Мета:
– сформувати знання про особливості географічного положення Південної Америки; поглибити та систематизувати знання про етапи відкриття та освоєння материка; вдосконалювати практичні вміння та навички характеризувати географічне положення материка;
– розвивати вміння виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом;
– виховувати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, ініціативність.
Обладнання: фізична карта Південної Америки, підручники,
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення материка, дослідників материка; визначати географічні координати крайніх точок; знаходити та показувати на карті географічні об’єкти, що характеризують географічне положення Південної Америки.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом “Бліцопитування”
– Пригадайте, які землі називали “Новим Світом”.
–
– Як виникли назви “Америка”, “Вест-Індія”, “індіанці”?
– Згадайте типовий план характеристики материка.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом “Практичність теорії”
Зі спекотної Африки ми переносимося на захід через океан до Південної Америки.
У Південній Америці протікає найбільша річка світу й простягнувся найдовший гірський ланцюг, розкинулася найбільша низовина земної кулі та найвеличніший масив вічнозелених вологих лісів, природа яких ще до кінця не вивчена. Тут справді є “загублені світи”, наприклад, гірський масив Ауян-Тепуї, де був відкритий найвищий у світі водоспад, і масив Сьєрра-Небліна, де ендемічні та реліктові рослини й тварини становлять 98 %! Південна Америка – це материк стародавніх індіанських цивілізацій, це батьківщина танго й карнавалу, це нескінченні пляжі й сучасні міста, це змішання рас і народів.
Для того щоб дізнатися, які ще дивовижні відкриття на цьому материку, розпочинаємо знайомство. Як завжди, відправною точкою дослідження є характеристика його географічного положення.
Для чого необхідно знати географічне положення материка? (Відповіді учнів.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Визначення особливостей географічне положення Південної Америки
Робота з мультимедійного презентацією, фізичною картою Південної Америки, планом географічного положення материка, позначення на шаблонах у зошитах номенклатури географічного положення.
План характеристики | Складові географічного положення |
Площа | 18,3 млн км2 (IV місце у світі) |
Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль | Південна Америка повністю розташована в західній півкулі, екватор перетинає її в північній частині, а Південний тропік – майже посередині. Материк лежить переважно в екваторіальних, субекваторіальних і тропічних широтах, тобто в межах жаркого теплового поясу. У помірному поясі із більш низькими температурами розташована лише вузька південна окраїна материка |
Крайні точки | Північна – мис Гальїнас (12° пн. ш.; 72° зх. д.) Південна – мис Фроуерд (54° пд. ш.; 72° зх. д.), Західна – мис Паріньяс (5° пд. ш. 8° зх. д.), Східна – мис Кабу-Бранку (7° пд. пі.; 35° зх. д.) |
Протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі | на південь, із заходу на схід | Робота за варіантами (1-2) 1) за меридіаном 72° зх. д.: 12° + 54° = 66° 66 • 111 = 326 км; 2) за паралеллю 10° пд. ш.: 78° – 36° = 42° (1° ? 109,6 км) 42 • 109,6 = 4603,2 км |
Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії | Із заходу Південна Америка омивається водами Тихого океану, зі сходу – Атлантичного. Північні береги омиває Карибське море. Береги покраяні слабо. Найбільша затока – Ла-Плата. Багато островів тільки на півдні – Чилійський архіпелаг, Фолклендські (Мальдівські) острови, архіпелаг Вогняна Земля, відділений Магеллановою протокою |
Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними | Простори Атлантичного й Тихого океанів відокремлюють Південну Америку від Африки та Австралії, широка протока Дрейка – від Антарктиди, а неширокий і довгий Панамський перешийок з’єднує її з Північною Америкою. У найвужчій і найдовшій частині перешийка на початку XX ст. був проритий Панамський канал |
Висновок 1. Південна Америка – четвертий за площею материк на Землі, який повністю розташований у Західній півкулі та більшою частиною в Південній. Аналіз географічного положення материка дозволяє зробити попередні висновки про ознаки природи материка.
2. Дослідження й освоєння Південної Америки
Вивчення й освоєння материка почалося в епоху Великих географічних відкриттів. Першим європейцем, який 1498 р. побував у Південній Америці, був X. Колумб, а ідею про існування не відомих європейцям земель висловив А. Веспуччі. Перші наукові дослідження на материку провів німецький учений О. Гумбольдт (1799-1804 рр.). Ч. Дарвін вивчав органічний світ материка (1831-1832). Ботанік М. Вавилов установив давні центри хліборобства Південної Америки, походження деяких культурних рослин (1932-1933).
Більшість географічних відкриттів на материку пов’язані з колоніальними захопленнями іспанських і португальських завойовників. Природа материка, особливо внутрішні області басейну річки Амазонки та Центральних Анд, і дотепер недостатньо вивчені.
Завдання. За текстом підручника та картами атласу складіть хронологічну таблицю про дослідження південноамериканського континенту.
Методична порада. У разі обмеження навчального часу доцільно виконувати це завдання вдома.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом “Бліцопитування”
– Яке положення займає Південна Америка відносно екватора?
– У яких півкулях і географічних поясах лежить материк?
– Які миси є крайніми точками материка?
– Які океани, моря, течії омивають береги Південної Америки?
– Який материк – Африка чи Південна Америка – має більшу довжину з півночі на південь?
Прийом “Проблемне питання”
Як відомо, на материку ще залишилися недосліджені та малодосліджені території. Чи вважаєте ви за необхідне організовувати науково-дослідні експедиції до цих районів Південної Америки? Чому?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Практична робота 5: позначити на контурній карті об’єкти, що характеризують географічне положення Південної Америки.
3. За бажанням: опрацювати додаткові джерела й скласти повідомлення про доколумбові цивілізації Південної Америки.