5 КЛАС
Тема 3. Музичні образи в літературних творах
Урок 12
Тема уроку. Дводольний розмір, сильна і слабка доля. Робота над піснею “Все це потрібно мені”.
Слухання: В. Моцарт “Фантазія ре мінор” та оповідання К. Паустовського “Старий кухар”
Мета уроку: закріпити з дітьми поняття “розмір” на музичних фразах, розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до музики, тісно пов’язаної з літературою.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон,
Хід уроку
1. Музичне вітання. Оголошую тему уроку.
2. Розспівування слід розпочати із:
А) вправи на плавне голосоведення та ланцюгове дихання;
Б) співу мажорного та мінорного звукорядів;
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
В усіх музичних творах ми відчуваємо ритмічну пульсацію долей. У кожному такті є сильна доля, яка визначає початок такту і на неї падає головний наголос (акцент) і слабка доля такі у – це доля, на яку не падає наголос. У дводольному розмірі верхня цифра
– Який розмір вправи?
– Що він означає?
– Хто піде до дошки і позначить сильну долю?
– Назвіть ноти вправи і їхню тривалість.
Настройка. Сольфеджування вправи разом з учителем, а потім самостійно.
ІІІ. Роботу над піснею починаю з повторення першого куплету. Передусім, важливо, щоби діти постійно відчували красу двоголосного співу у порівнянні з одноголосним. Стежу за правильністю дихання, округленістю звука, виразністю вимови слів. Опрацьовую пісню на всіх куплетах, здійснюю опитування (по 3-4 учні біля дошки). Практикую спів “по рядах” на краще виконання даного куплету пісні.
IV. Одним із кульмінаційних моментів уроку за емоційною насиченістю літературних і музичних образів стане читання оповідання К. Паустовського “Старий кухар” та слухання “Фантазії ре мінор” В. А. Моцарта.
Оскільки оповідання Невелике за обсягом, то його слід послухати повністю. З обох творів складена своєрідна літературно-музична композиція: оповідання перемежоване фрагментами виконання “Фантазії ре мінор” Моцарта, відповідно до змісту.
Проводжу бесіду за питаннями:
1. Яку роль відіграє музика в цьому оповіданні?
2. Як могла музика розповісти старому кухареві про його молодість?
3. Чи справді музика допомогла вмираючому старцю пережити радість уявної зустрічі із своєю нареченою?
4. Як письменник зображує значення музики у житті людини?
5. Якими засобами музичної виразності скористався композитор у своєму творі?
6. Які контрастні почуття і настрої ви почули у цьому музичному творі?
V. Підсумок уроку.