ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
§2. ІМЕННИК. ГОЛОСНІ У ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕННЯХ ІМЕННИКІВ
14. Прочитайте. Визначте в тексті іменники, до кожного поставте питання. Що означає іменник?
Ліс золотиться листям дерев. Намистинками розсипалися по кущах різнокольорові ягідки. Після дощика із землі вилазять гриби. На старих пеньках красуються тонконогі опеньки. Розсипалися по галявинах підосичники, сироїжки, запашні рижики. Особливо поважними здаються гриби під червоною шапкою з білими крапочками – мухомори.
Пахне в осінньому
Пишається ліс своїми барвами. А разом із лісом пишається тим, що створила таку красу, осінь.
За О. Стаднюк.
Що б ви передовсім сфотографували в лісі, якби були фотографом? Розкажіть про це. У відповіді використайте якнайбільше іменників.
15. Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Що змінюється в іменниках?
1. Велика вереснева тиша стоїть над (земля) (М. Стельмах).
2. Небо осені безкрає сумно дивиться в (ріка) (П. Перебийніс).
3. А маслючків брунатні карапузики з (дощі) в шахи грають у (трава) (Л. Костенко).
Скільки є відмінків? Назвіть їх. Визначте відмінки й число всіх ужитих у реченнях іменників.
– Як ви розумієте вислови “небо дивиться в ріку” та “осінь закурликала”?
Чи можуть насправді гриби грати в шахи із дощами? Як ви уявляєте собі таку картину? Змалюйте її словами.
– Поясніть написання виділених слів.
16. Поставте іменники у формі орудного відмінка однини й запишіть. Закінчення виділіть рамкою.
Україна, земля, доля, сестра, паляниця, душа, хліб, брат, батько, поле, серце, осінь, честь, міць, матір, кров, совість.
– Укажіть іменники – назви істот. Як ви їх вирізняєте?
17. Усно провідміняйте іменники дорога, ріка, муха. Які приголосні звуки чергуються перед закінченням – і в давальному й місцевому відмінках однини?
18. Перепишіть прислів’я, уставляючи пропущені літери. Які звуки чергуються в іменниках перед закінченням – і? Визначте відмінки іменників.
1. На підло..і пшениця не зійде. 2. Що на дум..і, те й на язи..і.
3. У нього на оси..і кислиці, а на вербі груші. 4. Не та риба, що в рі..і, а та, що в ру..і. 5. Черепа..і град не страшний. 6. Добре тому, хто в доро. .і: лежить собі на возі. 7. У закритий рот му..і не влетіти.
Які з прислів’їв стосуються людського спілкування? Розкрийте їхній зміст.
19. Перепишіть, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Визначте рід, число та відмінок кожного іменника.
1. Осіннє світло золотить блакить, л..тять л..стки жовтаві та багряні (Орися Верба). 2. Ходить осінь листопадом, жовте листя стелить садом (А. Житкевич). 3. Свіжістю сріблитеся цей осінній день. Сипле мідним листям куч. .рявий клен (В. Мозговий).
Роздивіться репродукції картин, що мають назву “Золота осінь”. Розкажіть про ту, яка сподобалася вам найбільше. Вживайте іменники в різних відмінках.