УРОК 41. ПІВНІЧНА АМЕРИКА. СВОЄРІДНІСТЬ ПРИРОДИ, ПОВ’ЯЗАНА З ГЕОГРАФІЧНИМ ПОЛОЖЕННЯМ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ ТА ОСВОЄННЯ
Навчальна мета: ознайомити учнів із загальними відомостями про материк; формувати знання про географічне положення Північної Америки; поглибити та систематизувати знання про дослідження та освоєння материка; вдосконалювати уміння та навички характеризувати географічне положення материка; розвивати інтерес до вивчення теми.
Обладнання: фізична карта Північної Америки, портрети дослідників материка (Х. колумб,
Основні поняття: географічне положення, екватор, тропік, нульовий меридіан, крайні точки, географічні координати, протяжність материка, берегова лінія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
– Які материки уже вивчені на попередніх уроках географії?
– Які епітети з префіксом “най-” можна застосувати до кожного з них?
– Чому вивчення материка починають з характеристики його
– Які материки за часів Великих географічних відкриттів одержали назву “Новий Світ”?
– З іменами яких мореплавців і дослідників пов’язані відкриття та вивчення Нового Світу?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Північна Америка – другий материк Західної півкулі, який разом із Південною Америкою утворює єдину частину світу. Є тут і великі рівнини, і укриті вічними снігами і льодами величні гори, бідні на органіку арктичні пустелі та вічнозелені вологі ліси, високотравні степи – прерії і жаркі, майже безжиттєві пустелі.
У географічних назвах Північної Америки нерідко можна зустріти слово “великий”: Великі озера, Великі рівнини, Великий каньйон, Велике солоне озеро тощо. І дійсно, назви ці не випадкові – на просторах цього третього за розмірами материка розташовано безліч унікальних природних об’єктів, що не мають собі подібних у світі. Тут розташований знаменитий Ніагарський водоспад, найбільша у світі карстова печера – Мамонтова, найбільша акваторія прісної води на Землі – система Великих озер, а у відкритому першим у світі Єллоустонському національному парку – найбільша на Землі кількість діючих гейзерів.
На території північноамериканського континенту розташовані найбільші країни світу – Сполучені Штати Америки і Канада, що вирізняються високим рівнем економічного розвитку і життя людей. Господарська діяльність населення значно змінила природу материка. Як завжди, за планом вивчення материка, наша робота починається з визначення його географічного положення.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Географічне положення
Визначення особливостей географічного положення материка за картами атласа та позначення географічних назв на шаблоні в зошиті Північна Америка розташована в Західній півкулі й витягнута від полярних широт майже до екватора. Як і Південна Америка, Північна Америка за формою нагадує трикутник, розгорнутий своєю основою на північ. Більш широка його частина лежить у північному помірному і холодному поясах, а південна звужена – у жаркому тепловому поясі. Крайні точки: північна – мис Мерчісон (72° пн. ш., 95° зх. д.), південна – мис Мар’ято (7° пн. ш., 81° зх. д.), західна – мис принца Уельського (66° пн. ш., 168° зх. д.), східна – мис Сент-Чарльз (52° пн. ш, 56° зх. д.).
Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Атлантичного, Північного Льодовитого й Тихого. Берегова лінія сильно порізана. Моря: Карибське, Берінгове, Бофорта, Баффіна. Затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска. Найбільші острови: Гренландія, Канадський Арктичний архіпелаг, Ньюфаундленд, Великі та Малі Антильські, Алеутські. Півострови: Лабрадор, Флорида, Юкатан, Каліфорнія, Аляска. Течії: Голь – фстрім, Лабрадорська, Каліфорнійська. Північна Америка з’єднується з Південною Америкою Панамським перешийком, від Євразії відокремлена Берінговою протокою.
Виконання практичної роботи 8 (продовження). Позначити на контурній карті географічні об’єкти, що характеризують географічне положення Північної Америки.
Завдання. Порівняйте географічне положення Америки – Північної та Південної. Результати занесіть у таблицю:
Ознаки схожості | Ознаки відмінності |
2. Історія відкриття й освоєння
Робота з підручником. Прочитайте текст параграфа “Відкриття та дослідження Північної Америки” та визначте основні етапи дослідження материка.
Відкриття вікінгів. Х. Колумб (1492 р. – рок відкриття Америки). Англійська експедиція під керівництвом Дж. Кабота (1497-1498 рр). Похід Е. Кортеса (1519 р.). Експедиція В. Берінга й О. Чирикова (1741 р.). “Російська Америка”.
V. Закріплення вивченого матеріалу
– У яких географічних поясах і півкулях розташована Північна Америка?
– Водами яких океанів і морів омиваються береги материка? Узбережжя яких океанів характеризується значною зрізаністю? Яке практичне значення мають знання про характер берегової лінії?
– Які особливості географічного положення Північної і Південної Америк дають підставу об’єднати їх в один континент – Америку, яку раніше називали Новим Світом?
– У назвах яких географічних об’єктів Північної Америки відбиті імена її першовідкривачів і дослідників?
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати параграф…
– Скласти опис уявної подорожі навколо Північної Америки. Знайти найбільш зручні місця для стоянки кораблів, продумати можливість поповнення запасів води і продуктів харчування.
– Використовуючи додаткову літературу, скласти повідомлення про дослідників і першовідкривачів Північної Америки.