УРОК 9. АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ДОСЛІДЖЕННЯ. БУДОВА ТА РЕЛЬЄФ ДНА
Навчальна мета: поглибити та систематизувати знання про природу Світового океану та його дослідження; продовжити формування навичок визначати фізико-географічне положення океану, знаходити на карті основні об’єкти географічної номенклатури, порівнювати географічне положення Тихого та Атлантичного океанів; характеризувати етапи дослідження та особливості будови дна та рельєфу Атлантичного океану.
Обладнання: фізична карта світу, картосхема
Основні поняття: серединно-океанічний хребет, улоговина, рифт, жолоб, внутрішнє море, затока.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Завдання
Подумки уявіть географічну карту та закінчіть речення.
– Тихий океан омиває Північну Америку з…
– Тихий океан не омиває материк…
– Тихий океан омиває Австралію з…
– До найбільших морів Тихого океану
– У західній частині Тихого океану берегова лінія…
– Найпотужнішими холодними течіями Тихого океану вважаються…
2. Запитання
– Які відомі вам мандрівники плавали водами Атлантичного океану?
– Назвіть головні особливості географічного положення Тихого океану.
– Які прилади, методи, засоби дослідження використовуються для вивчення природи океанів сьогодні?
– Чим відрізняється океанічна земна кора від материкової?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Протягом попередніх уроків ви дізнавалися про особливості природи найбільшого та найдавнішого океану нашої планети – Тихого. Однак задовго до тих часів, коли європейці перетнули цей океан, вони плавали водами Атлантичного океану, який і в наші дні посідає провідне місце у світовому судноплавстві. Атлантичний океан найбільш досліджений серед всіх океанів, але й найбільш забруднений через інтенсивну господарську діяльність. Він відіграє значну роль у формуванні клімату Європи, у тому числі й нашої країни.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Географічне положення
Атлантичний океан – другий за розмірами водний басейн нашої планети. Площа – 91,6 млн. км2. Він займає приблизно п’яту частину поверхні Землі. Надзвичайно витягнутий із півночі на південь за відносно невеликих відстаней між східним і західним узбережжями. Від Північного полярного кола до берегів Антарктиди Атлантичний океан простягається на 16 тис. км. У північній та південній частинах океан розширюється, а в екваторіальних широтах звужується до 2,9 тис. км.
Визначення інших ознак географічного положення океану за типовим планом. Порівняння географічного положення Атлантичного і Тихого океанів
2. Дослідження Атлантичного океану
Атлантика – єдиний океан, що був відомий жителям Європи за античних часів. Серед інших океанів Атлантичний океан досліджений найкраще. Положення океану між Європою та Америкою сприяло його детальному вивченню. Вікінги. Плавання іспанців і португальців.
Комплексні океанографічні дослідження.
Складання плану до тексту підручника “Дослідження Атлантичного океану”
3. Будова та рельєф дна
Атлантичний океан за віком є відносно молодим. Утворення Атлантичного океану почалося після розколу Гондвани. Розширення триває й донині. Рельєф дна Атлантичного океану, порівняно з Тихим, не такий складний. За середніми глибинами океан посідає третє місце після Тихого та Індійського.
Добре розвинений шельф (8,5 % усієї площі дна), що створює сприятливі умови для видобування корисних копалин. Найбільш глибокі райони океану лежать біля його західних берегів. Найглибші глибоководні жолоби Пуерто-Ріко (8742 м) та Південно-Сандвічевий жолоб (8228 м).
Важливий елемент дна Атлантики – великий підводний Серединно – атлантичний хребет, який простягнувся посередині океану з півночі на південь майже на 17 тис. км. За формою він нагадує латинську літеру S і має ширину понад 1 тис. км. Це порівняно молода гірська споруда із різко вираженою сейсмічною діяльністю та слідами підводних вивержень на поверхні. Це єдиний серединно-океанічний хребет Світового океану, частина якого підіймається над рівнем моря у вигляді великого вулканічного масиву – острова Ісландія.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Запитання
– Чому Атлантичний океан досліджений краще, ніж інші? Яка частина океану – Північна чи Південна – досліджена, на вашу думку, детальніше? Чому?
– Які особливості характерні для основних елементів рельєфу дна Атлантичного океану? Які природні явища пов’язані із Серединно-Атлантичним хребтом?
– Яке походження глибоководних жолобів в Атлантиці?
– Чим зумовлені відмінності рельєфу дна Тихого та Атлантичного океанів?
2. Практична робота 5 (продовження) “нанесення на контурну карту географічної номенклатури атлантичного океану”
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
– Опрацювати параграф…
– Підібрати необхідний додатковий матеріал та підготувати повідомлення про дослідження Чорного моря.
– Випереджальне: учні об’єднуються в п’ять груп за спеціалізаціями “кліматологи”, “гідрологи”, “біологи”, “економісти”, “екологи” та готуються самостійно за темами “Клімат Атлантичного океану”, “Властивості водних мас”, “Органічний світ океану”, “Господарське використання ресурсів”, “Екологічні проблеми”.