І СЕМЕСТР
РОЗДІЛ ІІІ
Географічна оболонка та її складові
Тема 1. Літосфера
Урок 27. Основні форми рельєфу Землі. Гори
Мета: сформувати в учнів поняття “гори”, “рівнини”, пояснити різноманітність форм рельєфу на суходолі; навчити визначати за картою положення й висоти гір та рівнин, наносити й надписувати на контурній карті назви гір; виховувати любов до Землі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручник, контурні карти, фотографії, малюнки, таблиця
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
1. Робота з картками “Літосфера”.
Картку одержує кожен учень, запитання щодо внутрішної будови Землі, гірських порід, внутрішніх сил Землі, наприклад:
№ 1
– З яких оболонок складається Земля?
– У яких районах земної кулі буває найбільше землетрусів?
– На які групи поділяються гірські породи?
№ 2
– Чому виникають землетруси?
– Для чого люди намагаються проникнути в глибини Землі?
– Чому з глибиною температура гірських порід підвищується?
2.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Сьогодні ми вивчатимемо, які форми рельєфу утворилися внаслідок дії внутрішніх і зовнішніх процесів. Якщо уявити поверхню планети без океанічних вод, то на ній чітко виявляються найбільші нерівності: материки та океанічні западини. При цьому і на материках, і на океанічному ложі будуть чітко виділятися основні форми рельєфу – гори і рівнини.
IV. Вивчення нового матеріалу
Бесіда (з демонстрацією малюнків, фотографій)
– Що таке рельєф?
– Назвати планетарні форми рельєфу.
– Назвати основні форми рельєфу.
– Що таке рівнина? гора?
Різноманітність рельєфу пояснюється тим, що земна кора постійно переміщується. В одних частинах вона зминається в складки, в інших розламується, опускається і піднімається.
Питання. Які сили це обумовлюють?
Зовнішні сили спрямовані на руйнування підвищених ділянок і заповнення продуктами руйнування заглибин.
Гори і рівнини суходолу розрізняють:
А) за висотою над рівнем моря;
Б) способом утворення та віком;
В) зовнішнім виглядом.
Гори займають близько 40 °% суші. У природі поодинокі гори розташовані рідко. Найчастіше трапляються гори, розташовані в ряд по кілька десятків чи сотень кілометрів – гірські хребти.
Робота зі словником. Найвища частина хребта – гребінь. Зниження між двома гірськими хребтами – гірська долина. Найвищі частини гір – вершини, шпилясті вершини – піки. Скупчення гір – гірська країна.
Окремі гори простягаються на тисячі кілометрів, наприклад Анди, Кордільєри, Гімалаї, Кавказ.
За абсолютною висотою гори бувають:
1) низькі (до 1 км);
2) середньовисотні (від 1 до 2 км);
3) високі (понад 2 км).
Бесіда
– Як на карті позначають гори?
– Чи можна за допомогою карти визначити, до якої групи за висотою відносять гори?
Завдання
1. Визначити висоту гір: Кримських, Уральських, Карпат, Паміру, Гімалаїв.
2. Визначити координати найвищих висот цих гір: Роман-Кош (Кримські) (44° 30′ пн. ш., 34° 10′ сх. д.) ; Народна (Урал) (65° пн. ш., 60° сх. д.); Говерла (Українські Карпати) (48° 10′ пн. ш., 24° 30′ сх. д.); Еверест (Гімалаї) (29° пн. ш., 86° сх. д.); Пік Комунізму (Памір) (39° пн. ш., 72° сх. д.).
3. Нанести названі гори на контурну карту.
Це цікаво.
– Гора Еверест названа на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори – Джо – молунгма, перекладається як “Богиня – мати світу”, або “Мати богів Землі”.
До молодих гір відносять: Альпи, Анди, Кордільєри.
До старих гір відносять: Уральські, Аппалачі, Скандинавські.
Завдання. Нанести на контурну карту названі гори.
Це цікаво
– “Дахом Америки” та всієї західної півкулі вважають гору Аконкагуа заввишки 6 960 м.
– На 2,5 тис. км простяглись з північного заходу на схід пасма Гімалаїв. Територія така велика, що на ній могли б майже цілком розміститися Франція, Швейцарія та Австрія. У 1953 році житель Непалу Норгей Тенцинг і громадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили Джомолунгму.
Складчасті гори являють собою товщі гірських порід, зім’яті у складки різної величини, крутості і висот. До складчастих гір відносяться: Карпати, Кавказ, Гімалаї. Складчасті гори – молоді, вони утворилися протягом останніх 25 млн. років.
З часом гірські складки втрачають пластичність. І коли в таких складчастих горах знов відбуваються гороутворювальні процеси, товщі гірських порід розколюються на брили. Так утворюються складчасто-брилові гори.
На земній поверхні найчастіше зустрічаються складчасто-брилові гори, де складчасті масиви сусідствують з горстами, скидами, грабенами. Складчасто-бриловими горами є: Алтай, Тянь-Шань, Уральські.
Завдання. Нанести на контурну карту названі гори.
Збереження природи гір – необхідна умова екологічної рівноваги. 2002 рік відповідно до Програми ООН з навколишнього середовища пройшов під девізом “Усі ми – люди гір”.
V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
1. Накресліть схему будову гори та підпишіть її частини.
2. Показати гори на карті: Карпати, Кримські гори, Альпи, Гімалаї, Анди, Кордільєри.
3. Поєднайте назви гір з їх висотою.
А) Анди;
Б) Карпати;
В) Скандинавські;
Г) Гімалаї;
Д) Кримські гори.
1) Високі;
2) середні;
3) низькі.
4. Описати гори за планом: географічне положення, межі, вершини, їх координати.
5. Яке значення гір у житті людини?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф у підручнику.