЖКАМИ
ЗАДАЧІ НА ДВІ ДІЇ
Урок 22. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ЗАДАЧІ НА ДВІ ДІЇ (ознайомлення). ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ З БУКВЕНИМИ ДАНИМИ
Мета: ознайомити учнів із задачами на дві дії; закріпити вміння розв’язувати прості задачі, знаходити значення виразів з буквеними даними; розвивати спостережливість, уміння міркувати, порівнювати; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.
Завдання 176
– Прочитайте вирази, у яких від’ємник – 8.
Завдання 177
– Скільки тижнів Івась був у бабусі? Скільки днів Івась був у бабусі?
2. Загальна характеристика результатів виконання контрольної роботи
3. Аналіз допущених помилок, виконання відповідних завдань
4. Гра “Математична естафета”
На дошці заздалегідь у три стовпчики написані приклади. Учні об’єднуються у три команди (за кількістю рядів у класі, але кількість учнів у кожному ряду має бути рівною). Перші учасники гри від кожної команди одночасно підходять
5. Хвилинка каліграфії із завданням
– Хтось заляпав плямами числа в прикладах. Допоможіть відновити числа!
Учні самостійно розв’язують і записують тільки пропущені числа. Під час перевірки числа відкриваються. Діти пояснюють, як знайшли числа.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розв’язувати задачі на дві дії.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 32 – 33)
Завдання 178
Учні коментують, як виконали обчислення.
Завдання 179. Колективне опрацювання матеріалу
З одного куща зірвали 5 помідорів, а з другого – 4. З’їли 6 помідорів. Скільки помідорів залишилося?
Учні читають задачу і повторюють її за таблицею у підручнику.
– Учень записав розв’язання задачі так:
9 – 6 = 3 (п.)
Учитель сказав, що відповідь правильна, але зауважив, що в умові задачі не було числа 9. Учень поміркував і записав розв’язання задачі двома діями:
1) 5 + 4 = 9 (п.)
2) 9 – 6 = 3 (п.)
– Про що дізналися першою дією; другою?
Завдання 180
Після колективного ознайомлення зі змістом задачі сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв’язання у зошити.
Решта учнів разом з учителем розглядають план розв’язання і визначають дії.
Учитель підсумовує роботу над задачами і пропонує пам’ятку.
Пам’ятка розв’язування складеної задачі
1. Читаю задачу (спочатку всі діти читають мовчки, а потім один учень – уголос).
2. Називаю умову (що відоме).
3. Називаю питання (що потрібно дізнатися).
4. Пояснюю (відразу відповісти на питання задачі не можна, оскільки не знаю…).
5. Складаю план розв’язання (першою дією дізнаюся…, другою дією дізнаюся…).
6. Розв’язую.
7. Називаю відповідь.
Завдання 181
Перший стовпчик – з коментуванням, решта прикладів – самостійно.
Завдання 182. Усне виконання завдання
– До числа 5 додали 2, а потім – ще 6. На скільки збільшилося число 5?
– Різницю яких чисел треба додати до числа 5, щоб дістати 5? (Різницю однакових чисел.)
Завдання 183. Усне виконання завдання
Учні коментують, як виконали обчислення.
Завдання 184*
Один учень біля дошки будує пряму і пояснює.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Математичні кінцівки”
8 + 8 = 8 + 2 + 6 = …
7 + 8 = 7 + 3 + …
6 + 8 = 6 + 4 + …
16 – 8 = 16 – 6 – 2 = …
15 – 8 = 15 – 5 – …
14 – 8 = 14 – 4 – …
2. Гра “Плюс чи мінус?”
3. Геометричний матеріал
Довжина однієї ланки ламаної 5 см, другої – 3 см, а третьої – 7 см. Накресли ламану і знайди її довжину.
4. Офтальмологічна пауза
5. Розв’язування логічних задач
– До Новорічного свята учні виготовили 9 червоних гірлянд і 5 зелених. Чого виготовили більше – червоних чи зелених гірлянд? (Червоних)
– Кришка парти має 4 кути. Один кут відрізали. Як його відрізати, щоб вийшов трикутник? (По діагоналі)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– Нагадайте пам’ятку розв’язування задач на дві дії.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 33, завдання 185; 186.