Розділ 2. Нумерація чисел у концентрі “Тисяча”. Усне та письмове додавання у межах 1000
174. 5 дес. = 50; 5 дес. = 50; 100 морк.
176. 111 121 122 129 131 135 146
Найменше – Козеня – 111.
Найбільше – Бик – 146.
178. Наступні: 105; 110; 117; 129; 132; 175; 189; 193.
179. Попередні: 99; 113; 122; 130; 143; 167; 186; 197.
180. 119.
181. Було – 99 троянд
Взяли – 4 білих, 4 рожевих, ? червоних
Залишилось – 82 троянди
Розв’язання
1) Скільки білих, рожевих і червоних троянд?
99 – 82 = 17 (тр.)
2) Скільки білих і рожевих троянд?
4 + 4 = 8 (тр.) .
3) Скільки червоних
17 – 8 = 9 (тр.)
Вираз: (99 – 82) – 4 • 2 = 9 (троянд).
Відповідь: 9 червоних троянд продали.
182. 108, 113, 122, 138, 146, 150, 164, 189, 192.
183.
Розв’язання
1) 9 • 2 = 18 (м.) – у двох мікроавтобусах;
2) 18 + 17 = 35 (м.) – усього
Вираз: 9 • 2 + 17 = 35 (місць).
Відповідь: 35 третьокласників поїхали до музею.
184.
97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107
123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134,
135, 136
158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169
172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180
181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190
185.
114, 115, 116; 138, 139, 140; 160, 161, 162; 186, 187, 188; 197, 198, 199
188.
110, 120, 130, 140, 150, 160, 170, 180, 190,
310, 320, 330, 340, 350, 360, 370, 380, 390, 400
610, 620, 630, 640, 650, 660, 670, 680, 690, 700
910, 920, 930, 940, 950, 960, 970, 980, 990, 1000
189.
5 сот. < 8 дес.
2 сот. < 7 сот.
1 тис. > 9 сот.
500 > 800
600 > 300
400 > 100
100 < 1000
700 < 800
900 > 600
190.
2 сот. + 3 сот = 5 сот.
200 + 300 = 500
500 + 300 = 800
6 сот. – 1 сот. = 5 сот.
600 – 100 = 500
900 + 100 = 1000
10 сот. – 3 сот. = 7 сот.
400 + 400 = 800
700 – 200 = 500
191. У 5 ящиках було по 8 кг яблук – ?
У 3 ящиках було по 10 кг груш – ?
Скільки яблук і скільки груш було?
Розв’язання.
1) 8 • 5 = 40 (кг) – яблук;
2) 10 • 3 = 30 (кг) – груш.
Відповідь: 40 кг яблук і 30 кг груш.
192.
800 + 100 = 900
500 – 400 = 100
200 + 200 = 400
100 + 600 = 700
800 – 700 = 100
900 – 300 = 600
193.
Розв’язання.
1) 6 • 3 = 18 (туз.) – скільки людей у 3 човнах;
2) 5 • 6 = 30 (туз.) – скільки людей у 6 човнах;
3) 18 + 30 = 48 (туз.) – скільки всього.
Вираз: 6 • 3 + 5 • 6 = 18 + 30 = 48 (туз.).
Відповідь: 48 туземців усього.
194.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100
100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1000
195.
200 + 100 = 300 400 – 200 < 400 + 200
300 = 400 – 100 800 + 200 > 800 – 200
196.
153 > 154
505 < 506
361 < 362
611 > 612
420 > 421
869 < 870
197.
230 + 1 = 231
172 – 1 = 171
190 – 1 = 189
719 + 1 = 720
300 – 1 = 299
674 + 1 = 675
198. Кожне наступне число на 1 більше. Кожне попереднє число на 1 менше.
199. 128 + 1 > 128 – 1, бо наступне більше від попереднього.
263 + 1 < 264 + 1, 263 < 264, а додаємо однаковий другий доданок.
607 – 1 < 608 – 1, якщо відняти однаковий від’ємник, більшою буде та різниця, де більше зменшуване.
805 + 1 = 1 + 805, від перестановки доданків сума не змінюється.
399 – 1 > 199 – 1
700 – 1 < 701 – 1
200.
Розв’язання.
1) 8 • 5 = 40 (стор.) – прочитала з понеділка по суботу;
2) 40 + 17 = 57 (стор.) – прочитала з понеділка до неділі;
3) 69 – 57 = 12 (стор.) – прочитала в неділю.
Вираз: 69 – (8 • 6 + 17) = 12 (стор.).
Відповідь: 12 сторінок прочитала в неділю.
59 = (8 • 6 + 17) = 12 (стор.).
Обернена задача:
Розв’язання
1) 8 • 5 = 40 (стор.) – прочитала з понеділка по суботу;
2) 40 + 17 + 12 = 69 (стор.)
Вираз: 8 • 5 + 17 + 12 = 69 (стор.).
Відповідь: 69 сторінок у книзі.
201.
Усього 6 бігунів у групі.
203.
458 + 1 = 459
535 + 1 = 536
900 – 1 = 899
607 – 1 = 606
180 – 1 = 179
201 – 1 = 200
216 + 1 = 217
799 + 1 = 800
204.
Якщо у Тимка більше, то у друга менше.
Розв’язання.
1) 111 – 1 = 110 (марок)
Відповідь: 110 марок у друга.
205. Математичний диктант. 170 – одна сотня сім десятків, 2008 – дві тисячі і вісім одиниць, 100 – десять Десятків, 1000 – десять сотень, 623 – шість сотень, два десятки і три одиниці, 705 – сім сотень і п’ять одиниць, 99 – дев’яті десятків і дев’ять одиниць, 999 – дев’ять сотень, дев’ять десятків, дев’ять одиниць, 813 – вісім сотень, один десяток, три одиниці, 460 – наступне число до числа 459, 380 – попереднє число до числа 381.
206. 101 – сто один, 111 – сто одинадцять, 240 – двісті сорок, 318 – триста вісімнадцять, 600 – шість сотень, 887 – вісімсот вісімдесят сім.
111 < 240; 318 > 101; 600 < 887; 101 < 887
111 >101; 240 > 111; 318 >111; 887 > 600
207.
200 + 40 + 1 = 241
600 + 20 + 2 = 622
800 + 10 + 3 = 813
400 + 80 + 4 = 484
100 + 90 + 5 = 195
900 + 70 + 6 = 976
208.
183 = 100 + 80 + 3
760 = 700 + 60
329 = 300 + 20 + 9
821 = 800 + 20 + 1
448 = 400 + 40 + 8
905 = 900 + 5
209.
567 – 500 = 67
340 + 5 = 345
308 – 8 = 300
800 + 21 = 821
200 + 80 = 280
467 – 60 = 407
732 – 32 = 700
848 – 40 = 808
210.
670 > 670 – 1
372 = 370 + 2
140 = 100 + 40
705 < 700 + 50
380 – 80 < 380
910 – 900 < 900
211.
Розв’язання.
1) 100 – 60 = 40 (дер.) – берези;
2) 40 : 5 = 8 (кущ.) – калини;
3) 100 + 40 + 8 = 148 (дер.)
Відповідь: 149 ялинок посадив лісник.
212. Бик – найлегший. Бегемот, носоріг, бик.
213.
124 = 100 + 20 + 4
370 = 300 + 70
461 = 400 + 60 + 1
729 = 700 + 20 + 9
854 = 800 + 50 + 4
903 = 900 + 3
214.
1) Яка відстань між II і III будинками?
100 – 20 = 80 (м)
2) Яка відстань між III і IV будинками?
100 : 10 = 10 (м)
3) Яка відстань від І до IV будинку?
100 + 80 + 10 = 190 (м)
Вираз: 100 + (100 – 20) + (100 : 10) = 190 (м).
Відповідь: 190 м відстань від І до IV будинку.
215. 126 – цифра 1 позначає кількість сотень. 216 – цифра 1 позначає кількість десятків. 981 – цифра 1 позначає кількість одиниць. 126 – цифра 2 позначає кількість десятків. 216 – цифра 2 позначає, що в числі 2 сотні. 320 – цифра 2 показує, що у числі 2 десятки. 462 – цифра 2 показує, що у числі 2 одиниці. 126 – цифра 6 показує кількість одиниць. 216 – цифра 6 показує кількість одиниць. 462 – цифра 6 показує кількість десятків. 607 – цифра 6 показує кількість сотень.
