ІМЕННИК
Чергування кореневих звуків [о], [е] з [і] в іменниках жіночого та чоловічого роду з основою на приголосний
158. Прочитайте іменники.
І – О | І – Е |
Ніч – ночі | Осінь – осені |
Сіль – солі | Лебідь – лебедя |
Сік – соку | Камінь – каменя |
Кінь – коня | Ячмінь – ячменю |
– Спишіть іменники, позначивши корінь. Які звуки чергуються в коренях іменників? Зробіть висновок, звірте його
В іменниках чоловічого й жіночого роду зі зміною форми слова відбувається чергування кореневих звуків [о], [е] з [і]. Наприклад: осінь – осені; поріг – порогу; ніч – ночі.
159. Прочитайте вірш Тамари Мезенцевої.
В піжмурки пограйся з літом, щедра Осені пора…
Соком яблука налиті йде збирати дітвора.
У Ворота літа дзвонить юний вересень-школяр.
Золоте калини гроно Осінь хилить на “Буквар”.
– Випишіть підкреслені іменники. Змініть форми цих іменників, щоб у них відбулося чергування голосних [о], [е] з [і] в корені.
– Спишіть останнє
160. Прочитайте текст. Перекажіть.
Ніч. Море тихо гойдало хвилі. На небі сіяв місяць і зорі. На хвилях виблискувала зеленим світлом місячна дорога.
Капітан стояв на березі. Він був середнього зросту, широкоплечий. Сорочка підперезана соковито-багряним поясом. Волосся темно-русяве, довге.
Його кінці завивалися й лягали на широкі плечі. Капітан мав міцні руки, якими вмів робити будь-що (За Наталею Дев’ятко).
– Випишіть із тексту виділені іменники. Змініть їх так, щоб відбулося чергування.
– Випишіть із тексту опис капітана. Підкресліть іменники, визначте рід, число та відмінок.
161. Складіть текст-міркування, тезою якого є: “Знання – найбільший скарб*, використовуючи іменники в різних відмінкових формах.