ЗВУКИ І БУКВИ
Дзвінкі і глухі приголосні звуки
21
1. Прочитайте текст.
Була собі в річці
А в жабки зелена
А в шапці підкладка зелена –
Така, як стрічка у мене.
І носить ту шапку жабка,
Бо то її найкраща шапка.
Галина Кирпа
– Спишіть підкреслені слова. Вимовте однакові приголосні звуки в цих словах; вимовте звуки, які відрізняють ці слова. Порівняйте вимову звуків, які позначають виділені букви.
– Спишіть останнє
Знайдіть в останньому реченні слово, у якому дві букви й три звуки.
2. Прочитайте пари слів.
– Які звуки позначають підкреслені букви? Яка різниця між звуками кожної пари? Вимовте звуки, які утворюються голосом і шумом, тобто дзвінко.
– Вимовте звуки, які утворюються без голосу, тільки за допомогою шуму, тобто глухо.
– Зверніть увагу на дзвінкі приголосні, що не мають пари.
– Порівняйте парні звуки в таблиці. Який глухий звук не має пари?
Приголосні звуки, які вимовляються з голосом і шумом, називаються дзвінкими.
Приголосні звуки, які вимовляються тільки з шумом, називаються глухими.
Дзвінкі приголосні звуки наприкінці складу та слова вимовляються дзвінко.
3. Прочитайте текст.
ФОТОГРАФ
Фотогра.. був ду..е талановитий. Він зробив стільки..отографій, що й не..лічити. У молодості він фотографував..отоапаратом “Зеніт”. Тепер у – цифровий фото апарат. Усі фотографії мо..на “скинути” на комп’ютер. Його знімки хвалили, а охочі сфотографуватися в нього
Чи замовити записувались у чергу.
За Галиною Малик
– Спишіть перший абзац, уписуючи пропущені букви. Які звуки ці букви позначають?
– У виділених словах вимовте глухі та дзвінкі звуки.
Спишіть другий абзац вправи 3. Порівняйте вимову виділених слів у вправі. Зробіть звуко-буквений аналіз підкреслених слів.
22
1. Прочитайте загадку.
Якщо із з візьмеш це слово,
Великий дощ впаде раптово.
Як тільки з на с заміниш,
Між фруктами мене зустрінеш.
Коли я з д – росту на гілці,
Коли ж і з т – пливу по річці.
– Запишіть відгадки. Якими звуками відрізняються ці слова? Підкресліть однією рискою букви, які позначають дзвінкі звуки, глухі – двома.
2. Прочитайте. З’єднайте слова з їхніми значеннями. Спишіть.
– Правильно вимовляйте звуки, які позначають підкреслені букви. Порівняйте вимову цих звуків із звуком [ф]. Спишіть виділені слова.
3. Прочитайте текст.
КРАПЛИНКИ РОСИ
Цвіте рожевий мак. Уночі впала роса. Уранці квітка прокинулася, побачила на своїх… краплинки роси.
– Хто ви такі? – питається в… .
– Ми народжуємося з теплого… вітру. Ми – росяні… .
Зійшло… . У кожній краплинці загорілося по маленькому. .
За Василем Сухомлинським
– Спишіть текст, уставляючи слова з довідки.
Довідка: пелюстках, краплинок, нічного, краплинки, сонце, сонечку.
– У вписаних словах підкресліть букви, які позначають глухі приголосні звуки.
Спишіть слова лінійка, олівець, папір. Запам’ятайте правопис цих слів. Складіть з ними речення.
23
1. Прочитайте акровірш.
Розірвала блискавиця,
І в ту ж мить – гучний удар!
Мов гора упала з хмар!
Василь Довжик
– Прочитайте виділені букви. Вимовте слово. Які звуки – дзвінкі чи глухі – у цьому вірші повторюються часто? Чому? Вимовте їх.
– У підкреслених словах зробіть аналіз звуків за зразком.
Зразок
Грізну
Дз.: [г], [р’], [з], [н]
Гл.: немає
2. Прочитайте текст.
Жив на світі в..селий до н..ого приходили веселі й д..брі казки лихих і він не л..бив казкар любив дітей для них він писав сво.. веселі казки.
За Овсієм Дрозем
– Спишіть, позначаючи початок і кінець кожного речення. Уставте пропущені букви.
– У підкреслених словах вимовте глухі приголосні звуки.
3. Прочитайте вірш.
Рано в тиші лісовій
На галявині урок.
Василь Заєць
– Випишіть підкреслені слова. Зробіть аналіз приголосних звуків у цих словах за зразком.
Зразок Дзенькнув
Дз.: [дз], [н], [н’], [в]
Гл.: [к]
Спишіть акровірш із вправи 1. Зробіть аналіз звуків у словах другого рядка.