Найменше число – 126. Найбільше число – 981.
213.
216 – 2 сотні; 216 – 21 десяток; 216 – 216 одиниць.
320 – 3 сотні; 320 – 32 десятки; 320 – 320 одиниць.
462 – 4 сотні; 462 – 46 десятків; 462 – 462 одиниці.
607 – 6 сотень; 607 – 60 десятків; 607 – 607 одиниць.
981 – 9 сотень; 981 – 98 десятків; 981 – 981 одиниця.
217.
Сотні | Десятки | Одиниці |
7 | 3 | 2 |
2 | 8 | 0 |
4 | 2 | 7 |
5 | 6 | 1 |
1 | 0 | 6 |
3 | 6 | 2 |
7 | 9 | 4 |
5 | 0 | 5 |
106; 362; 794; 505
218.
104 = 100 + 4
350 = 300 + 60
511 = 500 + 10 + 1
669 = 600 + 60 + 9
808 = 800 + 8
999 = 900 + 90 + 9
219.
200 + 40 + 9 = 249
600 + 30 + 2 = 632
500 + 10 + 7 = 517
100 + 80 + 5 = 185
700 + 7 = 707
900 + 60 = 960
220. 15 мм = 1 см 5 мм – AB
53 мм = 5 см 3 мм – КМ
221.
2 см = 20 мм
36 см – 360 мм
3 дм = 300 мм
5 дм 1 см = 510 мм
25 мм = 2 см
5 мм 800 мм = 8 дм
222.
50 мм = 5 см
10 дм > 10 мм
1000 мм = 1 м
4 дм 2 см > 402 мм, тому що 4 дм 2 см = 420 мм
65 мм > 5 см 6 мм, тому що 65 мм = 6 см 5 мм
120мм < 2 дм 1 см, тому що 120 мм = 1 дм 2 см
223.
Розв’язання.
1) Скільки батистових суконь?
45 : 5 = 9 (суконь)
2) Скільки ситцевих і батистових разом?
45 + 9 = 54 (сукні)
3) Скільки шовкових суконь?
154 – 54 = 100 (суконь)
Вираз: 154 – (45 + 45 : 9) = 100 (суконь).
Відповідь: 100 шовкових суконь.
224.
10 мм < 10 см, 1 дм = 100 мм
100 мм < 1 м, 1 м = 1000 мм, а 100 < 1000
3 дм 6 см < 603 мм, 3 дм 6 см = 360 мм 360 < 603
18 мм > 1 см 6 мм, 18 мм = 1 см 8 мм
209 мм < 2 дм 9 см, 2 дм 9 см = 290 мм, 209 > 290
225.
Розв’язання.
1) 9 • 8 = 72 (риби) – окуні;
2) 9 + 72 = 81 (риба) – окуні і щуки разом;
3) 81 – 8 = 73 (риби)
Відповідь: 73 карасів упіймали рибалки.
226.
2 сот. 4 дес. = 240
240 + 8 од. = 248
248 – 1 сот. = 248 – 100 = 148
1 сот. 1 дес. 8 од. – 4 од. = 148 – 4 = 144
6 сот. + 1 сот. = 7 сот. = 700
7 сот. + 7 дес. = 700 + 70 = 770
7 сот. 7 дес. – 7 од. = 7 сот. 6 дес. 10 од. – 7 од. = 763
763 – 1 дес. 5 од. = 7 сот. 4 дес. 8 од. = 748
227.
5 + 3 = 8
5 – 3 = 2
50 + 30 = 80
50 – 30 = 20
500 + 300 = 800
500 – 300 = 200
6 + 3 = 9
6 – 3 = 3
60 + 30 = 90
60 – 30 = 30
600 + 300 = 900
600 – 300 = 300
228.
490 + 60 = 460
400 + 6 = 406
460 – 60 = 400
530 – 500 = 30
500 + 30 = 530
530 – 30 = 500
70 + 200 = 270
700 + 20 = 720
270 – 70 = 200
406 – 6 = 400
530 + 5 = 535
720 + 4 = 724
229. Довжину класу вимірюють у метрах.
Довжину столу вимірюють у сантиметрах, метрах.
Розміри дитячого майданчика вимірюють у метрах.
Довжину Дніпра вимірюють у кілометрах.
Відстань від Києва до Донецька вимірюють у кілометрах.
Відстань від України до Туреччини вимірюють у кілометрах.
230. Живі істоти: равлик – см, гусінь – см, дм, дитина – см, дм, м, спортсмен – м, км, кінь – км.
Транспорт: найшвидший на малюнку – літак – км, автомобіль – км, мотоцикл (байк) – км, самокат – м.
O Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок.
O Щоб знайти невідомий від’ємник, треба від зменшуваного відняти різницю.
231. 1 км = 1000 м
200 м + 800 м = 1 км (1000 – 200 = 800)
500 м + 400 м = 900 м (900 – 500 = 400)
1 км – 900 м = 100 м (1000 – 100 = 900)
1 км – 400 м = 600 м (1000 – 600 = 400)
700 м – 200 м = 500 м (700 – 500 = 200)
800 м + 200 м = 1000 м (1000 – 800 = 200)
232.
Розв’язання.
1) 4 км + 5 км 800 м = 9 км 800 м
Відповідь: 9 км 800 м відстань від І села до III села.
233. Щоб знайти невідомий множник, треба добуток поділити на відомий множник.
Довжина одного відрізка | Кількість відрізків | Загальна довжина |
4 дм | 5 | 20 дм |
4 дм | 5 | 20 дм |
4 дм | 5 | 20 дм |
1) 4 • 5 = 20 (дм) – загальна довжина;
2) 20 : 4 = 5 – кількість відрізків;
3) 20 : 5 = 4 (дм) – довжина 1 відрізка.
234. Було – ?
Взяли – 9 разів по 8 дм і 3 рази по 1 м
Залишилось – 5 м і 8 дм
Розв’язання.
Щоб розв’язувати такі задачі, треба все перевести в одну міру вимірювання.
1 м = 10 дм
5 м = 50 дм
1) Скільки тасьми взяли (відрізали)?
8 • 9 = 72 (дм)
10 • 3 = 30 (дм)
72 + 30 = 102 дм
2) Скільки тасьми було?
5 м 8 дм = 58 дм
102 дм + 58 дм = 160 дм = 16 м
Відповідь: 16 м тасьми було спочатку.
Обернена задача.
Було – 16 м
Взяли – 9 раз по 8 дм і 3 рази по 1 м
Залишилось – ?
Спочатку переводимо всі іменовані числа в одну міру вимірювання.
16 м = 160 дм
1 м = 10 дм
5 м 8 дм = 58 дм
1) Скільки взяли?
8 • 9 = 72 дм
10 • 3 = 30 дм
72 + 30 = 102 дм
2) Скільки залишилось?
160 дм – 102 дм = 58 дм = 5 м 8 дм
Відповідь: 5 м 8 дм тасьми залишилось.
235. 1 м – 5 = 5м = 50 дм = 500 см
Відповідь: довжина колоди 5 м, або 50 дм, або 500 см.
236. 1 дм = 10 см
600 см – 300 см = 300 см
9 дм – 45 см = 90 см – 45 см = 45 см
40 дм + 60 дм = 100 дм = 10 м
1 м – 87 см = 100 см – 87 см = 13 см
150 см – 50 см = 100 см = 1 м
48 см + 12 см = 60 см
237. 1) 30 дм : 6 = 5 дм
Відповідь: 5 дм довжина однієї частини.
238. Це “кругові приклади”.
900 – 300 = 600
630 + 200 = 830
500 + 70 = 670
830 – 30 = 800
670 – 40 = 630
800 + 100 = 900
239. 10 дм = 1 м
5 м 4 дм + 6 дм = 5 м 10 дм = 6 м
7 дм + 6 дм = 13 дм = 1 м 30 дм
7 м 8 дм – 18 дм = 78 дм – 18 дм = 60 дм = 6 м
1 м 27 см = 100 см – 27 см = 73 см
240. Задача № 1. З 28 м пошили 7 пальт по? м.
Розв’язання.
