ВСТУП
УРОК 2
ТЕМА. БУДОВА, ВНУТРІШНІ ТА ЗОВНІШНІ ЗВ’ЯЗКИ СИСТЕМ. ЕКОСИСТЕМА
Мета уроку: навчальна – визначити разом з учнями особливості та причини виникнення зовнішніх і внутрішніх зв’язків кожної системи, а також специфічні риси такої особливої групи систем, як екосистема; розвиваюча – підвести школярів до думки про те, що всі території, окремі живі організми й уся планета Земля в цілому – це системи й що грубе втручання в їхню роботу призводить до загибелі цих систем; виховна – прищеплювати школярам
Основні поняття: внутрішні зв’язки систем, зовнішні зв’язки систем, екосистема.
Методи уроку: словесний, порівняльний.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Міжпредметні зв’язки: фізика (7 клас), біологія (7 клас), природознавство (5 клас).
Структура уроку
І. Перевірка домашнього завдання
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
III. Актуалізація опорних знань учнів, їхнього попереднього досвіду
IV. Викладення основного матеріалу
1. Що таке внутрішні зв’язки системи, їхні приклади.
2.
3. Формування навичок розпізнавання внутрішніх і зовнішніх зв’язків систем.
4. Що таке екосистема.
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Хід уроку
I. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
– Запитання до учнів
1. Що таке система? Які три ознаки є характерними для будь-якої системи?
Додаткове запитання: Що станеться із системою, якщо одну з її частин видалити або зіпсувати?
2. На які два види поділяються всі системи? Наведіть приклади систем кожного виду.
Додаткове запитання: Чи є системою людина? Так чи ні? Чому?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ, ЇХНЬОГО ПОПЕРЕДНЬОГО ДОСВІДУ
Системи | |
Природні | Штучні |
Окремі органи (органічні речовини) | Окремі деталі (неорганічні речовини) |
3 молекул | |
3 атомів |
– Завдання у робочому зошиті
IV. ВИКЛАДЕННЯ ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що таке внутрішні зв’язки системи, їхні приклади
Розглянемо третій рівень нашої схеми. Кожна деталь у системі має своє завдання.
– Бесіда
– Яку деталь називають “серцем” системи автомобіля або електроприладу? (Мотор або двигун.)
– Якою є функція цієї складової частини системи? (Надавати руху іншим деталям – обертати колеса, якщо це автомобіль; опускати й піднімати голку, якщо це швейна машина, тощо.)
– Якою є функція керма або кнопок керування? (Спрямовувати рух системи в потрібному напрямку.)
– Якими є функції інших деталей (коліс, голки, ножа в м’ясорубці тощо)? (Виконувати головну роботу, заради якої ця система створена: для коліс – рух по дорозі шляхом перекочування, голка з’єднує нитки, а нитки поєднують окремі викрійки в майбутній виріб, ніж у м’ясорубці ріже м’ясо тощо.)
– Внутрішні зв’язки – це взаємозв’язки між окремими частинами системи. їх дуже добре видно, коли система починає працювати й виконувати свою функцію.
2. Що таке зовнішні зв’язки системи, їхні приклади
– Чи може система виконувати своє завдання без зв’язку із зовнішнім світом: чи може автомобіль рухатися, не одержуючи пального, комп’ютер працювати, не одержавши програму від користувача або сигналів із клавіатури, тварини й рослини – не живлячись і не одержуючи воду та повітря тощо? (Ні, це неможливо.)
– Що одержують ззовні штучні системи для своєї роботи? (Пальне, електроенергію, команди від користувача.)
– Що одержують ззовні природні системи (наприклад, тварини й рослини)? (Воду, повітря, їжу, світло й тепло.)
Зовнішні зв’язки системи – це зв’язок системи з навколишнім світом та іншими системами.
– Завдання у робочому зошиті
3. Формування навичок розпізнавання внутрішніх і зовнішніх зв’язків систем
– Завдання
Учитель читає приклади ситуацій, а учні мають записати ці приклади у два стовпчики: ліворуч – приклади внутрішніх зв’язків систем, а праворуч – зовнішніх.
Приклади: людина засмагає, лев перетравлює їжу, кролик скубе траву, у комп’ютер вставили диск, матусі щось сниться, комп’ютер робить розрахунки, у дитини болить живіт, у пральну машину засипали порошок, холодильник споживає електроенергію, у ставку з’явилися мальки.
Внутрішні: | Зовнішні: |
– лев перетравлює їжу; – матусі сняться сни; – комп’ютер робить розрахунки; – у дитини болить живіт; – у ставку з’явилися мальки | – людина засмагає; – у комп’ютер вставили диск; – кролик скубе траву; – у пральну машину засипали порошок; – холодильник споживає електроенергію |
4. Що таке екосистема
Крім тварин і рослин, у природі існують великі системи, які займають великі й дуже великі території: ліс, луг, озеро, степ, сад, поле, ставок. їх називають екосистемами (від грец. oikos – оселя, середовище). Складовими такої системи-території є різні живі істоти (рослини й тварини) та речовини неживої природи, які потрібні тваринам і рослинам для нормального існування.
– Завдання у робочому зошиті
– Запитання до учнів
– Які речовини неживої природи необхідні для нормального існування рослин і тварин? (Повітря, вода, грунт, гірські породи.)
Усі істоти в екосистемі пристосувалися до спільного проживання й утворюють єдине ціле із цією територією або середовищем проживання. Якщо видалити один зі складників екосистеми – вона загине або зміниться.
– Запитання до учнів
– Що станеться з рослинним і тваринним світом ставка, якщо в ньому зникне вода? (Ті види рослин і тварин, які пристосовані тільки до водного середовища (водорості, риби), загинуть, і на місці ставка утвориться інша екосистема, наприклад болото.)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Прикладами систем можуть бути великі території суходолу або водойми, у межах яких рослини й тварини пристосувалися до спільного проживання – екосистеми.
У будь-якій системі існують внутрішні зв’язки – між складниками системи й зовнішні – з навколишнім світом.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дати відповіді на запитання після тексту параграфа.