РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 2. ОПОРА І РУХ
УРОК 13. Будова скелета людини. Особливості скелета людини зумовлені прямоходінням
Освітня мета: вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин.
Основні поняття і терміни: череп, хребет, хребці, грудна клітка, ребра, атлант, епістрофей.
Обладнання: скелет людини, скелет ссавця; таблиці “Скелет людини”, “Скелет ссавців”; колекція хребців.
Структура уроку, основний зміст
І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда з демонстрацією скелетів людини і ссавця).
Запитання для бесіди.
1. З яких відділів складається скелет ссавця?
2. Які функції виконує кожен із відділів?
3. Які відділи скелета розрізняють у людини?
4. Про що свідчить схожість скелетів людини і тварини?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Відділи скелета людини. (Самостійна робота за текстом і малюнками підручника з використанням роздавального матеріалу).
Завдання друкують заздалегідь на картках або пишуть на дошці під час перерви.
І варіант.
1. Порівняйте шийний
2. Встановіть відмінності форми грудної клітки людини від форми грудної клітки ссавця. Яке значення має ця відмінність?
3. Знайдіть на таблиці всі кістки мозкового відділу черепа. Розміщення яких кісток ви можете вказати на собі? Порівняйте мозковий відділ черепа людини з черепом ссавця.
4. Чим відрізняється форма тазового пояса людини від форми, його у ссавців?
II варіант
1. Встановіть, що спільного у будові всіх хребців. Чим відрізняється шийний хребець від поперекового? Як пояснити цю відмінність?
2. Яке значення має для людини особливості будови її хребта?
3. Встановіть відмінності у будові кісток, що входять до складу верхньої і нижньої кінцівок.
4. Поверніть свою руку долонею вниз. Завдяки яким особливостям з’єднання кісток ви можете виконати цей рух?
2. Особливості скелета людини, пов’язані з прямоходінням і працею. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).
Істотні особливості скелета людини:
– характерні вигини хребта;
– широка форма грудної клітки;
– широкий таз;
– відмінність будови верхніх і нижніх кінцівок;
– склепіння стопи;
– відносно великий розвиток мозкового черепа.
III. Закріплення та узагальнення.
1. Звіти учнів з виконаної самостійної роботи.
2. Виберіть з наведеного переліку кісток ті, що належать до певного відділу скелету, і поставте в таблиці відповідні їм літери.
Кістки: А. Лопатка. Б. Ліктьова. В. Ребра. Г. Верхньощелепна. Д. Потилична. Е. Зап’ясток. Ж. Великогомілкова. З. Епістрофей. І. Кістки плесна. К. Стегнова. Л. Тазові. М. Плечова.
Відділи скелета | Кістки, що утворюють відділ |
1. Лицьовий відділ черепа | |
2. Мозковий відділ черепа | |
3. Грудна клітка | |
4. Пояс верхніх кінцівок | |
5. Плече | |
6. Передпліччя | |
7. Кисть | |
8. Пояс нижніх кінцівок | |
9. Стегно | |
10. Гомілка | |
11. Стопа | |
12. Хребет |
IV. Домашнє завдання.
Вивчити дану тему із підручника.
Виконати завдання.
Якщо ваш товариш невдало стрибнув з дерева та ушкодив ногу, при цьому відчув різкий біль, йому треба надати першу медичну допомогу. Визначте правильну послідовність дій, які необхідні при цьому виконати:
А) нагріти місце ушкодження;
Б) знерухомити кінцівку, наклавши шину;
В) доставити хворого до лікарні;
Г) прикласти до ушкодженого місця холодний предмет;
Д) самостійно вправити суглоб.