1) 28 : 7 = 4 (м) – використали на 1 пальто.
Відповідь: 4 м на 1 пальто.
Задача № 2. З 28 м пошили? пальт по 4 м.
Розв’язання.
1) 28 : 4 = 7 (пальт)
Розв’язання. 7 пальт пошили.
Задача № 3. Було – ? м
Пошили – 7 пальт по 4 м.
Розв’язання.
1) 4 • 7 = 28 (м) – було в сувої.
Відповідь: 28 м було в сувої.
Задачі №№ 1, 2, 3 обернені одна до одної. У першій задачі треба знайти рівні частини, у другій – скільки рівних частин, а у третій задачі – добуток.
241. Пошили однакових 5 суконь, використовуючи по 3 м на 1 сукню. Скільки всього тканини використали?
Розв’язання.
1) 3 • 5 = 15 (м)
Відповідь: 15 м тканини використали.
242. Треба зробити 5 розпилів.
243. а – 9 см
B – на 6 см менша
Р – ?
Р = (а = b) • 2
1) 9 – 6 = 3 (см) – ширина
2) (9 + 3) • 2 = 12 • 2 = 24 (м) (12 + 12 = 24)
(9 + 3) • 2 = 9 • 2 + 3 • 2 = 18 + 6 = 24 (см)
Відповідь: периметр прямокутника 24 см.
244. а = b = ?
Ркв. = а • 4, а = Р : 4.
Ркв. = 12 см
Розв’язання.
1) 12 : 4 = 3 (см)
Відповідь: довжина сторони квадрата 3 см.
245.
Розв’язання.
1) 9 – 7 = 2 (дн.)
Одна качка летить стільки ж часу, як і зграя. Тому на скільки більше летить зграя гусей, на стільки ж більше і одна качка.
Відповідь: на 2 дні довше летить одна гуска, ніж качка.
246.
69 см – 6 дм = 69 см – 60 см = 9 см
1 м – 40 см = 100 см – 40 см = 60 см
4 дм + 13 см = 40 см + 13 см = 53 см = 5 дм 3 см
7 м 6 дм – 4 м 4 дм = 3 м 2 дм
8 дм + 1 дм 1 см = 9 дм 1 см
500 см + 40 см = 540 см = 5 м 40 см = 5 м 4 дм
247. З 36 м тканини пошили костюми, використовуючи по 4 м на 1 костюм. Скільки костюмів пошили?
Розв’язання.
1) 36 : 4 = 9 (кост.)
Відповідь: 9 костюмів пошили.
248.
100 + 20 = 120
220 + 60 = 280
120 + 400 = 520
280 – 100 = 180
520 – 300 = 220
180 – 80 = 100
249. 1000 кг = 1 т = 10 ц
251. 3 ц = 300 кг
40 кг < 1 ц, тому що 40 кг < 100 кг
1 т > 1 ц, тому що 10 ц > 1 ц
10 ц = 1 т
700 кг < 1 т, тому що 700 кг < 1000 кг
15 кг < 10 ц, тому що 15 кг < 1000 кг
253. Було – 25 кг
Взяли – 5 кг і 6 кг
Залишилося (на повидло) – ?
Або
Розв’язання.
1) Скільки взяли (або з’їли і взяли на компот)?
5 + 6 = 11 (кг)
2) Скільки залишилось на повидло?
25 – 11 = 14 (кг)
Вираз: 25 – (5 + 6) = 14 (кг).
Відповідь: 14 кг яблук використали на повидло.
254.
Маса 1 ящика | Кількість ящиків | Загальна маса |
8 кг | 6 | ? |
3 кг | ? | 18 кг |
? | 6 | 48 кг |
1) 8 • 6 = 48 (кг) – загальна маса.
2) 48 : 8 = 6 (ящ.) – кількість ящиків;
3) 48 : 6 = 8 (кг) – маса 1 ящика
Відповідь: 48 кг, 6 ящиків, 8 кг в 1 ящику.
255. Розв’язання.
1) 4 • 9 = 36 (кг)
Відповідь: 36 кг потрібно гусці на 9 місяців.
256. На 7 місяців – 49 кг зерна
На 3 місяці – ? кг зерна
1) Скільки зерна треба на 1 місяць?
49 : 7 = 7 (кг)
2) Скільки зерна треба на 3 місяці?
7 • 3 = 21 (кг)
Відповідь: 21 кг зерна потрібно качці на 3 місяці.
257.
100 кг < 1 т
100 кг < 1000 кг
25 кг < 2 ц 5 кг
25 кг < 205 кг
200 кг > 1 ц
200 кг > 100 кг
1 т = 1000 кг
600 кг = 6 ц
600 кг = 600 кг, 100 кг = 1 ц
10 ц > 11 кг
1000 кг > 11 кг
258. Розв’язання.
1) 1 т = 1000 кг
1000 : 10 = 100 кг = 1 ц в 1 мішку.
Відповідь: 1 ц, або 100 кг цементу в 1 мішку.
259. У порядку зростання: 135, 153, 315, 351, 513, 531.
У порядку спадання: 642, 624, 462, 426, 264, 246,
260.
110 + 1 = 111
116 – 1 = 115
113 + 1 = 114
330 – 1 = 329
459 + 1 = 460
508 – 1 = 507
743 + 1 = 744
400 – 1 = 399
897 + 1 = 898
699 – 1 = 698
512 + 1 = 513
718 – 1 = 717
909 + 1 = 910
909 – 1 = 908
261.
271 + 1 + 1 = 273
879 + 1 + 1 = 881
600 – 1 – 1 = 598
290 – 1 + 1 = 290
452 – 1 – 1 = 450
701 + 1 – 1 = 701
262.
120 + 1 < 210 + 1
330 – 1 > 310 – 1
413 + 1 > 413 – 1
850 + 1 > 580 + 1
719 + 1 > 719 – 1
562 – 1 < 562 – 0
263
120 – 1 < 120 + 1
561 + 1 > 560 + 1
414 – 1 = 412 + 1
100 + 3 < 100 + 4
676 – 1 > 671 + 4
230 + 1 = 232 – 1
264.
Розв’язання.
1) 99 + 1 = 100 (кокосів) – зібрав Кузя;
2) 100 + 99 = 199 (кокосів) – зібрали разом.
Вираз: (99 + 1) + 99 = 199 (кок.).
Відповідь: 199 кокосів зібрали папуги разом.
265. Було:
Зелених – 50 папуг
Білих – 50 папуг
Взяли – 1 папугу
Залишилось – ?
Розв’язання.
1) Скільки папуг було?
50 + 50 = 100 (п.)
2) Скільки папуг залишилось?
100 – 1 = 99 (п.)
Відповідь: 99 папуг ще залишилось навчити.
266. Дідусь, батько і син.
267.
738 – 1 = 737
644 + 1 = 645
522 – 1 = 521
126 + 1 = 127
543 – 1 = 542
300 + 1 = 301
761 – 1 = 760
760 + 1 = 761
900 – 1 = 899
899 + 1 = 900
750 – 1 = 749
291 + 1 = 292
268. Було – 71 мішок і 20 мішків
Прогризли (взяли) – 1 мішок
Залишилось – ?
I спосіб.
1) 71 – 1 = 70 (м.) – цілих мішків з гречкою;
2) 70 + 20 = 90 (м) – всього.
II спосіб.
1) 20 – 1 = 19 (м.) – цілих мішків із пшоном;
2) 71 + 19 = 90 (м.) – всього.
III спосіб.
1) 71 + 20 – 91 (м.) – усього мішків;
2) 91 – 1 = 90 (м.)
Відповідь: залишилось 90 цілих мішків.
269. Місто, стовп, місток, місто, столяр.
270. Збільшити на 1 – значить додати 1.
286 + 1 = 287
197 + 1 = 198
398 + 1 = 399
409 + 1 = 410
Зменшити на 1 – значить відняти 1.
109 – 1 = 108
240 – 1 = 239
717 – 1 = 716
801 – 1 = 800
900 – 1 = 899
Найменше трицифрове число – 100. Найбільше трицифрове число – 999.
Число, яке складається з 5 сотень, – 500;
З 4 сотень і 1 одиниці, – 401;
З 1 сотні, 2 десятків, 6 одиниць, – 126.
271.
456 = 45 дес.
