Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему
§ 18. ПОДОВЖЕННЯ І ПОДВОЄННЯ ПРИГОЛОСНИХ
Практикум
193. І. Випишіть із поданих уривків слова у два стовпчики: а) з подвоєнням внаслідок збігу двох однакових приголосних; б) з подовженням приголосних внаслідок асиміляції. Які приголосні можуть подовжуватися?
1. У хаті по-святковому врочисто І по-буденному, як завше, тісно.
Ми зачудовані священнодійством:
А мама звично місять біле тісто.
Старенька піч жує солому смачно,
Задумано підперши підборіддя.
І
Не може у кутку своєму всидіть (І. Шевченко).
2. Гойдаються далекі тихі сни
На плетиві доріг осіннього світання,
Отам в туманах приховалась рання
Моя зоря – надовго, до весни (І. Ципковський).
3. У гіллі горить зоря нетлінно,
Під нею я в пилу зеленім
Дивлюся схиленоколінно
На сонце, що зійшло в мені (Л. Вишеславський).
ІІ. Поясніть правопис виділених слів і розділові знаки в кожному уривку.
194. І. Утворіть і запишіть нові слова, додаючи до поданих слів префікси без-, від-, під-, об-, воз-, над-, роз-. Поясніть вимову і причини морфологічного
З’єднати, дарувати, звучний, ділити, бризкати, давати, Дніпрянщина, збройний, захисний, законний, зоряний, золочений, земельний, знайомитися, дерти.
ІІ. Складіть і запишіть п’ять речень з утвореними словами (на вибір).
195. І. Поясніть наявність або відсутність подовження приголосних у словах.
Відлуння, угіддя, Запоріжжя, узбіччя, Закарпаття, Залісся, Россю, розкішшю, віссю, медаллю, честю, радістю, знаряддя, листя, наллю, відкриття, зрання, навмання, спросоння, весілля, гіллястий.
ІІ. Складіть і запишіть речення з власними назвами.
196. Утворіть від іменників прикметники і запишіть. Поясніть вимову й написання.
Туман, спина, весна, долина, день, ячмінь, камінь, закон, сон, рань, паркан, вино, злочин, вогонь, осінь, зміна, вікно, балкон, льон, глина, дерево, пісня, лимон.
197. Складіть і запишіть речення з поданими словами, об’єднавши їх темою “Зимовий етюд”. Поясніть вимову і правопис.
Здоровенний, непримиренний, старанно, невблаганно, несказанно, незрівнянно, шалений, хрещений.
Спілкування
198. І. Прочитайте текст. Випишіть слова зі спрощенням, з фонетичним подовженням приголосних.
Картотека підліткового кабінету обласного наркологічного диспансеру – реєстр страшного горя.
На стандартних клінічних бланках бездоганним почерком занотоване все таке коротке життя юнаків і дівчат. Багато з них після лікування повернулися до нормального, свідомого життя і навчання, а багато – так назавжди і залишилися у картотеці диспансеру з короткою припискою: “Знятий з обліку у зв’язку зі смертю…” Раз спробувавши, вони вже не могли зупинитися, а друзі, рідні мовчки спостерігали повне падіння і деградацію особистості.
Не будьте байдужими, допоможіть вчасно зупинитися тим, хто спіткнувся! Пам’ятайте: наркоманія – соціальне зло, що спотворює свідомість, калічить характер, забирає життя (3 журналу).
ІІ. Підготуйте виступ на тему “Посієш звичку – пожнеш долю”.
199. Об’єднайтесь у групи і напишіть лінгвістичну казку (оповідання) на одну з тем: “Чому звуки спрощуються?”, “Як відбувається подвоєння звуків?”, “Що таке подовження звуків?”. Оцініть творчі роботи однокласників.