СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 24
Тема. Грунт. Значення грунту для живої природи і господарської діяльності людини
Мета: дати учням уявлення про грунт, склад грунту; застосовуючи методи дослідницької діяльності, продемонструвати властивості грунту; розповісти про значення грунту для життя рослин, тварин, людини; ознайомити з перетворювальною діяльністю людей (як люди дбають про землю); розвивати загально-навчальні уміння учнів; виховувати пошану до землі.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
–
– Яке число і місяць?
– Який стан неба?
– Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
– А опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Є на світі дивовижна комора. Покладеш в неї навесні мішок зерна, а восени замість одного мішка в коморі вже двадцять. Відро картоплі в дивовижній коморі перетворюється на двадцять відер, жменька насіння – на велику купу огірків, редиски, помідорів. Казка це або ні? Не казка. Дивовижна комора існує насправді. Ви вже, мабуть, здогадалися, як вона називається? (Грунт)
– Як ви розумієте, що таке грунт?
– Сьогодні на
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
Зимою біле, весною чорне,
Літом зелене, а восени стрижене. (Поле)
– Споконвіку поклонялася людина землі, а точніше – грунту. Землю називають матінкою-годувальницею, їй народ присвятив багато легенд і билин, її оспівував у поемах і піснях. Грунт є основним багатством людини. Земля годує людину, одягає, дає притулок.
Грунт можна назвати шкірою Землі. Це щонайтонша жива плівка. На грунті розташовуються сотні мільйонів гектарів лісів, величезні масиви трав, степів і сільськогосподарських культур. Це – те, без чого неможливе життя тварини і людини.
(Учитель пропонує дітям висловитися про те, як саме грунт годує, одягає, дає дім і притулок.)
На дошці креслять схему:
Грунт -> рослини -> тварини -> людина.
Висновок. Грунт – багатство людини, її життя.
2. Демонстрація дослідів. Аналіз складу грунту
– Що потрібно, щоб виріс хороший урожай? Що таке грунт? Що у грунті міститься для життя рослин?
– У грунті є поживні речовини, вода, повітря, тобто все, що потрібно для росту рослин.
>> Дослід
– Киньте грудочку грунту у воду. З неї виходять бульбашки.
Висновок. У грунті є повітря.
– Грунт виник у результаті взаємодії живої та неживої природи, тому в ньому є все: зруйновані гірські породи, повітря, вода, корені рослин і, звісно, тварини. Грунт – це верхній пухкий шар землі, що має родючість. Саме родючість обумовлює ріст і розвиток рослин і вирізняє грунт від гірських порід.
– Як ви гадаєте, рослини краще ростуть у твердому чи у пухкому грунті? Чому?
– Що потрібно робити, щоб грунт був пухким?
>> Практична робота
– Висійте насіння в грунт, полийте його. Спостерігайте, коли воно проросте і пустить корінчик.
Висновок. Грунт так само важливий для росту рослин, як і вода. Він містить воду, необхідну для рослин, і постачає поживні речовини. Корені дихають повітрям, що міститься у грунті.
3. Розповідь учителя про різноманітність грунтів
– Майже вся земна поверхня вкрита шаром грунту. Грунт нерівномірно розподілений по суші. У деяких місцях його немає. Товщина грунту – від декількох сантиметрів до 1,5-2 м.
Верхній шар землі, на якому зростають рослини, темніший тому, що опале листя, відмерлі рослини і тварини перегнивають під дією води, повітря, сонячних променів і життєдіяльності живих організмів. Утворюється перегній (гумус). Він надає верхньому шару темного кольору. Колір грунту залежить від кількості у ньому перегною, піску і глини. (Демонстрування ілюстрації грунтів.)
– Найтемніший грунт – це чорнозем. Чорний колір надають грунту мертві залишки організмів – рослин і тварин, що називають гумусом, або перегноєм.
Висновок. Чим грунт родючіший, тим він темніший.
– Гумус забезпечує поживними речовинами багатьох мешканців грунту: бактерій, грибів, дощових черв’яків.
Більш родючий грунт утворюється під трав’янистою рослинністю, а менш родючий – під хвойними і листяними деревами.
Родючість – головна ознака грунту. Ви часто чуєте від бабусі чи дідуся: “Ця земля родюча”. Грунт – це родюча земля.
