УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Тема 4. МОВНІ ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ. “ВІДОМЕ” ТА “НОВЕ” В РЕЧЕННЯХ ТЕКСТУ
ПРИГАДАЙМО 1. Що таке займенники, прислівники, сполучники? 2. Які слова називають синонімами?
486 Утворіть з поданих речень текст, замінивши в другому реченні іменник товариш займенником, а в третьому – синонімічним іменником. Простежте, як займенник та синоніми допомогли зв’язати речення.
1. Немає нічого в світі кращого, ніж вірний товариш.
2. Товариш завжди прийде на допомогу.
3. У народі
487 Розгляньте таблицю. Розкажіть за нею, які є мовні засоби зв’язку речень у тексті. Поясніть подані приклади. До двох засобів (на вибір) доберіть власні приклади.
Мовні засоби зв’язку речень у тексті | |
Займенники | Біля хати росли кущі барвінку. Здавалося, що він і зимою зеленіє. |
Прислівники | Хлопці підійшли до великої купи листя. Звідти почувся якийсь писк. |
Сполучники | Посіви потерпали від спеки. Але дощу не було. |
Синоніми | Птахи |
Повтори слів | Варто знати традиції народу, звичаї. І не тільки знати, але й зберігати те, що започаткувало старше покоління. |
Спільнокореневі слова | Розстебнули хмари свої торби і сипонули на землю снігом. І полетіли, кружляючи в повітрі, снігові метелики. |
“Відоме” й “нове”
У кожному тексті відображено рух думки від того, що вже відоме, що назване мовцем, до того, що ще не відоме.
Частину речення, що містить уже відому з попереднього речення інформацію, умовно називають “відомим” (В).
Частину речення, що містить нову, не висловлену до того інформацію, називають “новим” (Н). НАПРИКЛАД
До класи ввійшов учитель.
488 І. Прочитайте мовчки текст. З якою метою створено це висловлювання?
Яблуню можна вважати патріархом* нашого саду. Походить вона з Кавказу, Середньої Азії, Далекого Сходу. Там ще й досі живуть її дикі родичі.
Вирощують яблуні від Полярного кола до жарких субтропіків. Але все ж найкраще почувається вона в районах, де клімат помірний.
У нас яблуневі сади розкинулися на величезній площі і займають майже три чверті всіх насаджень плодових дерев (С. Кургузое ).
*Патріарх – (перен.) найстарший, найвидатніший, найповажніший.
II. Назвіть виділені мовні засоби зв’язку речень у тексті та поясніть їхню роль. Яким засобом поєднано перше й друге речення, а яким – друге й третє?
III. Усно визначте “відоме” й “нове” в реченнях тексту.
489 Попрацюйте в парах. Запропонуйте один одному по два засоби зв’язку. Користуючись запропонованими засобами, складіть кожен невеликий текст (3-4 речення).
490 Складіть і запишіть невеликий текст на одну із запропонованих тем (5-7 речень), використавши як засоби зв’язку речень спільнокореневі слова, займенники, сполучники.
Теми: “Моя зустріч із прекрасним”, “Народження малюнка”, “Моє місто (село)”, “Чому посміхаються зорі”.