300 = 30 дес.
680 = 68 дес.
120 = 12 дес.
272.
345 = 300 + 40 + 5
601 = 600 + 1
554 = 500 + 50 + 4
790 = 700 + 90
273.
7 од. + 6 од. 7 + 6 = 13
7 дес. + 6 дес. = 70 + 60 = 130
9 од. + 6 од. = 9 + 6 = 15
8 од. + 7 од. = 8 + 7 = 15
9 дес. + 6 дес. = 90 + 60 = 150
8 дес. + 7 дес. = 80 + 70 = 150
274. 40 + а, якщо а = 70
40 + 70 = 110
А = 80
40 + 80 = 120
А = 90
40 + 90 = 130
B + 30, якщо b = 70
70 + 30 = 100
B = 80
80 + 30 = 110
B = 90
90 + 30 = 120
275.
1) 80 + 30 = 110 (пл.)
Відповідь: 110 плиток усього купили.
276. У І мішку 60 кг цементу, а у II мішку на 30 кг більше. Скільки всього у двох мішках?
Розв’язання.
1) 60 + 30 = 90 (кг) – у II мішку;
2) 60 + 90 = 150 (кг) – всього.
Вираз: 60 + (60 + 30) = 150 (кг).
Відповідь: 150 кг цементу у двох мішках.
277. 10 хвилин витратив кожен хлопчик на розв’язання задачі.
278.
50 + 60 = 110
30 + 80 = 110
80 + 50 = 130
90 + 30 = 120
80 + 40 = 120
60 + 60 = 120
40 + 70 = 110
50 + 70 = 120
279.
Розв’язання.
1) 40 + 50 + 30 = 120 (машин)
Відповідь: 120 машин потрібно було вивезти.
O Сума збільшується, якщо один із доданків збільшується.
O Сума зменшується, якщо один із доданків зменшується.
280.
А | 1 | 20 | 90 | 70 | 80 | 50 | 60 | 40 | 100 |
60 + а | 61 | 80 | 150 | 130 | 140 | 110 | 120 | 100 | 160 |
281. 235 253 325 352 523 532.
Найменше з написаних – 235.
282.
9 од. – 6 од. = 3
9 дес. – 6 дес. = 90 – 60 = 30
7 од. – 5 од. = 2
8 од. – 7 од. = 1 од.
7 дес. – 5 дес. = 70 – 50 = 20
8 дес. – 7 дес. = 80 – 70 = 10
284.
130 – 60 = 70
150 – 80 = 70
150 – 90 = 60
160 – 70 = 90
140 – 60 = 80
110 – 70 = 40
285.
140 – а, якщо а = 50
140 – 50 = 90
А = 80
140 – 80 = 60
А = 90
140 – 90 = 60
С = 70, якщо с = 150
150 – 70 = 80
С = 160
160 – 70 = 90
С = 120
120 – 70 = 50
286.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
? | 5 днів | 35 кепок |
Розв’язання.
1) 35 : 5 = 7 (кеп.) – зробили за 1 день – продуктивність праці
Відповідь: за 1 день зробили 7 кепок.
288. Вийде 7 паличок.
1) 5 – 2 = З – цілих прутиків;
2) 2 розламали навпіл, одержали 4 палички;
3) 3 + 4 = 7 прутиків.
289.
130 – 70 = 60
170 – 80 = 90
110 – 60 = 50
160 – 80 = 80
120 – 90 = 30
180 – 90 = 90
290. Розв’язання.
1) Яка продуктивність праці учня?
15 : 5 = 3 (м) – за 1 годину виготовляв учень.
2) Яка продуктивність праці майстра?
3 + 2 = 5 (м)
3) Скільки метрів тканини виробив за 6 год один майстер?
5 • 6 = 30 (м)
Відповідь: 30 м тканини виробив майстер за 6 год роботи.
291. Треба поставити знаки “плюс” і “мінус”.
60 + 50 – 30 = 80
150 – 60 + 30 = 120
70 + 70 – 60 = 80
160 – 80 + 80 = 160
90 + 40 – 50 = 80
110 – 90 + 80 = 100
292.
60 + x = 80 + 30
60 + х = 110
Х = 110 – 60
Х = 50
60 + 50 = 80 + 30
110 = 110
X + 20 = 80 + 40
Х + 20 = 120
X = 120 – 20
Х = 100
100 + 20 = 80 + 40
120 = 120
70 + х = 130 – 40
70 + x = 90
Х = 90 – 70
Х = 20
70 + 20 = 130 – 40
90 = 90
293.
60 + 50 < 60 + 70, якщо перший доданок однаковий, сума більша та, де другий доданок більший;
70 + 60 > 70 + 40, те саме пояснення;
90 + 50 > 90 – 50, сума двох чисел завжди більша за їх різницю;
130 – 40 > 130 – 50, різниця більша та, де від одного і того ж зменшуваного віднімають менший від’ємник;
80 + 30 > 60 + 30, при рівних других доданках сума більша та, де більший перший доданок;
120 – 80 < 120 – 60, при однакових зменшуваних різниця більша та, де від’ємник менший.
294.
Розв’язання.
1) 60 – 10 = 50 (з.) – у II пачці;
2) 60 + 50 = 110 (з.) – всього.
Вираз: 60 + (60 – 10) = 110 (з.).
Відповідь: у II пачці 110 зошитів.
Обернена задача.
Розв’язання.
1) 110 – 60 = 50 (з.) – II пачка;
2) 60 – 50 = 10 (з.) – на стільки більше.
Вираз: 60 – (110 – 60) = 10 (з.).
Відповідь: на 10 зошитів у І пачці більше.
295. Було – ?
Взяли – 5 дітей по 4 сливи
Залишилось – 5 слив
Розв’язання.
1) 4 • 5 = 20 (слив) – взяли діти;
2) 20 + 5 = 25 (слив) – було.
Вираз: 4 • 5 + 5 = 25 (слив).
Відповідь: 25 слив було.
296. За 4 год – 12 стільців
За 1 год – ? стільців
Розв’язання. 1) 12 : 4 = 3 (ст.)
Відповідь: 3 стільця виготовили за 1 годину.
297.
Продуктивність праці (за 1 годину) | Час роботи | Загальний виробіток |
4 год | 12 ст. | |
4 год | ? ст. |
Розв’язання.
1) Скільки виробляв столяр за 1 годину?
12 : 4 = 3 (ст.)
2) Скільки виготовляв учень за 1 годину?
3 – 2 = 1 (ст.)
3) Скільки виготовляв учень за 4 години?
1 • 4 = 4 (ст.)
Відповідь: 4 стільці за 4 години зробив учень.
298.
35 мм = 3 см 5 мм
А = b = 3 см 5 мм
Ркв. = а • 4
1) 35 мм • 4 = 35 + 35 + 35 + 35 = 70 + 70 = 140 мм = 14 см
Відповідь: периметр квадрата 14 см.
299.
50 + х = 60 + 60
50 + х = 120
Х = 120 – 50
X = 70
50 + 70 = 60 + 60
120 = 120
Х + 40 = 80 + 30
Х + 40 = 110
Х = 110 – 40
X = 70
70 + 40 = 80 + 30
110 = 110
60 +х =140 – 50
60 + х = 90
Х = 90 – 60
X = 30
60 + 30 = 140 – 50
90 = 90
300.
Або
Читає за 1 хвилину | Час читання | Скільки всього прочитали |
2 хв | 40 слів | |
1 хв | ? |
1) Скільки читає Ніна за хвилину?
40 : 2 = 20 (сл.)
2) Скільки читає брат за хвилину?
20 + 90 = 110 (сл.)
Відповідь: 110 слів на хвилину читає брат.
301. 7, 9, 5,0, 2 – множина одноцифрових чисел, 5 елементів.
89, 32, 48, 67, 16, 45, 10, 90 – множина двоцифрових чисел, 8 елементів.
240, 129, 674, 541, 782, 304 – множина трицифрових чисел, 6 елементів.
302.
40 + 50 = 90
70 + 90 = 160
260 – 30 = 230
90 – 40 = 50
160 – 70 = 90
230 – 200 = 30
90 – 50 = 40
160 – 90 = 70
230 – 30 = 200
303.
334 > 234
671 < 678
210 + 1 < 221
502 > 501
148 = 148
607 – 1 > 605
304.
