УРОКИ 74-75
Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда
Мета: формувати в учнів уміння виконувати письмове ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові, складати й розв’язувати задачі на зустрічний рух; обчислювати площу розгортки прямокутного паралелепіпеда; вдосконалювати обчислювальні навички.
Обладнання: креслення для умов задач, картки для усної лічби; розгортка прямокутного паралелепіпеда.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація знань учнів
1.
– Ми продовжуємо працювати над багатоцифровими цифрами. Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож. Дуже давно мореплавці відкривали нові землі. Ми теж попливемо відкривати нову землю, ми самі дамо їй назву.
Перед нами – карта нашої подорожі. Ось корабель, на якому ми попливемо. У кожної команди мандрівників повинен бути капітан. Наш капітан марія (найкращий математик у класі) сидить за першою партою. Всі учні, які сьогодні будуть відповідати на уроці, сідають до неї, отримують теоретичні питання й відповідають на них. Капітан перевіряє правильність
2. Усна лічба
– Перший маршрут лежить до берегів Південної Америки. Там живе папуга Кеша. Від нього вам завдання.
1) Гра “Мовчанка”
3. Завдання для опитування. Усна лічба за картками
4. Розв’язання прикладів
– Далі наш шлях веде до берегів Африки. Там у лісах живуть мавпи, а у водах ріки Ніл плавають великі крокодили. Щоб безпечно пройти лісами й пропливти рікою, розв’яжемо приклади (№ 610 з коментуванням, № 611 – самостійно), які пропонує нам мавпочка Чічі.
II. Розвиток математичних умінь учнів
1. Ділення багатоцифрового числа на одноцифрове
– Тепер ми пливемо до берегів Індії. Там живе слоненятко Амат. Воно навчилося добре виконувати фізичні вправи. А вам пропонує навчитись ділити круглі числа на одноцифрові.
– Розглянути записи і пояснити обчислення (№ 613 (1)).
– Коментоване розв’язання прикладів № 613 (2).
2. Фізкультхвилинка
3. Розв’язання задачі
– Повертаємось до берегів Азії. Тигренятко Аматі при ніс нам завдання.
Задача
Від двох берегів ріки одночасно пливли назустріч один одному два крокодили. Перший плив зі швидкістю 7 км/год., другий – 8 км/год. Вони зустрілись через 3 години. Яка відстань між берегами ріки?
Коментоване розв’язання задачі за кресленням.
4. Обчислення площі поверхні розгортки прямокутного паралелепіпеда
– Повернулись ми назад, але нової землі не побачили, та коли ми були в подорожі, прийшла для нас посилка.
Щоб дізнатись, що там, ми повинні обчислити площу поверхні цієї розгортки (вчитель згадує з дітьми, як називається це тіло, яку геометричну фігуру має кожна грань паралелепіпеда, як обчислити площу однієї грані, а потім і всіх граней).
Спочатку учні обчислюють площу двох граней.
5 – 3 – 2 = 30 (см2) – площа двох однакових граней.
5 – 2 – 2 = 20 (см2) – площа ще двох однакових граней.
3 – 2 – 2 = 12 (см2) – площа ще двох однакових граней.
30 + 20 + 12 = 62 (см2) – площа розгортки прямокутного паралелепіпеда.
III. Підсумки уроку
– Розкриваємо нашу паралелепіпед-посилку. Там ви побачили малюнок нашої школи. Ось нова земля – земля ще незвіданих знань, які ви будете отримувати протягом кількох років. Бажаю вам вчитись добре, щоб колись насправді стати добрими й мужніми творцями нового у світі.