РЕЧЕННЯ
& 9. Головні та другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні
Барви осіннього лісу
63. 1. Прочитай вірш Катрусі – твоєї ровесниці. Які почуття він пробуджує?
Осінь мрійна, осінь мила
Все багрянцем притрусила.
І сама – в барвистім листі,
Ще й калиновім намисті…
2. Які іменники та зв’язані за змістом прикметники малюють пишні шати осені? Які поетичні рядки, казкові історії навіяла тобі золота осінь?
3. Випиши з вірша головні члени речення.
64. 1. Спиши слова та
Жовтень ходить по краю та птахів виганяє із гаю.
2. Встанови зв’язок слів у реченні. Скільки в ньому присудків? Як голосом і на письмі передати інтонацію перелічення?
3. На які питання відповідають другорядні члени речення? З якими словами вони зв’язані?
65. 1. Виразно прочитай твір твого ровесника Олега в музичному супроводі.
Скрізь, куди не глянь, – золото, золото. І так тихо… Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки. І закружляють вони в повітрі, наче метелики. А листочку так не хочеться з дерева
Деякі листочки скручуються в дудочку. І коли обережно розгорнути такий листочок, усередині в ньому тремтить кришталева росинка!
2. Як змальовано осінь композитором і юним письменником – образно чи точно? Обгрунтуй свою думку.
3. Постав запитання до кожної частини тексту. Спиши третій абзац і встанови зв’язок слів у першому реченні.
66. 1. Розгляньте букет осінніх листочків. Знайдіть якнайбільше відтінків червоного кольору. Покажіть пурпурові, багряні, вишневі, бордові листочки. Придивіться, як пломеніють червоні кольори в осінньому золоті.
2. Складіть художній опис за поданим початком.
Яких тільки барв немає в осінньому лісі!..
67. 1. Прочитай речення. Пошир його другорядними членами, використовуючи схему.
Листочки кружляють.
2. Запиши поширене речення. Підкресли в ньому головні та другорядні члени.
68. З кожної групи слів склади і запиши речення. Прочитай утворений текст. Добери і запиши до нього заголовок.
– Верба, священним, деревом, є;
– в, піснях, оспівана, вона, народних, багатьох;
– вербу, тримають, освячену, образами, за;
– букети, котиків, з, вербових, є, найкращим, для, подарунком, рідних, знайомих, та.
Як побороти страх?
69. 1. Прочитайте вірш. Що у вас викликає посмішку? Чому?
– А куди ти, синку, йдеш?
– На війну, татусю.
– Нащо ж ти дрючок береш?
– Бо гусей боюся.
– Нащо ж хліба стільки взяв?
– То для пса чужого,
Щоб мене він не займав,
Як піду повз нього.
– А мотузку нащо сплів?
– Прив’язать гармату,
Щоб бува не загубив,
Як стану тікати.
Катерина Перелісна
2. Які види речень за метою висловлювання та за інтонацією використовує автор?
3. Прочитайте варіанти заголовків до твору Катерини Перелісної.
Боягуз. А куди ти, синку, йдеш? Заяча душа. На війну!.. Хоробрий вояк.
4. Випишіть заголовки: І варіант – які допомагають зрозуміти, про кого розповідається у вірші; II варіант – які розкривають головну думку твору.
70. 1. Доповни речення.
Хоробрий вояк боїться___________________ і ____________ .
Він викликає усмішку, бо тільки вдає із себе ____________________ .
2. Встанови зв’язок слів у першому реченні.
71. 1. Спиши слова. Що вони означають?
2. До першого слова добери і запиши споріднене. Познач корінь. Яка буква змінилася в корені?
3. Із розсипаних слів склади і запиши прислів’я. І варіант: куща, й, лякана, боїться, ворона; II варіант: боятися, в. не, ходити, вовка, ліс.
72. Розкажіть, хто з вас боїться собак, темряви, грози. Чи є, на вашу думку, люди, які нічого не бояться? Поміркуйте, коли відчуття страху буває корисним.
73. 1. Прочитай оповідання. Поміркуй, чому твір має таку назву.
БОЯГУЗКА
Валя була боягузкою. Дівчинка боялася жаб, павуків, гусені.
Якось діти гралися на вулиці. Хлопчики будували з піску фортецю, а Валя та її маленький братик Андрійко варили обід для ляльок.
Раптом почулися вигуки:
– Кудлай з ланцюга зірвався! Бережіться!
Діти кинулися врозтіч.
Валя заверещала, схопила в одну руку совок, а в другу – іграшкову сковорідку, заступила собою малого Андрійка.
Ось уже зовсім близько ікласта паща. Валя кинула у пса сковорідку, потім – совок і крикнула з усієї сили:
– Ану, геть!
– фу! фу! Кудлай! Сюди!
Це сторож біг навперейми Кудлаю, Валі на допомогу (За Ніною Артюховою).
2. Що допомогло Валі подолати страх? Запиши відповідь на запитання кількома реченнями.
3. Випиши виділене речення та підкресли в ньому головні члени. Скільки в цьому реченні присудків? Якою частиною мови вони виражені? Поміркуй, з якою метою автор твору використовує декілька присудків.