СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ
Урок 16
Тема. Бережливе ставлення до природи
Мета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– “Ми – хазяї нашої природи, і вона для нас – комора сонця з великими скарбами життя. Рибі – вода, птахові – повітря, звірові – ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти природу означає охороняти Батьківщину”, – писав Михайло Пришвін.
Сьогодні на уроці ми вивчатимемо, як потрібно охороняти природу.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
– Що таке природа?
– Якою буває природа?
– Як пов’язані жива і нежива природа?
На
– Що станеться, якщо зникне певний чинник неживої природи?
– Колись на планеті Земля існували мамонти, зараз їх немає. Але ми живемо!
– Але, якщо зникнуть:
– вода, то…
– земля, то…
– повітря, то…
– сонце, то…
Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої природи, не існуватиме життя на Землі.
– Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами.
– А що станеться, якщо зникнуть усі:
– рослини;
– тварини;
– люди?
2. Розповідь про вплив людини на природу
– Ведучи своє господарство, людина іноді не замислюється, якої шкоди вона може завдати природі. Послухайте розповідь, і скажіть, про що ми завжди повинні пам’ятати.
Люди розорали степи і перетворили їх на поля. На безкрайніх просторах, де жили степові мешканці, їм уже не залишилося місця. Ніде стало жити травоїдним тваринам. Дикі коні вимерли, гепардів тепер можна побачити тільки в зоопарку.
Усе переплуталося в природі. Голодні вовки накинулися на стада свійських тварин. Залишилося мало овець. Не з’їдена ними трава лягла на землю щільним усохлим шаром і почала заважати молодим паросткам пробиватися до світла. Тоді почали боротися з вовками і знищили їх у багатьох степових районах. Овець стало більше, і вони з’їли усю траву.
Тут налетів вітер, і запорошена буря здула дорогоцінний грунт. Довелося навколо полів саджати дерева, щоб захищали від вітру.
Посіяли пшеницю, та ось біда: збирати виявилося нічого. Ховрахи так розплодилися, що поперед людей зібрали все зерно. А де ж орли? їх мисливці перестріляли, щоб полювати не заважали. Але тут трапилася нова біда: у садах і городах комахи весь урожай з’їли. Оголосили їх шкідниками і посипали отруйним порошком. Та забули, що можна і самим людям отруїтися.
Довго б ще людям довелося боротися з природою, якби вони, нарешті, не зрозуміли: не потрібно знищувати диких тварин і рослини, потрібно жити у мирі з природою, знаючи її закони. Тепер доводиться рятувати все, що залишилося після поганого господарювання. Виправляти свої помилки завжди складно.
– Отже, який висновок ми зробимо з прослуханої розповіді?
Висновок. Людині потрібно жити у світі з природою, знаючи її закони.
– Поміркуйте: людина ставить себе вище, ніж усе інше, створене Природою. Вона (людина) рве, вбиває, збирає, ламає.
– Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?
– Чи може людина обійтися без рослин і тварин?
Висновок. Людина – маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.
3. Робота над загадками
– Так, на жаль, людина припустилася безлічі помилок. Чи намагається вона їх виправити?
Тварин і рослин, яким загрожує вимирання, заносять до Червоної книги. їх зберігають у ботанічних садах, заповідниках, зоопарках.
До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення.
– Відгадайте загадки про такі рослини і тварини.
– Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
– Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки,
А як зовуть їх, відгадай! (Конвалія)
– На стеблинці волохатій
Шість пелюсток лілуватих.
Гарна квітка – навіть в сні
Усміхається мені. (Сон-трава)
– Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)
– У червоних чоботях, в білому халаті,
Він весною прилетів і сидить на хаті. (Лелека)
– Дивний ключ у небо лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають… (журавлі).
– На скелі він будує дім
І не боїться жити в нім.
І могутніх два крила
Є у птаха – у… (орла).
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра “Можна – не можна”
– Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо – ні.
Можна:
– саджати квіти, рослини;
– охороняти рідкісні рослини;
– обгороджувати мурашники;
– милуватися красою природи;
– підгодовувати птахів;
– прибирати місце відпочинку.
Не можна:
– ламати гілки дерев;
– рвати багато квітів;
– збивати гриби ногами;
– ловити метеликів;
– ловити жаб;
– руйнувати павутиння.
2. Гра “Доповни словечко”
– Учні також можуть залучитися до справи охорони рослин і тварин. Виносимо на обговорення такі закони.
– Бережи тварин, пташок та їх (…)
– Пам’ятай! Ти в природі (…)
– Посади (…). Полий (…)
– Узимку нагодуй (…)
– Не засмічуй (…)
– Люби рідний (…)
Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край.
3. Гра “Учимося любити природу”
Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.
– Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.
– Жінка саджає біля будинку дерева.
– Чоловік кинув недопалок на землю.
– Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.
– Водій миє машину на березі ріки.
– Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.
– Діти вішають на дерева шпаківні.
– Після відпочинку у лісі туристи зібрали і закопали сміття.
– Хлопчик б’є пляшки.
V. Підсумок уроку
– Неможливо уявити людину поза природою – без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? “Живімо так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти!”
– Що ви дізналися цікавого на уроці? Чого навчилися?