5 КЛАС
Тема 4. Музика та візуальні образи
Урок 25
Тема уроку. Крапка біля ноти, використання її у вправі. Розучування української народної пісні-веснянки “Благослови, мати”.
Слухання музики. С. Рахманінов. Хоровий твір “Весняні води”
Мета уроку: закріпити з учнями значення крапки біля ноти на ритмічній вправі; розвивати музично-ритмічний слух та співацькі навички; виховувати любов до природи та інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фортепіано, магнітофон, аудіо-запис, портрет
Хід уроку
I. Організація класу.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми.
II. Розспівування та закріплення вивченого матеріалу.
– Чим характерний склад жи – і чому він довший, ніж інші? (Тому що він виконується на четвертній з крапкою).
– А що робить крапка біля ноти?
(Подовжує ноту на половину її тривалості).
– Отже,
Виконання ритмічної вправи:
Перша група дітей співає верхню лінійку, а друга – четвертними нижню. Таким чином учні добре засвоять, що половинна з крапкою має три четвертних.
III. Розучування пісні розпочинаю бесідою:
1. Бесіда:
Сьогодні ми з вами вивчимо пісню-веснянку “Благослови, мати”.
– Які ознаки приходу весни?
У далеку давнину вважали, що весну треба кликати, запрошувати. Веснянки починали співати на початку березня, здебільшого дев’ятого. У цей день діти носили печиво “жайворонки” по селі і співали:
Ой, весна, весна, днем красна!
Що ти нам, весно, принесла?
Людям хотілося швидше прогнати зиму з її лютими морозами і наблизити бажану пору – весну. Люди співали:
Благослови, мати.
Весну закликати.
Весну закликати.
Зиму проводжати.
Сьогодні ми з вами цю веснянку вивчимо.
2. Художній показ пісні.
3. Бесіда за прослуханим твором.
4. Розучування пісні по фразах з нотного тексту з акцентуванням уваги на четвертній з крапкою.
– Чому дорівнює четвертна з крапкою?
(Трьом восьмим).
5. Робота над протяжним кантиленним співом та чистотою інтонування ІІ фрази.
IV. Музично-ритмічні рухи.
Пісня-гра “Мак” (повторення вивченого у 4-му класі).
V. Слухання музики.
Бесіда.
До творів, у яких зображено красу природи, зверталося і звергається багато митців: художники, композитори, поети. Згадайте “Ранок” Е. Гріга, “Навесні” і “Зима” А. Вівальді. Під враженням краси весняної природи російський композитор Сергій Рахманінов написав хоровий твір “Весняні води”. Послухайте цей твір й одночасно розгляньте репродукцію картини “Весна, Конча-Заспа” художника Олексія Шовкуненка.
Бесіда за запитаннями:
– За допомогою яких засобів музичної виразності композитор зобразив цю красу?
– Що характерно для картини художника?
– Чим скористався він?
– Які кольори використав О. Шовкуненко?
(Діти слухають твір і характеризують побачене).
VI. Підсумок уроку.