Концепції підприємництва – спосіб пізнання та сукупність ідей, положень про сутність підприємництва й підприємницької функції, а також їх змін у процесі еволюції економічної системи капіталізму. Термін “підприємництво” запровадив у науковий обіг Р. Кантильон у XVIII ст. Він вважав, що підприємець – індивід, який передбачає і має бажання взяти на себе ризик, спрямований у майбутнє, поведінку якого характеризують як сподівання мати прибуток, так і готовність до втрат. Цю ідею розвинули Дж. Тюнен, Г. Мангольт та ін. Елементи ризику й невизначеності
Менеджер). Щодо змісту підприємницької функції, то, на думку неокласиків, він полягає у пристосуванні факторів виробництва до умов ринку, що змінюються, відновленні порушеної рівноваги, в ефективнішому використанні ресурсів і задоволенні попиту (див. Концепція новатора Й. Шумпетера). Л. Мізес і Ф. Хаєк досліджували функції підприємця, який діє за умов нестачі необхідної інформації і є активним суб’єктом на ринку. Особистими якостями підприємця є його управлінські здібності, вміння адекватно реагувати на соціально-економічні зміни, самостійно приймати рішення. Інституціоналісти розглядають підприємця як суб’єкта, який робить вибір між контрактними відносинами вільного ринку та організацією фірми з метою заощадження трансакційних витрат. У межах такого підходу виділяють дві течії – теорію прав власності й теорію трансакційних витрат. П. Дракер запровадив поняття “підприємницької економіки”, яку розуміє як інноваційну економіку (приходить на зміну управлінській економіці), що є результатом співпраці “колективного підприємця” – власників, підприємців, менеджерів, робітників, які спільно виконують “колективну інноваційну функцію”. Ця функція втілюється і в концепції техноструктури (Дж. Гелбрейт). М. Фрідмен стверджує, що бізнесмен практично використовує свій підприємницький досвід, що виявляється в інтуїтивній поведінці й застосуванні екстремальних принципів в економіці. Це означає, що для виживання підприємцеві необхідно перевершувати суперників-конкурентів, пристосовуючись до навколишнього середовища або перетворюючи його на свою користь. Насправді бізнесмен може встановлювати ціни середніх витрат з незначними відхиленнями, якщо цього потребує ринок, але, за Фрідменом, це не є гіпотезою максимізації.