8 КЛАС
ГРУНТИ. РОСЛИННИЙ І ТВАРИННИЙ СВІТ УКРАЇНИ
Мета: узагальнити знання учнів про грунти, рослинний і тваринний світ України; ознайомити з умовами аукціону, який все більше входить в економічну практику нашого суспільства; формувати екологічне мислення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, пізнавальні інтереси; виховувати почуття господаря своєї землі.
Обладнання: фізична карта України; карта тваринного світу; карта грунтів України; таблиці “Класифікація грунтів за механічним складом”, “Типи грунтів
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань (у формі гри).
Епіграф уроку:
Якщо ти думаєш про те, що програєш, – ти програєш.
Якщо ти думаєш, що не зможеш, – ти не зможеш.
Якщо ти хочеш, але боїшся, – ти не досягнеш мети.
Успіх завжди з тим, хто його прагне.
Якщо ти думаєш про перемогу, – ти переможеш.
Перемога не завжди приходить до найспритнішого
Рано чи пізно вона приходить до того, хто повірив у себе.
Вольтер Вінти
ХІД УРОКУ
Учитель. На попередніх уроках ми вивчали тему “Грунти. Рослинний і тваринний світ України”. На сьогоднішньому уроці узагальнимо знання з теми і реалізуємо їх на аукціоні.
Слово “аукціон” повернулося в наше життя не так давно, але дедалі впевненіше входить до нашого лексикону. “Аукціон” (походить з латинської мови і означає “збільшення”) – це продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну. На аукціонах викуповують різноманітні матеріальні цінності. “Товар” на аукціоні – це “лот”. “Лот” являє собою запитання і завдання, на які ви будете давати відповіді. А що викуповуватиметься на нашому аукціоні? Ваші знання, думки, цікаві ідеї з теми будуть платою за “товар”.
Розпочинається торг. Я оголошую “товар”, тобто завдання лота, і час на обдумування та вартість. Звучить гонг. Протягом відведеного часу ви обдумуєте відповідь на запитання, піднімаєте руки. Якщо перша відповідь конкретна, точна – вдаряю в гонг. Товар вважається проданим. Коли відповідь не точна чи потребує доповнення, то звертатимусь до інших учасників, які хочуть допомогти. Чия відповідь буде точнішою, правильнішою, той оголошується покупцем. І аж тоді звучить гонг. Не можна “збивати ціну” (тобто вигукувати, не піднімаючи руки) – порушника цього правила буде виведено з аукціону. Мені допомагатиме “банкір”, який фіксуватиме результати аукціону в таблицю. Решта учнів класу є членами акціонерних товариств, тобто акціонерами. Акціонер – це власник акцій. В нашому випадку ви власники своїх знань. Набуті знання ви вкладаєте в збагачення свого АТ.
Вами створено два АТ, кожне із яких обрало свого “президента”. АТ та їхнім “президентам” було напередодні запропоновано літературу для підготовки до уроку-аукціону. Прошу “президентів” представити свої АТ (назва АТ, емблема, девіз).
Аукціон оголошується відкритим.
Лот № 1 являє собою перевірку АТ на “платоспроможність”, тобто підготовленість учнів з теми. Лот складається з 12 географічних понять і термінів, визначення яких треба дати кожному члену АТ. Час на обдумування – 5 секунд. Максимальна вартість – 2 бали.
Для першого АТ:
1. Солончаки
2. Релікти
3. Ефемери
4. Грунт
5. Біогеографія
6. Гумус
7. Дернина
8. Ендемік
9. Меліорація
10. Флора
11. Рекультивація
12. Материнська порода
Для другого АТ:
1. Ефемероїди
2. Ксерофіти
3. Фауна
4. Родючість
5. Грунтознавство
6. Галофіти
7. Дренаж
8. Ерозія
9. Підгрунтя
10. Солонці
11. Основоположник грунтознавства
12. Структура грунту.
Слово “банкіру”.
Лот № 2 являє собою теоретичні запитання для узагальнення знань з теми “Грунти”. Час на обдумування – 5 секунд. Максимальна вартість – 2 бали.
1. Які є фактори грунтоутворення?
2. Роль рослинного і тваринного світу в процесі грунтоутворення.
3. Чим визначається потужність (глибина) грунту і його родючість?
4. Що таке грунтовий профіль?
5. Назвіть основні горизонти грунтового профілю.
6. Назвіть морфологічні ознаки грунтів.
7. Як поділяються грунти за механічним складом?
8. Які типи грунтів характерні для рівнинних просторів України?
