Бережливе ставлення до природи

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ

Урок 16

Тема. Бережливе ставлення до природи

Мета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який

стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– “Ми – хазяї нашої природи, і вона для нас – комора сонця з великими скарбами життя. Рибі – вода, птахові – повітря, звірові – ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти природу означає охороняти Батьківщину”, – писав Михайло Пришвін.

Сьогодні на уроці ми вивчатимемо, як потрібно охороняти природу.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

– Що таке природа?

– Якою буває природа?

– Як пов’язані жива і нежива природа?

На

дошці – схема.

 Бережливе ставлення до природи

– Що станеться, якщо зникне певний чинник неживої природи?

– Колись на планеті Земля існували мамонти, зараз їх немає. Але ми живемо!

– Але, якщо зникнуть:

– вода, то…

– земля, то…

– повітря, то…

– сонце, то…

Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої природи, не існуватиме життя на Землі.

– Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами.

– А що станеться, якщо зникнуть усі:

– рослини;

– тварини;

– люди?

2. Розповідь про вплив людини на природу

– Ведучи своє господарство, людина іноді не замислюється, якої шкоди вона може завдати природі. Послухайте розповідь, і скажіть, про що ми завжди повинні пам’ятати.

Люди розорали степи і перетворили їх на поля. На безкрайніх просторах, де жили степові мешканці, їм уже не залишилося місця. Ніде стало жити травоїдним тваринам. Дикі коні вимерли, гепардів тепер можна побачити тільки в зоопарку.

Усе переплуталося в природі. Голодні вовки накинулися на стада свійських тварин. Залишилося мало овець. Не з’їдена ними трава лягла на землю щільним усохлим шаром і почала заважати молодим паросткам пробиватися до світла. Тоді почали боротися з вовками і знищили їх у багатьох степових районах. Овець стало більше, і вони з’їли усю траву.

Тут налетів вітер, і запорошена буря здула дорогоцінний грунт. Довелося навколо полів саджати дерева, щоб захищали від вітру.

Посіяли пшеницю, та ось біда: збирати виявилося нічого. Ховрахи так розплодилися, що поперед людей зібрали все зерно. А де ж орли? їх мисливці перестріляли, щоб полювати не заважали. Але тут трапилася нова біда: у садах і городах комахи весь урожай з’їли. Оголосили їх шкідниками і посипали отруйним порошком. Та забули, що можна і самим людям отруїтися.

Довго б ще людям довелося боротися з природою, якби вони, нарешті, не зрозуміли: не потрібно знищувати диких тварин і рослини, потрібно жити у мирі з природою, знаючи її закони. Тепер доводиться рятувати все, що залишилося після поганого господарювання. Виправляти свої помилки завжди складно.

– Отже, який висновок ми зробимо з прослуханої розповіді?

Висновок. Людині потрібно жити у світі з природою, знаючи її закони.

– Поміркуйте: людина ставить себе вище, ніж усе інше, створене Природою. Вона (людина) рве, вбиває, збирає, ламає.

– Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?

– Чи може людина обійтися без рослин і тварин?

Висновок. Людина – маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.

3. Робота над загадками

– Так, на жаль, людина припустилася безлічі помилок. Чи намагається вона їх виправити?

Тварин і рослин, яким загрожує вимирання, заносять до Червоної книги. їх зберігають у ботанічних садах, заповідниках, зоопарках.

До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення.

– Відгадайте загадки про такі рослини і тварини.

– Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

– Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

А як зовуть їх, відгадай! (Конвалія)

– На стеблинці волохатій

Шість пелюсток лілуватих.

Гарна квітка – навіть в сні

Усміхається мені. (Сон-трава)

– Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)

– У червоних чоботях, в білому халаті,

Він весною прилетів і сидить на хаті. (Лелека)

– Дивний ключ у небо лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають… (журавлі).

– На скелі він будує дім

І не боїться жити в нім.

І могутніх два крила

Є у птаха – у… (орла).

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра “Можна – не можна”

– Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо – ні.

Можна:

– саджати квіти, рослини;

– охороняти рідкісні рослини;

– обгороджувати мурашники;

– милуватися красою природи;

– підгодовувати птахів;

– прибирати місце відпочинку.

Не можна:

– ламати гілки дерев;

– рвати багато квітів;

– збивати гриби ногами;

– ловити метеликів;

– ловити жаб;

– руйнувати павутиння.

2. Гра “Доповни словечко”

– Учні також можуть залучитися до справи охорони рослин і тварин. Виносимо на обговорення такі закони.

– Бережи тварин, пташок та їх (…)

– Пам’ятай! Ти в природі (…)

– Посади (…). Полий (…)

– Узимку нагодуй (…)

– Не засмічуй (…)

– Люби рідний (…)

Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край.

3. Гра “Учимося любити природу”

Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.

– Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.

– Жінка саджає біля будинку дерева.

– Чоловік кинув недопалок на землю.

– Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.

– Водій миє машину на березі ріки.

– Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.

– Діти вішають на дерева шпаківні.

– Після відпочинку у лісі туристи зібрали і закопали сміття.

– Хлопчик б’є пляшки.

V. Підсумок уроку

– Неможливо уявити людину поза природою – без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? “Живімо так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти!”

– Що ви дізналися цікавого на уроці? Чого навчилися?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)


Бережливе ставлення до природи - Плани-конспекти уроків по натурології


Бережливе ставлення до природи