200 + а < 400, якщо а = 100
1000 – а > 500, якщо а = 100 (200, 300, 400)
С – 300 > 200, якщо с = 600 (700, 800, 900)
800 – с < 700, якщо с = 200 (300, 400, 500, 600, 700, 800)
400 – d > 100, якщо d, = 100 (200)
D + 100 < 800, якщо d = 600 (500, 400, 300, 200, 100)
305.
400 + 400 – 500 = 800 – 500 = 300
300 – 200 – 100 = 100 – 100 = 0
600 – 300 + 400 = 300 + 400 = 700
400 + 100 + 100 = 500 + 100 = 600
100 + 800 – 600 = 900 – 600 = 300
800 – 600 + 400 = 200 + 400 = 600
Пояснення
O Магічний квадрат – це квадратна таблиця, заповнена числами таким чином, що сума у кожному рядку, кожному стовпчику і на обох діагоналях однакова.
Знаходимо суму правого стовпчика: 20 + 90 + 40 = 150.
Для того, щоб знайти третій доданок другого стовпчик, треба від 150 відняти суму чисел 70 і 50. Буде 30.
Потім знаходимо третій доданок у тому рядку або стовпчику, або діагоналі, де вже є перші два доданки.
150 – (70 + 20) = 150 – 90 = 60
150 – (50 + 90) = 150 – 140 = 10
Так робимо і з другим квадратом.
306.
307. Розв’язання:
1) 60 + 40 = 100 (км) – проїхали два автомобілі разом;
2) 150 – 100 = 50 (км)
3) Вираз: 150 – (60 + 40) = 50 (км)
Відповідь: 50 км – відстань між автомобілями.
308. Було – 50 л і 60 л
Взяли – 3 відра по 10 л, 2 каструлі по 5 л
Залишилось – ?
Розв’язання
1) 50 + 60 = 110 (л) – води було;
2) 10 • 3 = 30 (л) – наповнили відра;
3) 5 • 2 = 10 (л) – наповнили каструлі;
4) 30 + 10 = 40 (л) – усього взяли;
5) 110 – 40 = 70 (л) – залишилось у бідонах.
Відповідь: 70 л залишилось води у бідонах.
309.
С – 600 > 200, якщо с = 900, 900 – 600 = 300, 300 > 200
А + 100 < 400, якщо а = 100, 100 + 100 = 200, 200 < 400.
500 – d, > 300, якщо d = 100, 500 – 100 = 400; 400 > 300.
310.
Розв’язання.
1) Скільки всього яблук?
5 • 4 = 20 (кг)
2) На скільки більше яблук, ніж слив?
20 – 10 = 20 (кг)
Вираз: 5 • 4 – 10 = 10 (кг).
Відповідь: яблук більше на 10 кг, ніж слив.
313.
147 + 3 = 150
477 + 3 = 480
332 – 2 = 330
602 – 2 = 600
217 + 3 = 220
195 + 5 = 200
315.
540 + 70 = 540 + 100 – 30 = 640 – 30 = 610
350 + 80 = 350 + 100 – 20 = 450 – 20 = 430
870 + 60 = 870 + 100 – 40 = 970 – 40 = 930
150 + 90 = 150 + 100 – 10 = 250 – 10 = 240
316.
90 + х = 140
Х = 140 – 90
X = 50
90 + 50 = 140
140 = 140
130 + х = 50 + 20
130 + х = 70
X = 60
130 – 60 = 70
70 = 70
70 + х = 80 + 30
70 +х = 110 – 70
Х = 110 – 70
X = 40
70 + 40 = 110
110 = 110
317.
Розв’язання.
1) Скільки важать собачка і картина?
2 • 2 = 4 (кг)
2) Скільки важать дві валізи разом?
20 • 2 = 40 (кг)
3) Скільки важать валізи, картина і собачка?
4 + 40 = 44 (кг)
4) Скільки важить дама?
110 – 44 = 66 (кг)
Відповідь: 66 кг важить дама.
318.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
2 год | 18 дет. | |
1 год | ? |
Розв’язання.
1) Скільки деталей виточував за 1 годину на старому верстаті?
18 : 2 = 9 (дет.)
2) Скільки деталей виточував за 1 годину на новому верстаті?
9 + 5 = 14 (дет.)
Вираз: 18 : 2 + 5 = 14 (дет.).
Відповідь: 14 деталей виточував майстер на новому верстаті.
319.
320 + 90 = 320 + 100 – 10 = 420 – 10 = 410
550 + 60 = 550 + 100 – 40 = 650 – 40 = 610
760 + 80 = 760 + 100 – 20 = 860 – 20 = 840
240 + 70 = 240 4 – 100 – 30 = 340 – 30 = 310
320.
Розв’язання.
1) 60 + 30 = 90 (шк.) – овечі шкури;
2) 60 + 90 = 60 + 100 – 10 = 160 – 10 = 150 (шк.)
Вираз: (60 + 30) + 60 = 90 + 60 = 150 (шк.).
Відповідь: 90 шкур усього.
O Щоб визначити кількість десятків, треба “відкинути” одну цифру (один знак) справа. Щоб визначити кількість сотень, треба “відкинути” два знаки (дві цифри) справа.
321.
349 > 3 сот.
705 > 70 дес.
126 > 1 сот.
420 > 42 дес.
228 > 2 сот.
542 > 54 дес.
317 > 3 сот.
893 > 89 дес.
851 > 8 сот.
322.
507 = 500 + 7
251 = 200 + 50 + 1
440 = 400 + 40
398 = 300 + 90 + 8
642 = 600 + 40 + 2
601 = 600 + 1
323.
200 + 60 + 400 + 10 = (200 + 400) + (60 +10) = 600 + 70 = 670
800 + 40 + 10 + 100 = (800 + 100) + (40 + 10) = 900 + 50 = 950
300 + 20 + 500 + 30 = (300 + 500) + (20 + 30) = 800 + 50 = 850
400 + 30 + 500 + 40 = (400 + 500) + (30 + 40) = 900 + 70 = 970
325.
150 + 140 = (100 + 100) + (50 + 40) = 290
310 + 220 = (300 + 200) + (10 + 20) = 530
530 + 430 = (500 + 400) + (30 + 30) = 960
610 + 260 = (600 + 200) + (10 + 60) = 870
326.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
3 дні | 27 літаків | |
2 дні | ? |
Розв’язання.
1) 27 : 3 = 9 (літ.) – зробив Арсен за 1 день;
2) 9 – 5 = 4 (літ.) – зробив брат за 1 день;
3) 4 • 2 = 8 (літ.) – зробив брат за 2 дні.
Відповідь: 8 літаків за два дні
327.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
2 дні | 18 ящиків |
Розв’язання.
1) Скільки збирала мама за 1 день?
18 : 2 = 9 (ящ.)
2) Скільки збирала донька за 1 день?
9 – 4 = 5 (ящ.)
3) Скільки збирали мама і донька кожного дня?
9 + 5 = 14 (ящ.)
Відповідь: 14 ящиків збирали мама з донькою кожного дня.
328. Майстер за 4 години зробив 28 деталей, а учень робив за 1 годину на 3 деталі менше. Скільки деталей за 1 годину робив учень?
28 : 4 – 3 = 7 – 3 = 4 (дет.)
Таня прочитала 32 сторінки за 4 дні, а Маша читала за 1 день на 4 сторінки більше. Скільки сторінок читала Маша за 1 день?
32 : 4 + 4 = 8 + 4 =12 (стор.)
За 2 дні Міша зробив 14 паперових іграшок, а Кирило робив кожного дня на 4 іграшки менше. Скільки іграшок зробив Кирило за 3 дні?
(14 : 2 – 4) • 3 = (7 – 4) • 3 = 3 • 3 = 9 (іграшок)
329.
170 + 120 = 290
410 + 240 = 650
340 + 240 = 880
530 + 210 = 740
250 + 330 = 580
760 + 230 = 990
330.
Скільки вміщує 1 предмет | Кількість предметів | Загальний об’єм |
5 бідонів | 45 л |
Розв’язання.
1) 45 : 5 = 9 (л) – скільки в одному бідоні літрів молока;
2) 9 – 7 = 2 (л) – скільки в 1 банці літрів молока.