9. Які грунти поширені в Карпатах?
10. Які грунти поширені в Криму?
Слово “банкіру”.
Лот № 3 являє собою практичне застосування знань з теми “Грунти”.
Час на обдумування – 1 хв. Максимальна вартість – 2 бали.
1. За 1 хв АТ визначити структури зразків грунтів, назвавши її за порядковими номерами.
2. Перед вами зразки грунтів нашої місцевості. Визначити тип грунту. Слово “банкіру”.
Лот № 4 являє собою теоретичні запитання з метою узагальнення знань з теми “Рослинний світ України”.
Час на обдумування – 5 секунд. Максимальна вартість – 2 бали.
1. Скільки видів рослин нараховується в Україні?
2. В який період сформувалася сучасна флора України?
3. Який видовий склад лісів і де вони поширені?
4. Основні типи рослинності в Україні.
5. Які особливості рослинного покриву степу?
6. Які відмінності в рослинному покриві різних типів боліт?
7. Де формується лучна рослинність?
8. Які області України найбільш багаті на ліси?
9. На які дикорослі плоди, ягоди і гриби багаті ліси України?
10. Коли засновано Червону книгу України і скільки видів рослин занесено до неї?
Слово “банкіру”.
Учитель. Людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних умовах. Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу в разі різних травм та захворювань і, цілком природно, засоби для цього шукала в навколишній природі і насамперед – у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їхню дію на організм. Пізніше, з появою землеробства та тваринництва, збагатилися знання людини про рослинний і тваринний світ. Багато рослин увійшли до арсеналу лікарських на основі спостережень.
Лот № 5. Для емоційної розрядки й заміни виду діяльності виноситься “чорна скринька”. АТ необхідно за описом відгадати зміст “чорної скриньки”. Час на обдумування – 1хв. АТ, яке першим угадало зміст “чорної скриньки”, отримує 2 бали, інше – 0 балів.
Опис змісту “чорної скриньки”:
1. Представник флори.
2. Колір пелюсток: золотаво-жовті, з чорними цятками.
3. Цвіте: з червня до вересня.
4. Поширення: рослина зустрічається на всій території України на відкритій місцевості, на схилах, по чагарниках.
5. Використання: у разі хвороб шлунка, печінки, нирок. У народі називають травою від 99 хвороб.
Слово “банкіру”.
Лот № 6 являє собою теоретичні запитання для узагальнення знань з теми “Тваринний світ України”. Час на обдумування – 5 секунд. Максимальна вартість – 2 бали.
1. Скільки видів нараховує фауна України?
2. Найбільші наземні дикі тварини на теренах України.
3. Назвіть тварин, які не зустрічаються не тільки на території України, а й на інших територіях земної кулі.
4. Які представники фауни зустрічаються на Поліссі?
5. Тваринний світ лісостепу.
6. Тварини степу.
7. Чим своєрідний тваринний світ Азово-Чорноморського узбережжя?
8. Яка специфіка тваринного світу Карпат?
9. Яка специфіка фауни Криму?
10. Які риби найбільш поширені в річках України?
Слово “банкіру”.
Учитель. На теренах України зустрічається багато поселень, річок, балок, ярів та лісів, назви яких походять від різних свійських тварин, прізвищ та інших слів, утворених від назв тварин. Але набагато більше назв, що походять від диких тварин.
Лот № 7. Топонімічний.
Цей лот являє собою зміну виду діяльності учнів. Кожне АТ протягом 3 хв. має назвати й показати на фізичній карті України географічні назви, що походять від назви диких тварин. Вартість кожного названого топоніма – 1 бал.
Слово “банкіру”.
Лот № 8. Це “аукціон ідей”. Президентам АТ оголошуються аргументи.
Завдання кожного президента: висувати ідеї до цього аргументу. Максимальна вартість – 3 бали.
1-й аргумент. Охорона грунтів.
2-й аргумент. Живій природі загрожує небезпека.
Учитель. Усі лоти продані. Слово має “банкір” для підбиття підсумків “аукціону”.
Оцінювання (найбільш активні акціонери отримують 12 балів)
Домашнє завдання
Для голови: підготуватись до ТО з теми “Грунти. Рослинний і тваринний світ України”.
Для серця: поговоріть із рослинами, загляньте в очі тваринам, прислухайтесь до подиху всього живого, що дихає, живе навколо нас.
Для рук: нехай кожний хлопчик посадить дуб – символ життя, довголіття, мужності, здоров’я; а кожна дівчинка посадить калину – символ кохання, любові, молодості, краси.