Морфологія. Орфографія. Дієслово
& 13. Е, И В ОСОБОВИХ ЗАКІНЧЕННЯХ ДІЄСЛІВ І Й II ДІЄВІДМІНИ. Ь У ДІЄСЛОВАХ НАКАЗОВОГО СПОСОБУ
Є в словниках і віра, і надія,
Є слова дія, дієслів полки.
Чи вистоїть земля и помолодіє,
Чи вигорять народи й словники?..
С. Литвин
ПАМ’ЯТАЙМО
Дієслова І дієвідміни в 2-й і 3-й особі однини та в 2-й і 3-й особі множини мають закінчення: – еш, – єш (несеш, пишеш, читаєш, граєш), – є, – є (несе, пише, читає, грає), – ете, – єте (несете, пишете, читаєте, граєте), – уть, – ють (несуть, пишуть,
Дієслова II дієвідміни у цих же особах мають закінчення: – иш, їш (робиш, кричиш, стоїш), – ить, їть (робить, кричить, стоїть), – ите, – іте (робите, кричите, стоїте), – ать, – ять (роблять, кричать, стоять).
Складна форма дієслів утворюється додаванням до інфінітива відмінюваного дієслова особових закінчень – для 1-ї, 2-ї і 3-ї особи однини закінчення – му, – меш, – ме, а для форм множини – – мемо, – мете, – муть.
Однина | Множина |
1-ша ос.: нестиму, знатиму; | Нестимемо, знатимемо; |
2-га ос.: нестимеш, | Нестимете, знатимете; |
3-тя ос.: нестиме, знатиме. | Нестимуть, знатимуть. |
Складена форма майбутнього часу утворюється поєднанням інфінітива відмінюваного дієслова й особових форм допоміжного дієслова бути (майбутнього часу простої форми), наприклад: буду робити, будеш робити, будить робити.
Однина | Множина |
1-ша ос.: буду нести, читати; | Будемо нести, читати; |
2-га ос.: будеш нести, читати; | Будете нести, читати; |
3-тя ос.: буде нести, читати. | Будуть нести, читати. |
111. І. Прочитайте народні висловлювання про козаків. Які риси вдачі є них підкреслено? Визначте ці риси та наведіть по декілька прикладів з наведених прислів’їв на підтвердження своєї думки.
1. Терпи, хлопче, козаком будеш. 2. Хто любить піч, тому ворог Січ. 3. Береженого і Бог береже, а козака шабля стереже. 4. Козак живе не тим, що є, а тим, що буде. 5. Добрий козак бачить, де отаман скаче. 6. Коли стелиться доріжка, козакові не до ліжка. 7. Що буде, то буде, а козак панщини робити не буде. 8. Козак з біди не заплаче (3 нар. тв.).
II. Випишіть дієслова з – е, – и в особових закінченнях дієслів. Провідміняйте їх. Поясніть правопис орфограм.
ОРФОГРАМА
Написання Е, И в особових закінченнях дієслів
112. І. Уважно прочитайте текст. Дайте йому назву. Розкажіть про куточок природи, розташований у вашій місцевості.
Річка не широка, не уславлена, але весела й світла. Водиться в ній і щука, і лящ, і окунь, і плотичка. Старі й хлопчики з захопленням займаються на річці рибальством.
Тече річка не прямо, а викручується, по її берегах ростуть верби. Вода під ними завжди темна, і з неї випинається слизьке холодне коріння. Пісок на березі жовтий, чистий, наче вздовж річки намалювали жовтою фарбою стрічку.
Лівий берег низький, і його заливає у повінь. На луках косять траву і складають сіно у копиці, пасуть рябих корів і приганяють їх до річки напувати.
На правому, високому березі стоїть місто. Його оточує гай. Весною молодь ходить у гай по квіти, влітку – по ягоди, восени – по гриби і по червоне та золоте листя, з якого плетуться прегарні віночки.
