Тема 2
ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК
УРОК 24
Тема. Поняття про амфотерні основи
Цілі уроку: розглянути поняття амфотерності як здатності сполук проявляти двоїсті властивості: і кислот, і основ; розширити знання учнів про властивості основ і кислот на прикладі амфотерних сполук; формувати вміння й навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі амфотерних основ.
Тип уроку: поглиблення й систематизації знань.
Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, робота з опорною схемою.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
Ми знаємо, що кислоти й основи реагують між собою. Як називається така реакція? (Реакція нейтралізації)
Демонстрація 8. Доказ амфотерності цинк гідроксиду
Здійснимо таку реакцію з цинк гідроксидом.
– Як одержати цей гідроксид з реактивів, наведених на дошці?
Zn(ОН)2 – нерозчинна основа, желеподібний осад. Розділимо одержаний осад на дві пробірки.
Який реактив
Zn(OH)2 + 2НСl = ZnCl2 + 2Н2O
– Що спостерігаємо? (Осад розчинився)
А тепер у другу частину осаду доллємо розчин натрій гідроксиду.
– Що спостерігаємо? (Осад розчинився)
– Чому?
Запишемо рівняння реакції:
Висновок. Цинк гідроксид – амфотерна основа.
Амфотерність – це здатність речовин проявляти властивості й кислот, і основ залежно від природи речовин, з якими вони взаємодіють.
Наприклад, Zn(OH)2 під час взаємодії з кислотами проявляє властивості основ, а під час взаємодії з основами – властивості кислот.
До таких основ також належать Аl(ОН)2, Ве(ОН)2, Сr(ОН)3 та ін.
III. Закріплення вивченого матеріалу
Керована практика
Заповнимо опорну схему “Хімічні властивості основ”.
Завдання 1
У трьох пробірках без етикеток містяться нерозчинні гідроксиди Цинку, Купруму й Магнію. Як дослідним шляхом розпізнати, в якій із пробірок міститься амфотерний гідроксид? Укажіть, яким зі способів може скористатися лаборант:
А) за забарвленням виявити Сu(ОН)2;
Б) до порцій гідроксидів долити кислоту, розчиняться всі гідроксиди;
В) до порцій гідроксидів долити розчин лугу, розчиниться тільки амфотерний гідроксид;
Г) виділивши за забарвленням купрум(ІІ) гідроксид, до решти додати розчин лугу, розчиниться амфотерний гідроксид.
Завдання 2
Доведіть амфотерність Ве(ОН)2.
Завдання 3
У лабораторії знаходяться набори реактивів різного складу. Укажіть, який із наборів речовин можна використати для одержання найбільшої кількості амфотерних гідроксидів:
Завдання 4
На лотку після експерименту залишилися реактиви: Na2CO3, КОН, СаО, Pb(OH)2, Cu, ВаСl2, Сu(ОН)2, NaCl, Al(OH)3, Н2O, SO2. Виберіть із перелічених речовин ті, які можна нейтралізувати сульфатною кислотою. Запишіть рівняння можливих реакцій, назвіть солі.
Завдання 5
Лаборант злив розчини калій гідроксиду й сульфатної кислоти, що містять КОН і H2SO4 однаковою кількістю речовини – 1 моль. Визначте реакцію середовища одержаного розчину. Якого забарвлення набуде лакмус у розчині, що утворився?
IV. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання.
Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання амфотерних основ.