РОЗДІЛ 4 СЛОВО ЗНАЧЕННЯ СЛОВА ЧАСТИНИ МОВИ
ДІЄСЛОВО
& 40. ДІЄСЛОВА ТЕПЕРІШНЬОГО ЧАСУ
Як змінюються дієслова теперішнього часу?
290. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте таблицю змінювання дієслів теперішнього часу за особами і числами.
Число | Особа | Відповідає на питання | Приклади |
Однина | 1-ша (я) 2-га (ти) 3-тя (він, вона, воно) | Що роблю? Що робиш? Що робить? | Пишу, думаю, сиджу, стою Пишеш, думаєш, сидиш, стоїш Пише, думає, сидить, |
Множина | 1-ша (ми) 2-га (ви) 3-тя(вони) | Що робимо? Що робите? Що роблять? | Пишемо, думаємо, сидимо, стоїмо Пишете, думаєте, сидите, стоїте Пишуть, думають, сидять, стоять |
Візьміть до уваги! Дієслова теперішнього часу змінюються за числами й особами. Вони відповідають на питання: що роблю?, що робиш?, що робить?, що робимо?, що робите?, що роблять?: говорю, говориш, говорить, говоримо, говорите, говорять.
2. Розкажіть, як змінюються дієслова теперішнього часу за числами та особами.
3. Наведіть власні приклади дієслів теперішнього
291. 1. Постав дієслова мріяти, в’язати, водити, кроїти в усіх особових формах теперішнього часу однини і множини.
Слово про слово
Крої́ти – вирізувати за міркою частини одягу, взуття.
2. Запиши утворені форми дієслів. Познач у них закінчення.
3. Склади й запиши словосполучення з усіма особовими формами однини і множини одного з дієслів (за вибором).
292. 1. Прочитай виразно вірш. Назви дієслова, ужиті в переносному значенні.
З ТОБОЮ
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине,-
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна.
Петро Осадчук
Василь Чегодар. Київ. Володимирська гірка
2. Випиши з вірша дієслова-синоніми. Визнач їхні час, особу і число.
Візьми до уваги! Особу і число дієслова визначають за допомогою займенника, питання та закінчення дієслова:
Сиджу – що я роблю? – 1-ша особа однини;
Стоїте – що ви робите? – 2-га особа множини.
3. Зроби звуко-буквений аналіз дієслова дзвенить.
293. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте, замінивши неозначену форму, що в дужках, дієсловами теперішнього часу.
1. Хвиля очі розкриває,
(потягатися), (зітхати),
Млосно (дивитися) на місяць,
(усміхатися) йому.
2. Стогне ясен над водою,
(стогнати) лози, (губити) сльози,
(в’янути) квіти, (плакати) вітер,
Хвиля ж знов (жартувати) з кимсь.
За Олександром Олесем
2. Випишіть із текстів дієслова парами за зразком. Поясніть, що вам допомогло визначити форми дієслів.
Зітхати – зітхає.
Міркуйте так: дієслово зітхати треба поєднати з іменником хвиля. Підставляємо займенник вона: хвиля (що вона робить?) зітхає. Отже, уживаємо дієслово 3-оїособи однини.
3. Поясніть уживання розділових знаків у першому реченні.
294. 1. Прочитай текст. Які думки висловлено в кожному абзаці? Яка головна думка тексту?
Японський учений Ямото Масара провів незвичайні дослідження. Посуд із водою, яку заморожували, він ставив між динаміками, з яких лунала музика.
Після мелодій Моцарта на кризі утворювалися сніжинки. Після важкого року лід нагадував рвані осколки. Після молитви він був помережаний красивими візерунками. Тобто від звуків залежало, який лід утворюється.
А тепер візьми до уваги, що людський організм на 80 відсотків складається з води. Тому поміркуй, як впливає на тебе музика, яку ти слухаєш (Із журналу “Барвінок”).
2. Розкажи, як впливає на тебе музика, яку ти слухаєш. Склади розповідь про це і запиши її.
3. Підкресли в тексті дієслова теперішнього часу. Визнач їхні особу і число.