ЗВ’ЯЗНА МОВА (МОВЛЕННЯ)
§ 69 Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму
266
1. Прочитайте текст. Сформулюйте тему й основну думку твору.
Черевики
Було це восени сорок третього року. Щойно настало наше звільнення від німців, зазнали ми великої радості, але й бідували дуже. Уже земля грудками взялася, зима з-за гори виглядала, мені в перший клас іти, а взувачки – ніякої. Мати напекла ячних пампушок та й каже:
– Понеси на станцію, продай солдатам.
Прийшов я на станцію, заліз
– Продаєш? По чому штука? – запитує мене найближчий солдат, уже немолодий, з рудими вусами.
А я мовчу. Малий, але теж утямив – люди на фронт їдуть, може, їх усіх повбиває завтра, а я з них за пампушки гроші правитиму. Соромно мені стало, і сльози на очі навернулися. Стою я, переступаю босими ногами, носом шморгаю.
– Я не продаю, так беріть.
Солдат із вусами простягнув руку, узяв одну пампушку, розломив, і дух по вагону пішов. Одкусив він трошки, жує і на мої нош дивиться. Тоді друга рука потяглася до кошика, третя, а далі пішов кошик по вагону. У
– Біжи, хлопче, зараз рушаємо.
Іду додому, і чомусь мені все ще соромно, і плакати хочеться. Аж за станцією відчув, що кошик не порожній. Не розібрали солдати всіх пампушок, думаю. Дивлюся, аж там два зошити зелені й чотири олівці. А під зошитами ще щось. Роздивляюся, а воно солдатські черевики. Добрячі, цілі, тільки один трохи більший, а другий – менший, і задники позлизувані.
Ті черевики я носив до шостого класі, міцнішої і теплішої взувачки не пам’ятаю в житті (За Ю. Мушкетиком).
2. Поясніть значення висловів.
Земля грудками взялася, зима з-за горн виглядає, сльози на очі навернулися. дух по вагону пішов.
3. Дайте відповіді на запитання.
1. Куди збирався йти з пампушками герой твору?
2. Чому хлопець не зміг продавати пампушки?
3. Як солдати подякували хлопцеві?
4. Чому пам’ять про солдатські черевики збереглася на все життя?
5. Чи зрозумілі вам, сучасним дітям, переживання й почуття хлопчика воєнних часів? Чому?
567
Виділіть мікротеми, тематичні речення, готуючись до переказування. Накресліть у зошиті відповідну таблицю і заповніть її.
568
Напишіть докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.