Морфологія. Орфографія. Елементи стилістики
Дієслово
§ 48. НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА
Про початкову незмінну форму дієслова, її будову та синтаксичну роль
ПРИГАДАЙМО. Яку назву в російській мові має неозначена форма дієслова? Чому цю форму так називають?
427
Порівняйте неозначені форми дієслів в українській та російській мовах. Зробіть висновок про особливості будови таких форм в обох мовах.
РОСІЙСЬКОЮ | УКРАЇНСЬКОЮ |
Читать Нести Помочь | Читати, Нести Допомогти |
Лексичне значення
Неозначена форма дієслова (інфінітив) (рос. неопределенная форма) – це початкова незмінна форма дієслова, яка означає дію або стан предмета узагальнено, без вказівки на час, особу, рід, число. Відповідає на питання що робити? що зробити? НАПРИКЛАД: Буду мріяти й жити на крилах надій… (Д. Луценко).
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Неозначену форму має кожне дієслово.
Будова
Неозначена Форма дієслова має наприкінці суфікс – ти(-ть). НАПРИКЛАД:
Наприкінці деяких дієслів у неозначеній формі після суфікса
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Неозначена форма дієслова не має закінчення, навіть нульового.
428
І. Спишіть фразеологізми, на місці крапок уписуючи дібрані з довідки дієслова в неозначеній формі. Позначте суфікси дієслів.
Глека…, раки…, п’ятами…, у рот води…, ніде голці…, мало каші…, як у воду…
ДОВІДКА. Пекти, впасти, накивати, побити, набрати, дивитися, з’їсти.
II. Розкрийте значення кожного фразеологізму. Замініть фразеологізми (де можливо) дієсловом-синонімом у неозначеній формі.
429
І. Прочитайте текст. Знайдіть у ньому п’ять дієслів у неозначеній формі. На які питання вони відповідають?
ДОПОМАГАЄ СУПУТНИК
Польоти в космос можна вважати вершиною успіхів науки і техніки.
Уперше в світі за допомогою супутника вдалося побачити земну кулю безпосередньо з космосу. Завдяки цьому приладу створено й систему всесвітнього телебачення. Він допомагає оцінювати лісові ресурси, стан посівів, виявляти лісові й степові пожежі. За відхиленням супутника від заданої траєкторії можна відкривати могутні поклади корисних копалин* як на суші, так і під товщею океану. Інформація із супутника дуже допомагає синоптикам (3 довідника).
* Копалини – рос. ископаемые.
II. Поясніть написання виділених слів. Запишіть текст під диктовку вчителя або однокласника. Написане уважно звірте з надрукованим. Підкресліть дієслова в неозначеній формі як присудки.
430
І. Запишіть послідовно дієслова у дві колонки: 1) неозначена форма дієслова; 2) особове дієслово.
Насміятися, просився, екати, ароматизує, достукатись, дошкуляв, автоматизувати, лукавити, асфальтують, екранізувати, колядувати, єдналися, одягатися.
КЛЮЧ. У виписаних словах підкресліть першу букву. З підкреслених букв прочитаєте продовження прислів’я “Яблуко від яблуні…”.
ІІ. Користуючись тлумачним словником, поясніть лексичне значення виділених слів. Складіть і запишіть з кожним із цих слів речення.
Синтаксична роль
Дієслово в неозначеній формі може бути будь-яким членом речення, найчастіше – присудком. НАПРИКЛАД:
1. З вовками – (що це значить?) по-вовчому 2. У мене не було бажання (якого?) в будинок. 3. Денис виніс собаці (що?) 4. Хлопці присіли (для чого?)
431
Перекладіть речення українською мовою й запишіть. Доведіть, що синтаксичну роль дієслів у неозначеній формі визначено правильно. Поставте усно питання до підкреслених членів речення.
1. всегда пригодится.
2. грозе великой! 3. Я попросил друга 4. У меня возникло непреодолимое* желание 5. Я пошел
*Непреодолимый – укр. непереборний, непоборний.
432
І. Спишіть, розкриваючи дужки й дотримуючись милозвуччя при вживанні суфіксів – ся, – сь. Обгрунтуйте свій вибір.
Повернути(ся, сь) о шостій годині; зустріти(ся, сь) недалеко від школи; підняти(ся, сь) вгору; свято закінчило(ся, сь) увечері; пройти(ся, сь) вулицею; хапати(ся, сь) обома руками.
II. Виділені слова розберіть за будовою.