Мета:
– формувати загальні уявлення про країни азіатської частини Євразії, особливості природи, населення й господарської діяльності, об’єкти ЮНЕСКО Китаю, Японії, Індії; вдосконалювати практичні вміння й навички характеризувати природу, населення й господарську діяльність окремих країн материка;
– розвивати вміння самостійно організовувати власну навчальну діяльність, обирати критерії для класифікації, визначати способи дій у рамках запропонованих навчальних завдань;
– виховувати почуття поваги до національних
Обладнання: політична карта Євразії, підручники, атласи, контурна карта, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійні презентації.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть називати та показувати на карті окремі країні Азії, самостійно складати характеристику країн; наводити приклади співпраці країн Азії з Україною.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом “Бліцопитування”
Пригадайте:
–
– давні та сучасні винаходи китайців, японців, індусів.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом “Дивуй!”
З давніх часів європейці всі землі, що були розташовані східніше, називали Сходом, Незважаючи на розмаїття культур азійських країн, Схід в уявленні європейців був казковим краєм з дивовижними звичаями, самобутнім колоритом та незчисленними багатствами.
У наші часи Азія – найбільша за площею, та кількістю населення частина світу. Тут проживає % людства, населення тільки двох держав – Китаю і Індії – нараховує понад 2,5 млрд осіб. Країни Азії дуже різні: вони відрізняються за розміром території, природними багатствами, рівнем соціально-економічного розвитку, формами державного устрою тощо. Проте, як і тисячоліття тому, в наші часи європейцям є чому дивуватися. Сьогодні ми вирушаємо в мандрівку країнами Азії: Китай, Індію та Японію. Допоможуть нам у цьому досвідчені мандрівники.
Будь-якій подорожі передує підготовчий етап. Ознайомимося детальніше з названими країнами.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Китай, Індія, Японія. Загальна характеристика
Прийом “Географічний практикум”
Робота з підручником, картами атласу (за варіантами І-III)
Завдання
1) Ознайомтеся з географічною характеристикою країни; 2) складіть план характеристики; 3) сформулюйте головні особливості країни 7-10 реченнями (усно).
Зразок
Китай – найбільша за кількістю населення держава світу, займає величезні простори Центральної та Східної Азії, має різноманітні природні умови. Китай досягнув значних економічних успіхів завдяки найбагатшим ресурсам і численному працьовитому населенню. Посідає провідні місця у світі за виробництвом сталі, вугілля, цементу, зерна, бавовни, м’яса, бавовняних тканин, телевізорів, виробництвом хімічних волокон, мінеральних добрив і електроенергії. У Китаї збирають автомобілі, комп’ютери, побутову техніку відомих світових фірм. Вирощують різні зернові культури (рис, пшениця, кукурудза), цукрову тростину та цукровий буряк, чай, арахіс, тютюн, фрукти й овочі, розводять свиней, дрібну й велику рогату худобу, домашніх птахів.
Столиця Китаю – Пекін, а найбільше місто – Шанхай. Між фахівцями України та Китаю відбувається обмін досвідом та науково-технічна співпраця у різних галузях, розвиваються активні торгівельні відносини.
Японія – острівний архіпелаг у західній частині Тихого океану. Відрізняється самобутньою історією та унікальною культурною спадщиною. Розвиток освіти й науки, працьовитість і дисциплінованість народу, застосування сучасних технологій сприяли перетворенню Японії на одну з найбільших економічних держав світу. Країна займає провідні місця у світі з виробництва автомобілів, суден, предметів побутової електроніки, промислових роботів, верстатів, сталі, електроенергії, цементу, переробки нафти. Високо розвинута металургія, хімічна, легка, деревообробна галузі. Для землеробства в Японії придатні лише близько 13 % території країни, але жителі цілком забезпечують себе найважливішим продуктом харчування – рисом. Вирощують також картоплю, цукровий буряк, цибулю, огірки, фрукти. Японія посідає одне з перших місць за виловом риби й морепродуктів, які є поряд з рисом головною складовою раціону японців. Крім того, японці досягли досконалості в мистецтві розведення риби й молюсків.
Індія
Індія розташована в Південній Азії на півострові Індостан та прилеглій материковій частині, омивається водами Індійського океану, до складу її території також входять численні острови. У країні переважає субекваторіальний мусонний клімат та рівнинний рельєф, багато повноводних річок.
Надра країни багаті на запаси залізних, марганцевих, уранових, мідних алюмінієвих руд, кам’яного вугілля, золота, коштовного і напівкоштовного виробного каміння. Індія – друга держава світу за кількістю населення, за цим показником країна поступається лише Китаю. Індія є одним з найбільших світових виробників та продавців вугілля, марганцевої та залізної руд, у країні працюють підприємства чорної металургії, важкого і транспортного машинобудування, виробництва електроустаткування, побутової електроніки, хімікатів.
Тут вирощують рис, пшеницю, просо, овочі та фрукти, цукрову тростину, бавовник, каву, арахіс, сезам (кунжут), рицину, гірчицю, льон, чай.
Між Індією та Україною існують давні торговельні зв’язки, розвивається співпраця в галузі біотехнологій, інформаційних та комунікаційних технологій тощо.
Прийом “Ланцюжок”
Учні по черзі додають по одному з речень до характеристики країни.
2. Дослідження об’єктів ЮНЕСКО в Китаї, Індії, Японії
Виступи учнів із презентаціями
Висновок 1. Країни Азії мають багату природу та культурну спадщину, привабливі для туристів з усього світу.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом “Картографічний практикум”
Завдання. Позначте на контурній карті Китай, Індію та Японію, їхні столиці.
Прийом “Експрес-тест”, “Самоперевірка”
1. Яка з названих країн Азії є найбільшою за площею?
А Індія;
Б Китай;
В Казахстан;
Г Японія.
2. Укажіть зернову культуру, яка посідає провідне місце в харчуванні жителів Японії та Китаю:
А рис;
Б кукурудза;
В пшениця;
Г гречка.
3. Яка країна Азії не має сухопутних кордонів?
А Китай;
Б Індонезія;
В Японія;
Г Монголія.
4. Індія є багатонаціональною країною. Яку мову часто використовують у країні для міжетнічного спілкування?
А Німецьку;
Б англійську;
В французьку;
Г португальську.
5. У якій країні Азії з давніх часів і навіть у наші дні слонів використовують як транспортний засіб та тяглову силу?
А У Китаї;
Б Туреччині;
В Японії;
Г Індії.
6. Яка частина Китаю характеризується високою густотою населення та активною господарською діяльністю?
А Північна;
Б південна;
В західна;
Г східна.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Прийом “Мікрофон”
Учні ланцюжком дають відповідь на питання: яку країну з трьох, що були досліджені на уроці, ви б хотіли відвідати? Чому саме її?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Повторити параграфи підручника. Підготуватися до підсумкового уроку за темою “Євразія”.