5 КЛАС
Тема 3. Музичні образи в літературних творах
Урок 14
Тема уроку. Гама до мажор. Тонічний тризвук. Робота над “Зимовою пісенькою”. Слухання музики. “До, ре, мі” з кінофільму “Звуки музики” Р. Роджерса
Мета уроку: закріпити з дітьми поняття “гама”, “звукоряд” вміти визначати тонічний тризвук та проспівати в даній тональності; розвивати ладо-тональний слух та вокально-хорові навички; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, баян,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
– Діти, давайте проспіваємо з вами звукоряд з тонікою до.
– Що таке тоніка?
(Це перший ступінь ладу). (Діти співають звукоряд ” до мажор.”).
– Згадайте, між якими нотами у до мажорі півтон?
(Мі – фа, сі – до).
– Якщо у звукоряді ступені ладу ідуть за порядком – від нижньої тоніки до верхньої, такий звукоряд називається гамою.
– Назвіть стійкі ступені.
(І. III, V).
– Проспіваємо їх.
– Звуки, побудовані на стійких ступенях
– А тепер проспіваємо таку вправу (написана на дошці).
– Зверніть увагу на побудову мелодії. Вона в основному побудована на стійких ступенях.
– Просольфеджуємо вправу, тактуючи у розмірі 2/4.
III. Роботу над піснею варто продовжувати, особливо звернути
А) увагу на темп та динаміку при виконанні.
Б) повторення вивчених пісень “Все це потрібно мені” А. Житкевича.
IV. Слухання музики можна почати зі співу поспівки “До, ре, мі”, яку учні вивчали у 4-му класі.
– Чи пам’ятаєте, діти, що це пісенька з кінофільму?
– Ви звернули увагу, дивлячись фільми, яке значення має музика у кіно. В деяких кінофільмах вона виступає дійовою особою. Музику до к/ф “Звуки музики” написав Р. Роджерс.
– Послухайте короткий зміст фільму. Молода няня потрапляє у багатодітну сім’ю, з якою не могли впоратись жодні вихователі. Діти були дуже бешкетні, їх було семеро, як нот. Але здружила їх з новою нянею музика, бо всі вони любили співати, мали чудові голоси. Вихователька придумувала для дітей цікаві поспівки, пісеньки, які будувалися з кількох звуків. В фільмі так багато музики, що вона стала головною дійовою особою. Отож послухайте знайому вам пісеньку і порівняйте зі своїм співом.
V. Підсумок уроку.