Вираз: 45 : 5 – 7 = 9 – 7 = 2 (л).
Відповідь: 2 л молока в 1 банді.
331.
Х + 600 = 800
Х = 800 – 600
X = 200
200 + 600 = 800
800 = 800
Х – 200 = 700
Х = 700 + 200
X = 900
900 – 200 = 700
700 = 700
Х – 230 = 100 + 20
Х – 230 = 120
Х = 120 + 230
X = 350
350 – 230 = 120
120 = 120
Х – 350 = 400 + 30
Х – 350 = 430
Х = 430 + 350
X = 780
780 – 350 = 430
430 = 430
333.
550 – 340 = (500 -300) + (50 – 40) = 200 + 10 = 210
670 – 530 = (600 – 500) + (70 – 30) = 100 + 40 = 140
670 – 520 = (600 – 500) + (70 – 20) = 100 + 50 = 150
860 – 440 = (800 – 400) + (60 – 40) = 400 + 20 = 420
770 – 360 = (700 – 300) + (70 – 60) = 400 + 10 = 410
430 – 120 = (400 – 100) + (30 – 20) = 300 + 10 = 310
390 – 170 = (300 – 100) + (90 – 70) = 200 + 20 = 220
335. Умова в попередній задачі.
Розв’язання.
1) 490 – 270 = 220 (кг) – з’їдає креветок;
2) 380 – 220 = 160 (кг) – з’їдає кальмарів;
3) 270 – 160 = 110 (кг) – з’їдає водоростей.
Перевірка: 220 + 160 + 110 = 490 (кг).
Відповідь: кит з’їдає за 1 день 220 кг креветок, 160 кг кальмарів, 110 кг водоростей.
336.
Розв’язання.
1) 780 – 420 – 360 (шт.) – глиняні сувеніри.
Відповідь: 360 глиняних сувенірів.
337. Було – 570 грн.
Потратив – 2 кг по 10 грн. і 100 грн.
Залишилось – ?
Розв’язання.
1) 10 • 2 = 20 (грн.) – заплатив за яблука;
2) 100 + 20 = 120 (грн.) – заплатив за торт і яблука;
3) 570 – 120 = 450 (грн.) – залишилось.
Відповідь: у тата залишилось 450 грн.
338.
950 – 420 = 530
570 – 260 = 310
360 + 220 – 450 = 580 – 450 = 130
410 + 460 – 320 = 870 – 320 = 550
740 – 310 + 230 = 430 + 230 = 660
940 – 420 + 210 = 520 + 210 = 730
339. Було – 120 грн.
Витратив – 5 зош. по 2 грн.
Залишилось – ?
Розв’язання.
1) 2 • 5 = 10 (грн.) – витратив на зошити;
2) 120 – 10 = 110 (грн.) – залишилось.
Вираз: 120 – 2 • 5 = 120 – 10 = 110 (грн.).
Відповідь: 110 грн. залишилось.
340.
450 + 310 = 760
770 + 220 = 990
450 – 310 = 140
770 – 220 = 550
341.
Розв’язання.
1) 450 + 540 = 990 (м)
2) 990 – 880 = 110 (м)
Вираз: (450 + 540) – 880 = 110 (м).
Відповідь: на 110 м прямий шлях коротший.
342.
670 – 330 + 250 = 340 + 250 = 590
830 + 140 – 250 = 970 – 250 = 720
530 + 260 – 450 = 790 – 450 = 340
970 – 430 + 320 = 540 + 320 = 860
343.
150 + 210 < 380 > 360 < 380
430 > 780 – 430 > 430 > 350
780 – 460 > 220 > 320 > 220
610 > 450 + 110 > 610 > 560
690 – 540 < 120 + 130 > 150 < 250
770 + 120 > 120 + 760 > 890 > 880
346. № 3, № 4, № 6 мають прямий кут.
347.
250 + 130 > 360 > 380 > 360
370 < 860 – 420 > 370 < 440
780 – 460 > 220 > 320 > 220
560 > 410 + 150 > 660 > 560
790 – 530 < 220 + 300 > 260 < 520
710 + 250 > 150 + 710 > 960 > 860
348. Розв’язання.
1) 470 – 120 = 350 (p.) – тривалість життя черепахи;
2) 470 – 420 = 50 (р.) – тривалість життя лева;
3) 120 – 50 = 70 (р.) – тривалість життя кита.
Перевірка: 350 + 50 + 70 = 470 (p.).
Відповідь: черепаха живе 350 років, лев – 50 років, кит – 70 років.
351.
35 + 4 = 39
620 + 200 = 820
35 + 40 = 75
620 + 20 = 640
350 + 400 = 750
510 + 300 = 810
350 + 40 = 390
510 + 30 = 540
352.
74 + 3 < 74 + 30
640 + 30 < 600 + (40 + 30)
480 + 10 < 480 + 100
270 + 200 > 270 + 20
82 + 10 < 820 + 10
(100 + 500) + 60 > 60 + 500
353.
(500 + а) + 80, якщо а = 100, (500 + 100) + 80 = 600 + 80 = 680
А = 200, (500 + 200) + 80 = 700 + 80 = 780
А = 400, (500 + 400) + 80 = 900 + 80 = 980
(а + 20) + 600, якщо а = 20, (20 + 20) + 600 – 40 + 600 = 640
А = 50, (50 + 20) + 600 = 70 + 600 = 670
А = 40, (40 + 20) + 600 = 60 + 600 = 660
354.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
7 об’єктів | 3 тижні | ? об’єктів |
Розв’язання
1) 7 – 3 = 21 (об’єкт)
Відповідь: за 3 тижні здали 21 об’єкт.
Обернена задача 1.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
? | 3 тижні | 21 об’єкт |
Розв’язання.
1) 21 : 3 = 7 (об’єктів) – за 1 тиждень.
Відповідь: за 1 тиждень здали 7 об’єктів.
Обернена задача № 2
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
7 об’єктів | ? | 21 об’єкт |
Розв’язання.
1) 21 : 7 = З (тижні)
Відповідь: працювали 3 тижні
355. Розв’язання.
1) 25 – 9 = 16 (об’єктів) – зробили за 2 останні тижні;
2) 16 : 2 = 8 (об’єктів) – продуктивність праці за 2 останні тижні.
356.
420 + 40 + 100 = 460 + 100 = 560
(500 + 30) + 60 = 500 + (30 + 60) = 500 + 90 = 590
(70 + 20) + 900 = 900 + 90 = 990
400 + (400 + 20) = (400 + 400) + 20 = 800 + 20 = 820
600 + 200 + 40 = 800 + 40 = 840
(300 + 50) + 500 = (300 + 500) + 50 = 800 + 50 = 850
357.
Продуктивність праці | Час роботи | Загальний виробіток |
? | 4 роки | 24 будинки |
Розв’язання.
1) 24 : 4 = 6 (буд.)
Відповідь: щороку будували по 6 будинків.
358.
290 + 10 = 300
380 + 20 = 400
470 + 30= 500
300 + 60 = 360
400 + 40 = 440
500 + 50 = 550
360 + 7 = 367
440 + 6 = 446
550 + 9 = 559
360. Пам’ятай, що сотні віднімаємо (або додаємо) від сотень, десятки від десятків, одиниці від одиниць.
(90 – 50) + 400 = 40 + 400 = 440
(700 – 300) + 70 = 400 + 70 = 470
860 – 50 = (800 + 60) – 50 = 800 + (60 – 50) = 800 + 10 = 810
370 – 200 = (300 + 70) – 200 = (300 – 200) + 70 = 100 + 70 = 170
670 – 40 – 20 = 600 + (70 – 40 – 20) = 600 + 10 = 610
980 – 600 – 50 = (900 – 600) + (80 – 50) = 300 + 30 = 330
361.
1) 240 + 30 = 270
2) 5 • 8 = 40
3) 270 – 40 = 230
4) 230 + 460 = 690
1) 740 – 120 = 620
2) 72 : 9 = 8
3) 8 • 10 = 80
4) 80 + 620 = 600 + (20 + 80) = 700
5) 700 + 30 = 730
362.
