РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 2. ОПОРА І РУХ
УРОК 15. Фізичні якості м’язів. Робота м’язів. Втома м’язів
Освітня мета: ознайомити учнів із фізичними якостями м’язів та умовами, необхідними для їх діяльності; встановити значення ритму і навантаження для роботи м’язів.
Основні поняття і терміни: статична робота, динамічна робота, сила м’язів, швидкість скорочення м’язів, витривалість м’язів, тонус м’язів, глюкоза, АТФ, ритм, навантаження.
Обладнання: таблиця “Скелетні м’язи”, гантелі: 1 кг, 3 кг,
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Перевірка знань про будову м’язів людського організму, механізм м’язового скорочення, основні групи м’язів.
1. Знайдіть у себе приблизне розміщення таких м’язів: жувального, грудинно-ключично-соскового, дельтоподібного, великого грудного, двоголового, триголового, чотириголового розгинача коліна та литкового. Визначте, в яких рухах вони беруть участь.
2. Дайте відповідь на такі запитання:
А) В якому стані перебуває триголовий м’яз при згинанні руки в лікті?
Б) Які м’язи руки напружені, коли ми тримаємо
В) В якому положенні руки розслаблені згиначі пальців?
Г) Які м’язи особливо розвинені у людини в зв’язку з вертикальним положенням?
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. (Бесіда).
1. Який взаємозв’язок існує між будовою і функцією м’язів та м’язових волокон?
2. За принципом яких найпростіших механізмів виконується робота м’язів?
3. Які особливості скелета і м’язової системи дають змогу людині успішно виконувати трудові операції?
4. Чому при фізичних навантаженнях м’язи втомлюються?
5. Чому людей, які надмірно розвивають м’язи, називають культуристами?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Фізичні якості м’язів. Сила м’язів. (Розповідь учителя, складання схеми, записи в учнівських зошитах).
2. Механічна робота м’язів: статистична і динамічна. (Розповідь учителя з елементами бесіди і використання малюнка у підручнику, записи в учнівських зошитах).
Органічні сполуки (вуглеводи) + кисень (О2) – вуглекислий газ (СО2) + вода (Н2О) + енергія (АТФ).
3. Причини стомлення м’язів. Усунення причин стомлення м’язів. (Самостійна робота учнів з підручником – усні завдання).
Завдання 1.
Встановити найголовніші причини стомлення м’язів.
Завдання 2.
З’ясувати, як усунути причини стомлення м’язів.
Лабораторна робота №2
Тема. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.
Мета: з’ясувати, що таке стомлення м’язів; встановити значення ритму і навантаження для роботи м’язів.
Обладнання та матеріали: таблиця “Скелетні м’язи”, гантелі або гирі вагою 1, 3 і 5 кг, метроном, підручник.
Хід роботи
1. Візьміть у руки гантелі (гирі) вагою по 3 кг. Підніміть руки вгору, розведіть їх у боки і тримайте у такому положенні стільки, скільки зможете.
2. Візьміть у руки такі самі гантелі (гирі), а потім ритмічно піднімайте та опускайте їх. В якому випадку втома м’язів настає швидше? Чому?
3. Під удар метронома згинайте руку з гантелями (гирями) вагою 1, 3 і 5 кг. Згинання виконуйте до початку стомлення й утруднення подальшого скорочення. Цифрові дані запишіть у зошити.
Навантаження, кг | Шлях руки, м | Кількість рухів | Робота, кГм | Початок стомлення, с |
1 | 0,5 | |||
3 | 0,5 | |||
5 | 0,5 |
4. Під удар метронома згинайте руку з гантелями (гирями) вагою 3 кг, але при змінному ритмі (30, 37, 46 рухів за хвилину). Згинання руки виконуйте до початку стомлення й утруднення подальшого скорочення. Цифрові дані запишіть у таблицю.
Ритм | Кількість рухів | Шлях руки, м | Робота, кГм | Початок стомлення, с |
Повільний | 30 | 0,5 | ||
Середній | 37 | 0,5 | ||
Швидкий | 46 | 0,5 |
5. З одержаних даних зробіть усі потрібні висновки про те, чому статична робота втомлює більше, ніж динамічна; значення швидкості рухів і навантаження для одержання найбільшої роботи і подолання стомлення.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
IV. Закріплення. Розв’язання задач.
Задача 1. Яку роботу виконує спортсмен, якщо піднімає гирю масою 40 кг на висоту 2 м?
Задача 2. Штангіст підняв однією рукою граничний для себе вантаж масою 50 кг. Розрахуйте граничне зусилля, що його розвивають м’язи руки атлета, якщо відомо, що сила, яка піднімає вантаж, має бути в 10 разів більша від маси самого вантажу.
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Розв’язати задачу.
Визначте, скільки глюкози має окислитись в м’язах для того, щоб підняти штангу масою 50 кг на висоту 2 м, коли відомо, що під час окиснення 1 г глюкози виділяється 17,2 кДж енергії.