Немає для молоді кращої втіхи, як збирати в гаю весняні квіти. Ідеш по суцільних ландишевих листях, а квітів мало, наче хтось уже зібрав їх. А нахилишся, глянеш знизу й збоку і побачиш скрізь перлинні квіточки. Все узлісся у перлинах – простягай руки, набирай повний кошик. Запашними китицями вкривається черемха, зацвітає рожева шипшина, зозуля віщує довге життя (В. Панова).
II. Випишіть дієслова І й II дієвідміни. Утворіть від них (де це можливо) 2-гу особу однини і множини. Поясніть написання особових закінчень. Виділіть орфограми.
ПАМ’ЯТАЙМО
У 2-й особі однини наказовий спосіб дієслів може виражатися нульовим закінченням: стань, сядь, порадь, злазь, сип, ріж, перевір, співай. Якщо таке дієслово закінчується на м’який знак, то він зберігається й при подальшому відмінюванні. Наприклад: стань – станьмо, станьте; сядь – сядьмо, сядьте; порадь – порадьмо, порадьте; злазь – злазьмо, злазьте. У дієсловах 2-ї особи однини наказового способу із закінченням на твердий приголосний або на [й] при відмінюванні м’який знак не ставиться: сип – сипмо, сипте; ріж – ріжмо, ріжте; перевір – перевірмо, перевірте; співай – співаймо, співайте.
ОРФОГРАМА
Ь у дієсловах наказового способу
113. І. Усно перекажіть текст. Назвіть малюнки рядками з тексту, Продовжте розповідь відомими вам фактами про життя наших прадавніх предків.
ТРИПІЛЬЦІ
А хто ж були ті люди, що жили колись в українських степах?
Вчені назвали їх трипільцями. Вони селилися на берегах Дніпра, Дністра та Бугу ще п’ять тисяч років тому. Поміж орачів, скотарів, мисливців були ще й майстри-умільці. Котилася світом слава про гончарів трипільських. Широкими ріками за сині моря розвозили чужоземні купці глечики та горнята, майстерно розмальовані червоно-чорними візерунками.
У трипільців не було часу на війни, бо ж не могли вони свою землю без догляду залишити. Трипільці брали зброю в руки лише тоді, коли доводилось обороняти золоті ниви від нападників. Це було справою святою.
Колихалася стигла нива. Зеленіли на березі верби. Горнулися одна до одної глинобитні хати, вкриті соломою. Вечірнє сонце сідало за небокрай. Люди прощалися з ним і просили завтра послати новий день, бо для трипільців сонце було верховним богом. А лиш ранок займався на сході – люди знову поспішали в поле.
Квітувала трипільська земля. Летіли дні, роки, тисячоліття. Не спинялася ріка життя… (Н. Вернигора).
II. Випишіть дієслова, які в 2-й особі однини наказового способу мають нульове закінчення.
ІІІ. Провідміняйте їх. Виділіть орфограми. Поясніть правопис.
ПОМІРКУЙМО
Психологи на підставі досліджень щодо сприйняття людиною певного кольору можуть багато чого розповісти про її характер, схильності, склад розуму, психіки, стан здоров’я. А вся справа в тому, що ставлення до кольору – біологічно вроджена особливість людини. Наприклад, у шанувальників білого кольору добре розвинута уява, вони мрійливі.
Кольоротерапія – метод лікування кольором – став сьогодні дуже популярним. Ще в давнину вважалося, що колір не тільки здатний відновити душевну рівновагу, а й серйозний лікувальний фактор при численних фізичних недугах.
Основні кольори сприймаються всіма людьми однаково. Наприклад, червоний приваблює, але викликає стан збудження, чорний пригнічує, жовтий покращує настрій.
У Європі дослідження лікувального ефекту кольору почалося в середині XIX століття. Лікарі, які практикують у цій області, вважають, що правильно підібрана колірна гама може впливати не менше, ніж ліки. Проведені досліди показали, що голубий колір гальмує збудження, а рожевий активізує емоції, якщо людина перебуває в стані психічної пригніченості.
До речі, зверни увагу на кольорове оздоблення твого підручника. Воно виконано з урахуванням популярних досліджень у цій галузі.