Тема. Письмове ділення на одноцифрове число з остачею (№№ 146-154).
Мета. Вправляти учнів у діленні з остачею; удосконалювати обчислювальні навички; повторити і закріпити вивчений матеріал.
Обладнання. Таблиця “Ділення з остачею”; схеми задач; картки для опитування.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Учні обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку (№№ 144, 145).
2. Завдання для опитування.
А) Обчислити.
651 : 3 246 • 4 882 : 42
(Результати обчислень: 217; 984; 21.)
Б)
190 учнів виїхали на екскурсію. У 5 менших автобусів сіли по 20 учнів, а решта розмістилися в більших автобусах, по 30 осіб у кожному. Скільки було більших автобусів?
(Poзв’язання: (190 – 20 • 5) : 30 = 3 (авт.).)
– За планом завод мав щодня випускати 167 верстатів. За тиждень (5 робочих днів) він випустив 910 верстатів. Скільки верстатів випустив завод понад план?
(Розв’язання: 910 – 167 • 5 = 75 (в.).)
3. Усні обчислення.
А) Гра “Забий гол у ворота”.
Б) Виконання завдання № 146.
Учні знаходять і називають частки й остачі.
II. Вивчення
1. Підготовча робота.
– Розгляньте, як виконали ділення:
– Назвіть перше неповне ділене.
– Як знайшли першу цифру частки?
– Назвіть друге неповне ділене.
– Як знайшли другу цифру частки?
– Назвіть третє неповне ділене.
– Як знайшли третю цифру частки?
– Яку остачу одержали при письмовому діленні?
2. Пояснення ділення на одноцифрове число з остачею (за № 147).
3. Первинне закріплення.
Виконання завдання № 148 (з коментуванням).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач (№ 149 (1, 2)).
Учні читають, аналізують і порівнюють задачі.
– Розгляньте буквені вирази до задач, порівняйте їх.
– Чи зміняться план і вибір дій, якщо в умовах задач замінити числа?
– Розв’яжіть задачі самостійно.
Варіант 1 – перша задача. (Розв’язання: 700 – (218 + 436) = 46 (кг).)
Варіант 2 – друга задача. (Розв’язання: 700 – (218 + 218 • 2) = 46 (кг).)
2. Розв’язування рівнянь (№ 150).
(Відповідь: х = 200; х = 620; х = 25600; х = 41 х = 70; х = 620.)
3. Виконання завдання № 151.
Учні будують коло з діаметром АВ = 4 см.
Креслять відрізок ОС, щоб точка С не належала кругу.
АВ = 4 см
ОМ = 3 см
AO = ОВ = 2 см
(Відповідь: відрізок ОМ = 3 см, не може бути радіусом цього кола.)
4. Виконання завдання 152* (методом спроб).
(Відповідь: Андрій задумав числа 12, 15, 18. 12 + 8 = 30; 12 + 15 = 27; 15 + 18 = 33.)
IV. Підсумок уроку.
Виконати ділення 823 : 7 з коментуванням.
V. Підготовка до контрольної роботи.
Виконання додаткових вправ (с. 24) диференційовано.
VI. Домашнє завдання.
№№ 153, 154 (с. 23).