7 КЛАС
Тема 1. Образний зміст музики
Урок 8
Тема уроку. Особливості музичних образів. Повторення вивчених пісень. Музична вікторина
Мeтa уроку: визначити рівень набутих знань, умінь і навичок з цієї теми; розвивати у дітей ладо-тональний слух та музичний смак; викликати інтерес до музики, збагачувати емоційний світ дітей.
Тип уроку: урок – гра.
Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-записи, портрети композиторів.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми
Гра “Меломан”.
Умови гри: у грі беруть участь 5 команд і вчитель.
Гра проводиться у 5 турів.
І -” Біографічний”
II – ” Музикознавчий”
III – “Теоретичний”
IV – ” Вокальний”
V – “Ерудит”.
І тур “Біографічний”.
Завдання туру полягає, щоб із 5-ти речень визначити, про якого композитора йдеться, і підняти відповідну цифру (портрети композиторів розташовані на дошці під відповідними номерами).
Зачитую речення:
1. Творчість композитора формувалася під впливом ідей Французької революції.
2. Тематика більшості його творів
3. Про один із своїх творів сказав: “Так доля стукає у двері”. – (Л. ван Бетховен).
1. Його наставником був Клод Дебюссі.
2. У своїх творах розвивав принципи імпресіонізму.
3. У музиці був поборником правди і краси. (Моріс Равель).
1. Велике місце у його творчості посідає вокальна музика.
2. На його могилі викарбувано слова: “Смерть поховала тут великий с а ще більші надії”.
3. Це один із перших композиторів-романтиків. (Франц Шуберт).
1. Засновник української класичної музики.
2. Написав 3 дитячих опери на сюжети казок.
3. Заснував музично-драматичну школу в Києві. (М. Лисенка).
II тур “Музикознавчий”.
Демонструю фрагменти музичних творів, а учні відповідно до списку дошці піднімають номер твору.
1. Ф. Шуберт. Балада”Лісовий цар”.
2. Ф. Ліст. “Рапсодія”.
3. Л. ван Бетховен. Увертюра “Егмонт”.
4. М. Равель. “Болеро”.
5. К. Сен-Санс. “Лебідь”.
6. Б. Фільц. “Закарпатські картинки”.
III тур “Теоретичний”.
Заповнити кросворд: дається ключове слово (образ), а учні називають відомі слова, пояснюють її значення і записують у кросворд.
IV тур “Вокальний”.
Виконати одну з вивчених пісень, упізнавши її за ритмічним малюнком, мотивом пісні.
1. “Балада про мальви”.
2. “Посміхайтеся”.
3. “Україно”.
4. “Музика”.
V тур “Ерудит”.
Відповісти на питання:
1. Скільки музичних образів зображено у баладі Шуберта “Лісовий цар”? (Три: лісовий цар, батько та син).
2. Для чого Бетховен використав в увертюрі “Егмонт” старовинний французький танець сарабанду? (Щоб відтворити образ іспанських завойовників).
3. Що покладено в основу “Рапсодії” Ліста? (Народні пісні і танці).
4. Музичні образи якого народу зображено в “Болеро” М. Равеля? (Іспанського).
5. За допомогою яких елементів музичної мови К. Сен-Санс створив музичний образ твору “Лебідь”).
6. За допомогою яких елементів створюється образний зміст музики? (Ритм, темп, мелодія, метр, динаміка).
Підбивання підсумків. Визначаються переможців кожного туру, які набрали найбільше балів і оцінюються.