Урок 1
Тема. Державний Гімн України. Мова – жива скарбниця історії народу
Мета: актуалізувати знання дітей про державні символи України, поглибити знання про мову як святиню українського народу і найважливіший засіб спілкування: виховувати повагу до символів нашої держави, шанобливе й бережливе ставлення до мови; спонукати дітей до вивчення мови; розвивати індивідуальне мовлення кожного учня.
Обладнання: плакати “Гімн України”, “Герб України”, “Прапор України”, аудіо-запис Гімну, щоденники читача.
ХІД
I. Вступне слово вчителя
Вчитель вітає учнів з початком навчального року, висловлює задоволення з приводу того, що всі зібралися у класі, добре відпочили влітку.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько –
Тільки камінь має.
(С. Воробкевич)
II. Ознайомлення з підручником “Рідна мова” (М. С. Вашуленка, С. Т. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівського)
1. Дослідницька робота (проводиться з опорою на текст “Читанки”
“З чого складається книга”)
– Про що може розповісти обкладинка (форзац, титульна сторінка)?
–
2. Робота з текстом Гімну
1) Бесіда.
– Зверніть увагу, що надруковано на сторінці 3.
– А що таке Гімн?
– Які ще символи держави ви знаєте?
– Зверніть увагу на плакати. Розкажіть про Прапор і Герб України.
– Прочитайте прізвища авторів Гімну України.
2) Читання Гімну вчителем.
– Чи зустрілись вам слова, значення яких ви не розумієте?
– Спробуйте пояснити їх значення шляхом добору синонімів.
3) Повторення правил поведінки під час слухання Гімну.
4) Слухання Гімну (аудіо-запис).
– Які почуття охопили вас?
III. Мотивація навчання
– Прочитайте прізвища авторів підручника. Які з них вам добре знайомі? Де ми з ними зустрічались?
– Як ви вважаєте, чому такі серйозні науковці доклали зусиль до укладання підручнику для 4 класу? Про що це може свідчити?
– Тож давайте з вами продовжимо вивчати, пізнавати рідну мову, збагачувати своє мовлення.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Колективне усне виконання вправи 2
– Про які види мовлення йдеться?
– Чим відрізняється усне мовлення від писемного?
– Які засоби виразності використовуються у мовленні?
– Підготуйте стислий переказ тексту.
(Вислухати декількох учнів.)
2. Розвиток мовлення (за вправою 3)
– Прочитайте текст вправи ланцюжком.
– Знайдіть спільнокореневі слова, вжиті в тексті. (Мова – мовлення)
– Чим різняться ці слова? (Мова – це всі слова, які тільки існують у мові; мовлення – наш особистий запас слів, яким ми вільно володіємо.)
– Яке поняття ширше?
– Чи можна вважати освіченою й культурною людину, якщо запас її слів обмежений?
– Тому давайте вдосконалювати своє мовлення, і для цього виконаємо завдання 3 (2).
3. Робота із “Щоденниками читача”
Діти, спираючись на власні записи, розповідають про прочитані влітку книжки, діляться враженнями, заохочуючи товаришів до читання.
4. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
V. Підсумок уроку
– Що нового ви дізнались сьогодні?
– У чому різниця між мовою та мовленням?
– Чому мову називають живою скарбницею історії народу?
VI. Домашнє завдання
Вправа 5.