Значущі частини слова. Розбір слів за будовою

БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ

УРОК № 80

Тема. Значущі частини слова. Розбір слів за будовою

Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; закріпити знання учнів про будову слова; вдосконалювати вміння розбирати слова за будовою; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.

Обладнання: підручник.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Бесіда.

– Чому в слові теплого закінчення – ого, а в слові тепло закінчення немає?

– Яка різниця між

спільнокореневими словами і формами одного й того самого слова?

– Для чого служить закінчення?

– Що треба виділяти перше: префікс чи корінь? Чому?

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Суфікс – це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. У слові може бути кілька суфіксів.

2. Робота за підручником.

Вправа 526 (усно).

3. Робота біля дошки.

Завдання: записати слова, виділити корінь, суфікс і закінчення.

Вітерець, холодний,

тихенький, хмарище, скляний, сніговий, байкар, холодильник, малесенький.

4. Робота в зошитах.

Завдання: згрупувати слова з однаковими суфіксами (записані на дошці) і записати їх.

Бородатий, крайній, гарнесенький, тонесенький, верхній, горбатий, вечірній, березовий, вербовий, крилатий, чистесенький, кленовий.

5. Робота за підручником.

Вправа 527.

6. Творча робота.

Завдання: від поданих слів за допомогою суфіксів утворити прикметники, виділити ці суфікси.

Полотно, Київ, дерево, рано, шкіра, господарство, білий, гарно, Волга, широкий, змінити, море, ліс.

7. Колективна робота.

Завдання: дати відповіді на питання. Записати слова-відповіді і виділити в них суфікси.

Хто водить трактор? (Тракторист.)

Хто працює на комбайні? (Комбайнер.)

Хто лікує людей? (Лікар.)

Хто видає в касі гроші? (Касир.)

Хто виховує дітей? (Вихователь.)

Хто грає у футбол? (Футболіст.)

8. Робота за підручником.

Вправи 528, 531.

9. Робота біля дошки.

Завдання: розібрати слова за будовою.

Подорожник, гірськими, збудують, мізинчик, обкладинка, посміхається, бюро, швидко, поні, тонюсінький, вночі, міжгір’я, праліс, словник, радістю, розбагатіти, неуважний, синочок.

10. Творча робота.

Завдання: придумати слова, будова яких відповідала б поданим схемам. Записати ці слова.

 Значущі частини слова. Розбір слів за будовою

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота за підручником.

Вправа 530.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 61, вправа 532.




Значущі частини слова. Розбір слів за будовою - Плани-конспекти уроків по українській мові


Значущі частини слова. Розбір слів за будовою