130 см + 60 см = 190 см = 1 м 90 см
170 кг + 20 кг = 190 кг = 1 ц 90 кг
10 дм 7 см + 6 см = 11 дм 3 см > 113 см
(пояснення: 107 см + 6 см = 113 см = 11 дм 3 см)
24 см + 8 см = 32 см = 3 дм 2 см
1 рік 6 міс. + 8 міс. = 12 міс + 6 міс. + 8 міс. = 26 міс. = 2 роки 2 міс.
Тобто 1 рік 6 міс. + 8 міс. = 2 роки 2 міс.
363.
180 см > 1 м 8 см, тому що 180 см > 108 см
70 кг < 7 ц, тому що 70 кг < 700 кг
24 см = 2 дм 4 см, тому що 2 дм 4 см = 24 см
40 см < 4 м 4 см, тому що 4 м 4 см = 404 см
10 дм 7 см < 17 дм, тому що 10 дм < 17 дм
10 год > 10 хв
364.
Якщо за І день більше, то за II день менше.
Розв’язання.
1) 380 – 70 = 310 (дет.) – виготовили за попередній день;
2) 380 + 310 = (300 + 300) + (80 + 10) = 600 + 90 = 690 (дет.) – виготовили за два дні разом.
Вираз: (380 – 70) + 380 = 310 + 380 = 690 (дет.).
Відповідь: за два дні токар виготовив 690 деталей.
365.
290 – 40 – 40 = 250 – 40 = 210
(630 – 400) + 50 = (600 – 400 + 30) + 50 = 200 + 30 + 50 = 280
450 – (20 + 30) = 450 – 50 = 400
690 – (50 + 20) = 690 – 70 = 620
870 – 40 – 200 = 830 – 200 = 630
720 – 20 + 200 = 700 + 200 = 900
366.
Розв’язання.
1) Скільки було дерев?
140 – 30 = 110 (дер.)
2) Скільки лип посадили?
10 • 2 = 20 (дер.)
3) Скільки стало дерев у парку?
110 – 1 – 20 = 130 (дер.)
Відповідь: 130 дерев росте у парку тепер.
367.
(400 + 20) + 500 = 400 + 500 + 20 = 920
(300 + 70) – 40 = 300 + (70 – 40) = 330
(500 + 40) + 50 = 500 + (40 + 50) = 590
(600 + 30) – 400 = (600 – 400) + 30 = 230
510 + 300 = 500 + 10 + 300 = 500 + 300 + 10 = 810
890 – 700 = 800 + 90 – 700 = 800 – 700 + 90 = 190
368. Щоб виконати додавання, треба розкласти число на розрядні доданки, сотні додати до сотень, десятки до десятків, одиниці до одиниць.
369.
170 + 60 = 100 + (70 + 60) = 100 + 130 = 230
230 + 70 = 200 + (30 + 70) = 200 + 100 = 300
540 + 60 = 500 + (60 + 40) = 500 + 100 = 600
770 + 40 = 700 + 70 + 40 = 700 + (70 + 40) = 810
650 + 60 = 600 + 50 + 60 = 600 + (50 + 60) = 710
480 + 30 = 400 + 80 + 30 = 400 + (80 + 30) = 510
370.
250 – х = 40
Х = 250 – 40
X = 210
250 – 210 = 40
40 = 40
Х – 250 = 60
Х = 250 + 60
X = 310
310 – 250 = 60
60 = 60
У – 70 = 340
У = 340 + 70
Y = 410
410 – 70 = 340
340 = 340
371.
170 + 200 = 370
350 + 40 = 390
670 – 240 = 430
780 – 460 = 320
160 + 400 = 560
240 + 130 = 370
730 – 430 = 300
860 – 540 = 320
220 + 40 = 260
170 + 320 = 490
560 – 350 = 210
980 – 540 = 440
Козенятко порахувало без помилок, а Бичок і Поросятко зробили по 2 помилки.
372.
Розв’язання.
1) 130 + 80 = 100 + 30 + 80 = 100 + (80 + 30) = 210 (уч.)
Відповідь: 210 учасників було на фестивалі.
373.
Розв’язання.
1) 75 + 60 + 5 + 25 + 1 + 15 + 1 = (75 + 25) + 60 + (5 + 15) + (1 + 1) = 100 + 60 + 20 + 2 = 182 (кг)
Відповідь: 182 кг продуктів витратили на приготування гарбузової каші та чаю.
374. Було – 80 грн. і 780 грн.
Витратив – ?
Залишилось – 8 куп. по 5 грн.
Розв’язання.
1) 780 + 80 = 700 + (80 + 80) = 700 + 160 = 860 (грн.) – було грошей у тата всього;
2) 5 • 8 = 40 (грн.) – залишилось;
3) 860 – 40 = 820 (грн.) – витратив.
Вираз: (780 + 80) – 5 • 8 = 820 (грн.).
Відповідь: 820 грн. витратив тато за день.
375.
Розв’язання.
1) 10 + 9 = 19 (р.)
Відповідь: Асі 19 років.
376.
560 + 60 + 200 = (500 + 200) + (60 + 60) = 700 + 120 = 720
650 + 70 – 400 – (600 – 400) + (50 + 70) – 200 + 120 = 320
490 + 60 + 300 = (400 + 300) + (90 + 60) = 700 + 150 = 850
780 + 50 – 100 = (700 – 100) + (80 + 50) = 600 + 130 = 730
377.
Розв’язання.
1) 470 + 410 = 400 + 400 + 70 + 10 = 800 + 80 = 880 (грн.)
Відповідь: 880 грн. витратила мама.
378.
220 + 50 = 200 + (20 + 50) = 270
340 + 50 = 300 + (40 + 50) = 390
90 + 50 = 140 (9 дес. + 5 дес. = 14 дес.)
760 + 50 = 700 + (60 + 50) = 700 + 110 = 810
880 + 50 = 800 + (80 + 50) = 800 + 130 = 930
570 + 50 = 500 + (70 + 50) = 500 + 120 = 620
450 + 50 = 400 + (50 + 50) = 400 + 100 = 500
100 + 50 = 150
350 – 50 = 300 + 50 – 50 = 300
440 – 50 = 440 – (40 + 10) = 440 – 40 – 10 = 390
100 – 50 = 50
790 – 50 = 700 + (90 – 50) = 700 + 40 = 740
140 – 50 = 140 – (40 + 10) = 140 – 40 – 10 = 90
670 – 50 = 600 + (70 – 50) = 600 + 20 = 620
560 – 50 = 500 + (60 – 50) = 500 + 10 = 510
180 – 50 = 100 + (80 – 50) = 100 + 30 = 130
379. Від’ємник розклали на зручні від’ємники-частини. Спочатку віднімають десятки, щоб отримати круглі сотні, а по тім останню (другу) частину від’ємника.
380.
170 – 80 = 170 – (70 + 10) = (170 – 70) – 10 = 100 – 10 = 90
540 – 70 = 540 – (40 + 30) = (450 – 40) – 30 = 500 – 30 = 470
320 – 60 = 320 – (20 + 40) = (320 – 20) – 40 = 300 – 40 = 260
610 – 30 = 610 – (10 + 20) = (610 – 10) – 20 = 600 – 20 = 580
430 – 80 = 430 – (30 + 50) = (430 – 30) – 50 = 400 – 50 = 350
980 – 90 = 980 – (80 + 10) = (980 – 80) – 10 = 900 – 10 = 890
O Щоб знайти невідомий Доданок, треба від суми відняти відомий доданок.
381.
Х + 80 = 370
Х = 370 – 80
X = 290
290 + 80 = 370
370 = 370
50 + у = 120
У = 120 – 50
Y = 70
50 + 70 = 120
120 = 120
2 + 40 = 430
Z = 430 – 40
Z = 390
390 + 40 = 430
430 = 430
382. Було – 520 грн.
Витратила – 3 кг по 10 грн. і 100 грн.
Залишилось – ?
Розв’язання.
1) Скільки грошей витратила на яблука?
10 • 3 = 30 (грн.)
2) Скільки всього грошей витратила?
100 + 30 = 130 (грн.)
3) Скільки грошей залишилось?
520 – 130 = 520 – (100 + 20 + 10) = 520 – 100 – 20 – 10 = 390 (грн.)
Вираз: 520 – (10 • 3 + 100) = 520 – 130 = 390 (грн.).
Відповідь: 390 грн. залишилось грошей у мами.
