Мета:
Навчальна: поглибити та систематизувати знання про природу Світового океану; продовжити формування умінь та навичок характеризувати географічне положення та ознаки природи океану за тематичними картами атласу;
Розвивальна: розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати; складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; працювати у групах;
Виховна: формувати ціннісне ставлення до природних багатств Світового океану, виховувати толерантність, повагу до думки іншого.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання:
Опорні та базові поняття: серединно-океанічний хребет, улоговина, жолоб, море, затока.
Географічна номенклатура: моря: Балтійське, Північне, Середземне, Чорне, Азовське, Саргасове; затоки: Мексиканська, Біскайська, Гвінейська, Святого Лаврентія; протоки: Дрейка, Гібралтарська; острови: Великобританія, Ірландія, Ісландія, Куба, Гаїті, Пуерто-Рико, Ньюфаундленд; Північноатлантичний і Південноатлантичний хребти; течії: Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.
– Пригадайте головні ознаки географічного положення Тихого океану.
– Які прилади, методи, засоби дослідження використовують для вивчення
Природи океанів сьогодні?
– Які відомі вам мандрівники плавали водами Атлантичного океану?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота у групах, характеристика географічного положення та компонентів природи океану.
1. Географічне положення
Площа 91,7 млн км2 (майже вдвічі менший за Тихий океан).
Простягається в меридіональному напрямку від субарктичних широт до берегів Антарктиди; в центральній частині перетинає екватор, у східній – нульовий меридіан.
Омиває береги п’яти материків: Євразії, Африки, Північної та Південної Америки, Антарктиди.
На півночі сполучається з Північним Льодовитим океаном, на півдні – з Індійським та Тихим океанами.
Берегова лінія значно порізана в Північній півкулі, особливо на сході. Внутрішні та окраїнні моря: Балтійське, Північне, Середземне, Чорне, Азовське; єдине у світі море без берегів – Саргасове. Найбільші затоки: Мексиканська, Біскайська, Гвінейська, Святого Лаврентія. У затоці Фанді – найвищі в світі припливи (до 18 м).
2. Рельєф дна
Добре розвинений шельф (8,5 % усієї площі дна). Найбільш глибокі райони океану лежать біля західних берегів. Найглибші глибоководні жолоби Пуерто – Рико (8742 м) та Південно-Сандвічевий жолоб (8228 м).
Характерний елемент дна – великий підводний Серединно-Атлантичний хребет (складається з Північноатлантичного та Південноатлантичного хребтів); його довжина близько 17 тис. км, ширина понад 1 тис. км. Це порівняно молода гірська споруда із різко вираженою сейсмічною діяльністю.
3. Клімат та води
Через меридіональне простягання має різноманітні кліматичні умови.
Найбільш широка частина (на відміну від Тихого), лежить у тропічних та помірних широтах. Пасатна циркуляція в обох півкулях. Західні вітри в помірних широтах. Вплив Північного Льодовитого океану на півночі та Антарктиди на півдні; наявність у цих районах айсбергів і дрейфної криги.
Властивості водних мас океану пов’язані з особливостями клімату.
У розподілі солоності та температур поверхневих вод спостерігається аналогічна Тихому океану широтна зональність. Середні значення температур нижчі за середні температурні показники Тихого океану через охолоджувальний вплив Північного Льодовитого океану та Антарктики.
Течії спрямовані не за широтою (як в Тихому океані), а субмеридіонально, що пояснено видовженою формою океану.
4. Органічний світ і природні ресурси
За кількістю видів значно поступається Тихому та Індійському океанам (через геологічну молодість).
У кількісному відношенні океан багатий на організми, життя яких пов’язане із широким розвитком шельфу.
У розподілі органічного життя океану чітко виявляється зональність.
20 % світового вилову риби та морепродуктів.
Шельфова зона багата на родовища корисних копалин (природний газ та нафта, фосфоритів, солі; залізомарганцевих конкреції в океанічних улоговинах).
5. Вплив океану на життєдіяльність людей
Формування погодних та кліматичних умов значної частини Європи:
– вплив Північноатлантичної течії, пом’якшення клімату північно-західної Європи;
– циклони приносять рясні снігопади, зливові дощі.
Понад 50 % усіх морських перевезень.
Вилов риби, морепродуктів.
Видобуток корисних копалин, опріснення морських вод.
Використання енергетичних ресурсів. Наприклад: припливна електростанція в гирлі річки Ранс на півночі Франції.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота 12. Позначте на контурній карті географічні об’єкти
Атлантичного океану (див. “Географічна номенклатура”).
Завдання. Порівняйте географічне положення та природні компоненти Атлантичного та Тихого океанів. Виявіть ознаки схожості та відмінності. Поясніть причини відмінностей.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Повторіть географічну номенклатуру Тихого та Атлантичного океанів.
– Випереджальне: ознайомтеся з картою Індійського океану, пригадайте відому вам географічну номенклатуру.