УРОК 27. ЛЮДИНА І БІОСФЕРА
Мета: формувати знання про взаємозв’язок людини і біосфери, сприяти усвідомленню дбайливого ставлення до природи; розвивати вміння пояснювати наслідки негативного впливу діяльності людини на стан біосфери, уміння працювати в групах, вести дискусію; виховувати екологічне мислення, повагу до думки інших, уважність, працелюбність.
Обладнання: таблиці “Парниковий ефект”, “Руйнування озонового екрану”, плакати, маркери, фломастери, підручники, зошити.
Основні поняття: біосфера, атмосфера,
Тип уроку: вивчення й первинного засвоєння нових знань.
Форма проведення: дискусія.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Проблемне запитання
Чи завжди біосфера була такою як зараз? Якими чинниками спричинені її зміни? (Варіанти відповідей учнів)
Всі ми щодня виходимо на вулицю, дихаємо повітрям, п’ємо воду, милуємося природним багатством нашої планети. Влітку ми відпочиваємо, насолоджуємося життям і, як правило, залишаємо найяскравіші і найкращі миті
Отже, у біосфері відбуваються помітні зміни, і не лише такі, що обумовлені природними процесами. Головною рушійною силою цих змін є господарська діяльність людини.
Перші люди на Землі жили в цілковитій згоді зі своїм природним оточенням. Вони споживали їжу, якою їх забезпечувала природа, а енергію – лише в кількості, необхідній для виживання. Однак сьогодні Землю населяє велика кількість людей, і масштаби людської діяльності абсолютно не вписуються в рівновагу екосистем. Промислові підприємства і транспорт викидають в атмосферу сотні тонн шкідливих речовин, що призводить до погіршення її складу, порушення природної рівноваги. Що ж робити? Де ж вихід із ситуації, що склалася на сьогодні? Зрозуміло, що розв’язання проблеми шляхом руйнування міст, підприємств, транспорту та переселення людей у печери – абсурд. Для того щоб знайти вихід із цієї ситуації, потрібно ретельно вивчити власне проблему. Які види господарської діяльності, через що та чому є головними “порушниками” природної рівноваги? Дізнавшись відповідь на це запитання, можна буде розробити чіткий план дій щодо розв’язання проблеми.
Майбутнє навколишнього середовища – це ваше майбутнє. Сьогодні в кожного з вас є можливість висловити свою думку щодо негативних змін у біосфері, які виникли через господарську діяльність людини.
IІІ. Вивчення нового матеріалу
Виступи груп з повідомленнями та демонстрацією плакатів
1. Забруднення атмосфери
Викиди промислових підприємств та автомобільні вихлопні гази забруднюють повітря шкідливими речовинами, наприклад свинцем. Щодня від автомобілів у повітря потрапляє 800 тис. т оксиду Карбону (вуглецю), 1 тис. т свинцю. Більшість із 200 складових викидів автотранспорту отруйні як для людини, так і для організмів біосфери. У промислових районах за добу випадає понад 1 т пилу на 1 км територій, а в забруднених районах на 1 м2 – до 1 кг пилу та сажі.
Руйнування озонового шару.
2. Утворення кислотних дощів
Кислотні дощі – це наслідок забруднення повітря. Джерелами більшості газів, що утворюють кислотні дощі, зазвичай є теплові електростанції та заводи, а також вихлопи автомобільних двигунів. Ці гази потрапляють в атмосферу, де розчиняються в крапельках води, утворюючи слабкі розчини кислот, що потім випадають на землю з дощем. Вони можуть підвищити кислотність вологи, що міститься в повітрі, в тисячу разів порівняно з нормою. Кислотні дощі спричиняють загибель риби та завдають шкоди лісам.
3. Парниковий ефект
Основна частина парникових газів утворюється природним способом. Однак останнім часом цих газів у атмосфері стало набагато більше, оскільки під час промислового виробництва люди спалюють величезну кількість палива. На думку вчених, у зв’язку з цим на нашій планеті може статися глобальне потепління: Земля перегріється через надлишок тепла, яке парникові гази утримують в атмосфері. Це може призвести до загибелі багатьох організмів біосфери.
4. Проблеми великих міст
Міста розвиваються і ростуть, у них з’являється дедалі більше підприємств і автомобілів, а забруднення і загазованість набувають загрозливих масштабів. У деяких великих містах, зокрема таких як Мехіко, дуже важко дихати – у них повітря надто забруднене. Таке брудне повітря, що нависло над містом, називають смогом. Якість повітря та води поблизу міст погіршується, що спричиняє загибель тварин і рослин. До того ж міста з’являються на місті природних екосистем.
5. Забруднення гідросфери
Кислотні дощі значною мірою порушують природні процеси в озерах і річках. У деяких містах і селищах дотепер скидають у річки чи море неочищені стічні води; іноді спускають туди й отруйні промислові відходи. Унаслідок цього гине риба та інші водні мешканці. У 50 % річок і струмків незабаром зовсім зникне життя. У деяких місцях неочищені стічні води зливають у річки та моря, вони стають причиною захворювань як тварин, так і людей.
Морським мешканцям сильно шкодять перевезення нафти в танкерах – часто нафта розливається, нищить усе живе.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання (робота в групах)
На зворотному боці свого плаката сформулюйте шляхи подолання негативного впливу людини на біосферу.
V. Підсумок уроку
Обговорення результатів роботи груп. Оцінювання. Самооцінювання.
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Намалювати плакат “Бережіть біосферу!”.
3. Випереджальне (окремим учням). Скласти повідомлення про біосферні заповідники України, національні природні парки, природоохоронні об’єкти своєї місцевості.