383. I спосіб
Розв’язання.
1) 140 – 70 = 70 (кг) – гречаної крупи залишилось;
2) 160 – 80 = 80 (кг) – рису залишилось;
3) 70 + 80 = 150 (кг) – усього крупи залишилось.
Вираз: (140 – 70) + (160 – 80) = 70 + 80 = 150 (кг).
II спосіб.
1) Скільки всього крупи взяли?
70 + 80 = 150 (кг)
2) Скільки всього крупи було?
140 + 160 = 300 (кг)
3) Скільки крупи залишилось?
300 – 150 = 150 (кг)
Вираз: (140 + 160) – (70 + 80) = 300 – 150 = 150 (кг).
Відповідь: 150 кг крупів залишилось.
384. а = ?
B = 4 см
Р = 24 см
Розв’язання.
1) 4 • 2 = 8 (см) – сума двох сторін (дві ширини);
2) 24 – 8 = 16 (см) – сума двох інших сторін (дві довжини);
3) 16 : 2 = 8 (см) – довжина 1 сторони.
Відповідь: довжина 8 см.
385. (24 – 4 • 2) : 2 = (24 – 8) : 2 = 16 : 2 = 8 (см).
386. а = 5 км
B = ? км
Р = 14 км
(Довжина огорож – це периметр.)
1) 5 • 2 = 10 (км) – сума двох довжин;
2) 4 – 10 = 4 (км) – сума двох інших сторін (дві ширини);
3) 4 : 2 = 2 (км) – ширина.
Вираз: (14 – 5 • 2) : 2 = (14 – 10) : 2 = 4 : 2 = 2 (км).
Відповідь: 2 км ширина пасовиська.
387. Один із варіантів розв’язання такий. Припустимо, що машин було 10. У машини 4 колеса. Тобто 4 • 10 = 40 (коліс). Усього 100 коліс. Ми віднімаємо 40 коліс. 100 – 40 = 60 (коліс). Це колеса від велосипедів. У велосипеда 2 колеса. Щоб знайти, скільки велосипедів, треба
60 : 2 = 30 (велос.). Перевірка: 10 + 30 = 40 (машин і велосипедів)
Відповідь: машин – 10, велосипедів – 30.
388.
210 – х = 60
Х = 210 – 60
Х = 150
210 – 150 = 60
60 = 60
Z + 60 = 330
Z = 330 – 60
Z = 270
270 + 60 = 330
330 = 330
90 + у = 270
У = 270 – 90
Y = 180
90 + 180 = 270
270 = 270
O Щоб знайти невідомий від’ємник, треба від зменшуваного відняти різницю.
O Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий додано.
389. а (довжина) = 9 м
B (ширина) = ?
Р (довжина огорожі – периметр) = 32 м
Розв’язання.
1) 9 • 2 = 18 (м) – дорівнюють дві довжини;
2) 32 – 18 = 14 (м) – дорівнюють дві ширини;
3) 14 : 2 = 7 (м) – дорівнює одна ширина.
Вираз: (32 – 9 • 2) : 2 = (32 – 18) : 2 = 14 : 2 = 7 (м).
Відповідь: ширина майданчика 7 м.
O “Магічний квадрат” – пояснення див, до № 306.
390.
391.
130 – 70 = 60
610 – 140 = 470
60 + 230 = 290
470 + 230 = 700
290 – 140 = 150
700 + 230 = 930
150 + 230 = 380
930 – 140 = 790
380 + 230 = 610
392.
Розв’язання.
1) 220 + 140 = 360 (в.)
Відповідь: 360 вольт удар електричного сома.
393.
Розв’язання.
1) 250 – 80 = 170 (кг) – різниця маси самця і самки.
Відповідь: на 170 кг самець важчий від самки.
Обернена задача.
Розв’язання.
1) 80 + 170 = 250 (кг) – маса самця.
Відповідь: 250 кг маса самця орангутанга.
394.
Якщо домашня курка несе більше, то дика – менше.
1) 300 – 270 = 30 (яєць)
Відповідь: 30 яєць несе дика курка.
396.
730 – 320 + 200 = 410 + 200 = 610
810 + 130 – 250 = 940 – 250 = 690
360 + 270 – 440 = 630 – 440 = 190
980 – 630 + 260 = 350 + 260 = 610
397. а (довжина) – ?
B (ширина) – 7 м
Р = 34 м,
Р = (а + b) • 2 = а • 2 + b • 2
Розв’язання.
1) 7 • 2 = 14 (м) – дві ширини;
2) 34 – 14 = 20 (см) – дві довжини;
3) 20 : 2 = 10 (м) – 1 довжина.
Відповідь: 10 м довжина городу.
399.
70 + 140 – 30 = 210 – 30 = 180 або
70 + 140 – 30 = 70 – 30 + 140 = 40 + 140 = 180
600 – 270 + 60 = 330 + 60 = 390
520 + 80 – 350 = 600 – 350 = 250 (600 – 300 – 50)
190 + 160 – 280 = 350 – 280 = 70 (350 – 200 – 80)
400.
Розв’язання.
1) 320 – 170 = 150 (кг) – картопля;
2) 320 – 190 = 130 (кг) – капуста;
3) 170 – 130 = 40 (кг) – морква.
Перевірка: 150 + 40 + 130 = 190 + 130 = 320 (кг).
Відповідь: 150 кг картоплі, 40 кг моркви, 130 кг капуcти.
401.
1) 35 + 65 = 100
44 + 56 = 100
12 + 88 = 100
Число 27 – зайве, для нього пари немає
2) 66 + 21 + 13 = 100
38 + 43 + 19 = 100
71 + 14 + 15 = 100
55 + 15 + 30 = 100
402.
450 = 400 + 50
741 = 400 + 40 + 1
804 = 800 + 4
547 = 500 + 40 + 7
621 = 600 + 20 + 1
318 = 300 + 10 + 8
O Це “кругові приклади”, де відповідь попереднього прикладу є початком наступного.
403.
940 – 300 = 640
380 + 150 = 530
640 + 250 = 890
530 + 80 = 610
890 – 480 = 410
610 – 70 = 540
410 – 30 = 380
540 + 400 = 940
404.
540 – (200 + 40) = 540 – 200 – 40 = 300
700 – (170 + 500) = 700 – 670 = 700 – 600 – 70 = 30
400 + 6 • 8 = 400 + 48 = 448
380 – 8 • 5 = 380 – 40 = 340
350 + (200 + 50) = 350 + 250 = 300 + 200 + 50 + 50 = 600
(870 – 360) + 90 = 510 + 90 = 600
405.
450 + 30 > 350 + 120 > 480 > 470
670 – 90 < 670 – 70 > 580 < 600
140 + 80 = 180 + 40 > 220 = 220
280 + 40 = 320
430 – 0 > 320 + 100 > 430 > 420
730 – 50 < 690 > 680 < 690
406. Розв’язання.
1) 170 + 60 = 230 (дер.) – лип;
2) 230 – 120 = 110 (дер.) – каштанів;
3) 170 + 230 + 110 = 400 + 110 = 510 (дер.) – усього.
Відповідь: 510 дерев усього.
407.
Розв’язання.
1) 2 • 10 = 20 (л) – синьої фарби;
2) 3 • 4 = 12 (л) – жовтої фарби;
3) 180 + 20 + 12 = 212 (л)
Вираз: 180 + 2 • 10 + 3 • 4 = 180 + 20 + 12 = 212 (л).
Відповідь: 212 літрів фарби.
408.
120 – 8 • 5 = 120 – 40 = 80
380 + 4 • 4 = 380 + 16 = 396
63 : 9 + 310 = 7 + 310 = 317
5 • 6 + 290 = 30 + 290 = 320
420 – 60 + 150 = 360 + 150 = 510
450 – 80 – 300 = 370 – 300 = 70
409. а (довжина) = 6 м
B (ширина) = ?
Р (периметр) = 20 м
Р = (а + b) – 2 = а • 2 + b • 2
Розв’язання.
1) 6 • 2 = 12 (м) – дві довжини;
2) 20 – 12 = 8 (м) – дві ширини;
3) 8 : 2 = 4 (м) – одна ширина.
Вираз: (20 – 6 • 2) : 2 = 4 (м).
Відповідь: 4 м ширина кімнати.