УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 18. ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ
617
I. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку, тип і стиль мовлення. Чому висохла річка?
ЛІХТАРНИК
Серед зелених луків і дрімучих лісів текла річка. Повновода, глибока, але тиха й ласкава. Багато віків несла вона свої чисті води. Рікою плавали човни й навіть маленькі кораблики.
Жив на березі ріки ліхтарник. Увечері сідав він у човен, плив на середину ріки, засвічував ліхтар. До світанку блимав посеред ріки вогник,
Та ось людям знадобилося багато дощок на столи й стільці. Вирубали вони ліси по берегах ріки.
Здалося також людям, що зелені луки – це непотрібні розкоші. Зорали луки, посіяли кукурудзу.
Виснажилися студені джерела, задихнулася від спраги ріка й померла. Кілька років на тому місці, де плавали човни й кораблики, весною дзюрчав струмок, а згодом і він засох. Перетворилося русло ріки на город. Про річку нагадував тільки стовп, до якого ліхтарник за звичкою щовесни прикріплював
Як тільки на землю сідали сутінки, старий ліхтарник ішов на капустяне поле й засвічував на стовпі ліхтар.
Маленький Сергійко і питає:
– Дідусю, навіщо ви засвічуєте ліхтар? Ріки ж давно немає.
– Щоб люди краще бачили свою дурість (В. Сухомлинський).
II. Доберіть синоніми до виділених слів.
III. Колективно складіть план прочитаного. Прочитайте текст удруге. Напишіть його докладний переказ, доповнивши описом берегів річки до того, як вона висохла.