4. Грунт – житло
– Грунт населений величезною кількістю мікроорганізмів (бактерії, водорості, гриби тощо). Окрім них, у грунті мешкають черв’яки, кліщі, жуки, мурашки, кроти, ховрахи, хом’яки, бабаки та ін. Дрібні тварини – жуки, хробаки, кроти, миші – розпушують грунт, у результаті чого він звільняється від вуглекислого газу і збагачується киснем.
Значна частина всіх тварин припадає на частку дощових черв’яків. На рихлій городній або садовій землі часто можна побачити отвори, нібито хтось ткнув олівцем або прутиком. Земля навколо отворів здиблена невеликим валиком, отже, їх “хтось” зробив зсередини. Це нірки дощового черв’яка, який мешкає в грунті. Особливо багато таких отворів з’являється після щедрого дощу. Вода витісняє повітря з грунту, кисню на глибині бракує, тому черв’яки виповзають на поверхню. Дихає черв’як усією поверхнею тіла, але для цього шкіра його має бути весь час вологою. Тіло черв’яка загострене спереду і ззаду, це полегшує його пересування в грунті як уперед, так і назад, але передній кінець потовщений. Прокладаючи хід у землі, черв’як працює ним як клином, розсовуючи частки грунту в сторони. Тіло звичайного дощового черв’яка завдовжки від 3 до 15 см, але є і велетні завдовжки до 40 см. Дощовий черв’як не лише прориває, але і проїдає собі дорогу: заковтує крихітні частки грунту, пропускає їх через кишковик і викидає зі свого тіла назад. Таким чином, він удобрює грунт речовинами, що легко засвоюються рослинами. Підземні трудівники грунтовно розпушують і перемішують шари грунту, сприяють її кращій вентиляції, збільшенню товщини родючого шару. Ось чому зараз дощових черв’яків почали вирощувати у спеціальних розплідниках і вносити в грунт для підвищення врожайності.
Особливо слід відзначити роль грибів у житті лісового грунту. Те, що лежить у нас у кошику, – лише їх плодові тіла, що з’явилися на поверхні, щоб розсіяти свої спори для розмноження. Головне життя грибів відбувається в землі – там тонкі нитки грибниці виконують величезну роботу. Вони переробляють лісову підстилку, що складається з листя, гілок, шишок та інших рослинних залишків.
Отже, для утворення родючого шару грунту потрібні листопад, мікроскопічні організми, тваринні грунти. Разом вони утворюють особливу органічну речовину – перегній.
Процес створення грунтів дуже повільний і складний. Так, щоб створити шар грунту завтовшки 2-3 см, необхідно від 200 до 1000 років. Тобто грунт створюється впродовж тисячоліть, а зруйнуватися може дуже швидко.
Висновок. Грунт є домівкою для деяких тварин. У грунті мешкають дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом’яки, ховрахи.
5. Ознайомлення з перетворювальною діяльністю людей
– Як ви вважаєте, що станеться з людиною, якщо грунт зникне?
– Чи завжди позитивно людина впливає на грунт?
Необдумані дії людей призводять до того, що у багатьох місцях земної кулі грунт руйнується. Цей процес називається ерозією. Руйнування грунту відбувається з багатьох причин, але основні – це вітрова і водна ерозії.
Поле за 1 добу може позбутися грунту завтовшки 5 см. Це спричинить вітер. Для відновлення шару грунту в 1 см потрібно 250300 років. Порівняйте ці цифри.
Що впливає на грунт позитивно й негативно?
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Робота над прислів’ями
– Хто про землю дбає, вона тому повертає.
– Поле працю любить.
– Землю гріх ображати, бо вона наша мати.
– На чорній землі білий хліб родить.
– Що слід робити, щоб був хороший урожай?
2. Тестування
1) Дерево може рости:
На асфальті;
В саду;
На городі;
У річці;
У лісі;
У полі.
2) У грунті мешкають:
Птахи;
Кроти;
Миші;
Черв’яки;
Ховрахи;
Метелики.
V. Підсумок уроку
– Що таке грунт?
– Як ви вважаєте, яке значення має грунт у житті природи?
– Для яких тварин грунт є домівкою?
– Яке значення грунту в житті людини?
– Що потрібно від людини для збереження грунту?
– Які загадки і прислів’я запам’ятали?