Тема: Члени речення. Головні та другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні
Мета: формувати в учнів поняття “головні члени речення”, “другорядні члени речення”, “основа речення”; виробляти вміння знаходити основу речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож
І урок розпочинаймо!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 33, впр. 64)
– Які речення за метою висловлювання ви склали?
– Назвіть у них звертання.
2. Самостійна робота
– Прочитайте речення.
– Знайдіть у них звертання. Виділіть їх комами.
– Запишіть речення в зошити.
– Підкресліть звертання.
Прилітайте, журавлі, до рідної землі.
Дружи, любий синку, з книгою.
Друже мій, де ти живеш?
3. Каліграфічна хвилинка
Щщ Щщ Щщ Ще Ща Щу ощ щи рщ ща ще
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
В
Іди, іди, дощику.
– Як називається такий твір? (Закличка)
– Заклички – це коротенькі пісеньки або віршики, у яких звертаються із проханням до різних сил природи: сонця, дощу, хмар, рослин, тварин. Наші предки вірили у магічну силу слова. Вірили, що словом можна вмилостивити богів, щоб ті послали дощ чи розігнали хмари, щоб виглянуло сонце. Згодом народ утрачав цю віру, тільки рештки її залишились у дитячих пісеньках.
– Знайдіть у цьому віршику звертання.
– Як виділяється звертання в усному мовленні і на письмі?
– Виконайте звуко-буквений аналіз слова борщик.
– Визначте вид останнього речення за метою висловлення та інтонацією.
4. Бесіда
– Що таке речення?
– З чого складається речення?
– Як розташовані слова в реченні?
– Чи бувають серед них головні?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося з назвами слів у реченні, будемо вчитися виділяти основу речення і встановлювати зв’язок слів у реченні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Установлення зв’язку слів у реченні (с. 34, впр. 65).
– Прочитайте виразно вірш.
– Який це тип тексту. Обгрунтуйте свою відповідь.
Робота в парах
– За допомогою питань доведіть, як зв’язуються між собою слова в другому реченні.
– Запишіть в зошити утворені зв’язки слів. ((Хто?) бджілки; (що зробили?) наносили; (чого?) меду; (куди? у що?) у стільники; (які?) пахучі.)
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 34)
– Як у реченні зв’язуються слова? (У реченні слова зв’язуються за змістом.)
– Які слова називаються членами речення?
– Чи є членом речення слово у? Чому? (Ні. Це прийменник. До нього не можна поставити питання.)
– Яку роль виконують прийменники в реченні? (Вони допомагають зв’язувати між собою слова в реченні.)
3. Формування поняття про підмет (с. 34-35, впр. 66)
– Прочитайте текст.
– Про кого у ньому йдеться?
– На чому грав Музикант?
До твого словничка
Флейта – це духовий музичний інструмент.
– Спишіть перший абзац тексту.
– Усно поставте питання до підкреслених слів. ((Хто?) музикант; (хто?) він; (хто?) пташки; (що?) дерева; (що?) квіти.)
4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 35)
– Який член речення називається підметом?
– На які питання відповідає підмет?
5. Фізкультхвилинка
6. Формування поняття про присудок (с. 34-35, впр. 66)
– Відшукайте в реченнях першого абзацу тексту члени речення, що вказують, яку дію виконує підмет.
– Запишіть ці слова за зразком.
((Хто?) музикант (що робив?) сидів; (хто?) він (що робив?) грав; (хто?) пташки (що робили?) прислухалися; (що?) дерева, квіти (що робили?) прислухалися.)
7. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 35)
– Який член речення називається присудком?
– На які питання відповідає присудок?
– Якими членами речення є підмет та присудок?
– Як називаються всі інші члени речення?
– Зверніть увагу, як підкреслюємо підмет, присудок і другорядні члени речення на письмі.
8. Творча робота (с. 36, впр. 67)
– Прочитайте та з’єднайте частини речень. (Осінь плаче холодними сльозами. Жовтень на барвистому коні їздить.)
– До підметів у лівій колонці знайдіть присудки в правій.
((Що?) осінь (що робить?) плаче;
(що?) жовтень (що робить?) їздить.)
– Запишіть утворені речення.
– Підкресліть головні та другорядні члени речення.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Які члени речення є його основою?
– На як і питання відповідає підмет? присудок?
– Як називають інші члени речення?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 36, впр. 68.
Покажіть зв’язок слів у реченнях вправи 67 за допомогою питань. Запишіть за зразком.
Зразок: (що?) осінь (що робить?) плаче; плаче (як?) сльозами; сльозами (якими?) холодними.