ВСТУП
§ 4. Біологічне й соціальне в природі людини
Біологічні й соціальні чинники антропогенезу. Людина як біологічний вид є природною істотою. Будова її тіла й біологічні потреби схожі з потребами її “сусідів” по ряду Примати, організми людини й шимпанзе функціонують за одними й тими ж закономірностями. Проте вам відомі фізичні й психічні ознаки, що відрізняють вид Людина розумна від інших видів приматів.
Під час антропогенезу одночасно з еволюцією організму відбувалися зміни в діяльності людей і людському суспільстві. Мисливство,
Отже, поява суто людських ознак виду Людина розумна пов’язана з практичною діяльністю й суспільним (соціальним) способом життя людей. Тому вчені вважають, що за походженням, або, як ще кажуть, за своєю природою, людина є істотою біосоціальною.
Біологічні й соціальні чинники розвитку дитини. Штучне
Усі біологічні функції організму людини реалізуються відповідно до програми, успадкованої від предків. Проте власне людські риси формуються завдяки тому, що людина від народження бере участь у соціальних взаємодіях. У цих взаємодіях задовольняються біологічні потреби дитини, формується її досвід, відбувається становлення як особистості. Дорослі піклуються про дитину, поступово привчають її до охайності, формують навички самообслуговування. Дитину оточують іграшки, побутові предмети тощо, функції яких відкриваються малюкові через спілкування з дорослим. Поступово розвивається вміння поводитися з цими предметами, як це прийнято в суспільстві. Дорослі вимагають і дотримання правил поведінки з іншими людьми. У постійному спілкуванні малюка з дорослими формується мовлення дитини.
Спілкуючись із своїми дитинчатами, тварини передають їм власний досвід, що базується на природжених програмах поведінки, притаманних їх виду. Інша справа – люди. У спілкуванні з дорослими дитина засвоює значення слів, суспільне призначення рукотворних речей, соціальний зміст правил поведінки. Отже, дорослі передають дитині не лише свій досвід, а й досвід усього людства, зафіксований у мові, штучних предметах, правилах поведінки, традиціях, мистецтві (мал. 4.2).
Мал. 4.1. Штучне середовище проживання, створене людиною
Мал. 4.2. Так дитина засвоює соціальний досвід
Штучне середовище і спілкування є необхідними умовами розвитку дитини. Завдяки мовленню формується найважливіша складова психіки людини – свідомість. Мовлення і свідомість зумовлюють здатність дитини до планування діяльності, довільної поведінки, абстрактного мислення, логічної пам’яті.
Соціальне середовище і здоров’я людини. Удосконалення середовища проживання змінює життя людей. Зменшується загроза голоду, побут людини стає комфортнішим, унаслідок розвитку медицини чимало тяжких хвороб тепер можна вилікувати.
Проте ці успіхи людства ставлять перед кожною людиною нові проблеми. Так, автомобіль дає змогу пересуватися з комфортом. Але постійне користування машиною призводить до гіподинамії – рухової недостатності, що згубно впливає на серце, м’язи та інші органи. Реклама спокушає спробувати гамбургери або чіпси. Але вони зазвичай містять харчові добавки, що можуть спричинити важкі алергії. Браві молодики з екрана телевізора демонструють, що споживання пива є ознакою мужності. Проте відомо: у підлітків, які п’ють пиво, може виникнути алкогольна залежність.
Кожна людина, перед якою постають такі спокуси, робить власний вибір. Ми самі вирішуємо, з’їсти чіпси або утриматися, випити алкогольний напій або відмовитися. Проте, обираючи, ми маємо розуміти, як впливає вибір на наш організм. Так, з кожною пачкою чіпсів, яку ми з’їли, може надійти нова порція речовин-алергенів. Із часом організм стане нездатним протистояти їх впливу. У ньому розпочнуться процеси, які можна зупинити лише за допомогою лікаря.
Щоб вибір поведінки був усвідомленим і спрямованим на збереження власного здоров’я, необхідно ретельно вивчати будову й закономірності функціонування організму людини.