Тема. Множення багатоцифрових чисел на трицифрові (ознайомлення). Задачі на рух. Знаходження значень виразів на сумісні дії (№№ 959-967).
Мета. Ознайомити учнів із множенням багатоцифрових чисел на трицифрові; закріплювати вміння розв’язувати і складати задачі на рух; удосконалювати вміння знаходити значення виразів на сумісні дії.
Обладнання. Схеми задач; сигнальні картки; завдання для опитування.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Усні обчислення.
А) Гра “Ланцюжки обчислень”.
Учитель повільно
– Знайти від 1000 -> від одержаного результату -> від одержаного числа -> від одержаного числа ( = 80).
Б) Задача.
Літак мав пролетіти 2000 км. Перші 2 години він летів зі швидкістю 400 км/год, а наступних 3 години – зі швидкістю 300 км/год. Скільки кілометрів йому залишилося пролетіти? (300 км)
2. Завдання
Варіант 1
1) Один автобус проїхав 400 км, а другий 640 км. Перший автобус був у дорозі на 3 год менше, ніж другий. Скільки годин був у дорозі кожний автобус, якщо їх швидкість однакова? (Відповідь: 5 год, 8 год.)
2) 100 – (16 • 6 + 4) : 25 (= 96)
Варіант 2
1) У магазин привезли 45 мішків пшениці і 25 мішків жита. Пшениці привезли на 1800 кг більше, ніж жита. Скільки кілограмів жита і скільки кілограмів пшениці завезено, якщо всі мішки були однакові? (Відповідь: 2250 кг, 4050 кг)
2) 400 – 480 : 6 + 180 : 30 (= 326)
II. Вивчення новою матеріалу.
1. Підготовча робота.
– Знайдіть добуток чисел 3194 і 46
– А тепер спробуйте помножити 3194 на 246.
Учитель з “допомогою” учнів виконує письмове множення на дошці:
– Порівняйте записи; зробіть висновок, як помножити багатоцифрове число на трицифрове.
2. Закріплення вивченого матеріалу.
А) Виконання завдання № 960 (з коментуванням).
(Результати обчислень: 10З 944; 269 800; 619 512; 734 593.)
Б) Завдання № 961 (самостійно).
137 • 239 + 247500 = 280 243
Фізкультхвилинка.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 962.
Після аналізу задачі учні записують розв’язання з коментуванням з місця.
(Розв’язання:
1) 900 : 15 = 60 (км/год) – швидкість вантажівки;
2) 900 : 10 = 90 (км/год) – швидкість легківки;
3) 60 + 90 = 150 (км/год) – швидкість їх зближення;
4) 900 : 150 = 6 (год) – через стільки часу вони зустрінуться.)
Б) Складання задачі на рух за поданим виразом (№ 963).
(42 – це може бути швидкість одного мотоцикліста; 48 – швидкість другого; 540 – відстань. Із двох міст, відстань між якими 540 км, виїхали одночасно назустріч один одному два мотоциклісти. Перший рухався зі швидкістю 42 км/год, а другий – 48 км/год. Через скільки годин вони зустрілися?)
В) Задача № 965*.
(Розв’язання:
15 км = 15000 м, 1 год = 60 хв.
15000 : 60 = 250 (м/хв).)
(Відповідь: лижник має збільшити швидкість на 250 м/хв, або на 15 км/год (тобто – вдвічі).)
2. Самостійна робота (№ 964).
Варіант 1 – перший стовпчик;
Варіант 2 – другий стовпчик.
IV. Підсумок уроку.
Виконати множення з коментуванням.
V. Домашнє завдання.
№№ 966, 967 (с. 153).