Розд Іл 5. Комп’ютерні мережі
5.5. ПОШУК В ІНТЕРНЕТІ
1. Якими способами можна відкрити веб-сторінку із заданою адресою у вікні браузера?
2. Як здійснюється пошук потрібних відомостей у довідковій системі текстового процесора?
3. Що таке ключові слова?
ПОШУК ІНФОРМАЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ В ІНТЕРНЕТІ
На попередніх уроках ви працювали з веб-сторінками, адреси яких ви знали. Але кількість відомостей в Інтернеті дуже велика і постійно збільшується. Знати адреси всіх сайтів, матеріали яких можуть бути корисними для вас, неможливо.
Пошукові системи – це програми, які призначені для пошуку в Інтернеті веб-сторінок з потрібними відомостями. Існує багато пошукових систем. За даними сайта І. uа (topi. ua/report), серед українських користувачів найпопулярнішими є пошукові системи Google (google. com. ua) та Яндекс (yandex. ua).
Розглянемо, як виконувати пошук веб-сторінок з використанням пошукової системи Google.
Пошук в Інтернеті схожий на пошук у довідковій системі текстового процесора. Спільним у них є принцип пошуку за ключовими словами. Тому перш за все, для пошуку потрібно
У вікні браузера потрібно відкрити головну сторінку пошукової системи Google з адресою google. com. ua. На цій сторінці є поле для введення ключових слів пошуку (рис. 5.22).
Рис. 5.22. Поле для введення ключових слів у пошуковій системі Google
Пошук може розпочатися вже під час уведення в поле пошуку ключових слів. Якщо це не відбулося, то потрібно вибрати кнопку Пошук Google або натиснути клавішу Enter. У результаті у вікні
Браузера відобразиться список гіперпосилань для переходу на веб-сторінки, у тексті яких присутні ключові слова (рис. 5.23).
Під кожним гіперпосиланням розміщено адресу веб-сторінки, на яку відбуватиметься перехід, та коротка цитата – кілька слів, вибраних зі знайденої сторінки. Прочитавши цитату, можна здогадатися, чи знайдете ви на цій сторінці потрібний матеріал. Наприклад, якщо текстом гіперпосилання є Українські фразеологізми на літеру “В”, а цитата зі сторінки містить текст Онлайн тлумачення та переклад українських фразеологізмів, то, вибравши це гіперпосилання, ви напевне знайдете на цій веб-сторінці потрібний вам матеріал.
Рис. 5.23. Вікно браузера з результатами пошуку
У ході пошуку може бути отримано дуже багато гіперпосилань. У вікні браузера відображаються, як правило, посилання на десять веб-сторінок. Для перегляду наступних результатів пошуку потрібно вибрати номер іншої сторінки в нижній частиш веб-сторінки (рис. 5.24).
Рис. 5.24. список номерів сторінок з результатами пошуку
Під час вибору деякого гіперпосилання відповідна веб-сторінка відкривається на тій самій вкладці у вікні браузера. Якщо ж ви хочете переглянути кілька веб-сторінок у різних вкладках, то можна в контекстному меню гіперпосилання вибрати команду Відкрити посилання в новій вкладці.
Якщо ви знайшли на одній з веб-сторінок потрібні вам відомості, то пошук можна вважати завершеним. Якщо потрібний матеріал не знайдено, то можна змінити ключові слова та виконати повторний пошук.
Пошук можна виконувати з використанням різних пошукових систем. Алгоритм організації пошуку буде однаковим:
1. Сформулювати ключові слова або словосполучення, за якими виконуватиметься пошук.
2. Відкрити у вікні браузера веб-сторінку пошукової системи.
3. Увести ключові слова або словосполучення в поле пошуку на сторінці пошукової системи.
4. Вибрати кнопку Пошук або натиснути клавішу Enter.
5. Переглянути описи гіперпосилань з отриманого списку.
6. Якщо знайдено гіперпосилання, що відповідає темі, то використати його для відкриття відповідної веб-сторінки.
7. Якщо потрібних відомостей не знайдено, то слід уточнити ключові слова та виконати повторний пошук у цій або іншій пошуковій системі.
Потрібно мати на увазі, що під час виконання пошуку в різних пошукових системах результати найімовірніше будуть різними.
АНАЛІЗ МАТЕРІАЛІВ, ЗНАЙДЕНИХ В ІНТЕРНЕТІ
До відомостей, які ви отримали в результаті пошуку в Інтернеті, потрібно ставитися критично.
Розмістити матеріали у Всесвітньому павутинні може будь-який користувач Інтернету. З’являється дедалі більше сайтів, на яких люди висловлюють власні думки, жарти або фантазії. Ці відомості, як правило, ніким не перевіряються, а тому вони можуть бути недостовірними. Крім того, частина сайтів в Інтернеті була створена давно та із часом не оновлювалася. Деякі відомості можуть виявитися застарілими або неактуальними.
Щоб переконатися в тому, чи можна довіряти даним з веб-сайта, варто звертати увагу на таке:
– Чи вказано, для кого призначено веб-сайт та яка мета його створення?
– Чи наведено на веб-сторінці відомості про автора? Чи є його контактні дані, за якими можна поставити запитання?
– Чи можна перевірити дані, що містяться на сторінці, з даними з інших джерел? Чи є посилання на інші джерела на веб-сторінці?
– Чи регулярно оновлюються дані на веб-сайті? Чи не застаріла дата розміщення матеріалів?
– Чи узгоджуються отримані дані з тим, що ви вчили в школі або дізналися з інших джерел?
ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОГО КОРИСТУВАННЯ ІНТЕРНЕТОМ ПІД ЧАС ПОШУКУ ВІДОМОСТЕЙ
В Інтернеті, як у великому місті, є багато привабливого, але є й певні небезпеки. Для того щоб захистити себе від цих небезпек, потрібно дотримуватися кількох правил. Ці правила дуже схожі на правила безпеки у реальному світі:
– Захист особистих даних. Ви знаєте, що не можна повідомляти свою адресу та інші відомості про себе і свою родину незнайомим людям. Це стосується й Інтернету. Почастішали випадки використання ресурсів Інтернету з метою шахрайства: отримання особистих даних (адреси, місця роботи батьків), паролів доступу до фінансових документів тощо. Якщо на якійсь веб-сторінці вам пропонують увести ваші особисті дані, то не погоджуйтеся на це, повідомляйте про такі випадки ваших батьків або вчителів.
– Захист від шкідливих програм. Деякі веб-сторінки можуть містити шкідливі програми. Такі програми можуть запускатися на виконання, коли ви вибираєте деяке гіперпосилання на веб-сторінці або в окремому вікні, що відкривається поверх веб-сторінки, – у так званому спливаючому вікні. Для захисту від шкідливих програм створені спеціальні програми, які повинні бути встановлені на комп’ютері та захищати його.
– Захист від загрозливого вмісту. Якщо на деякій веб-сторінці ви побачите текст образливого змісту або такий, що закликає вас до неправильних вчинків, агресії, викликає у вас неприємні відчуття, то потрібно повідомити про це дорослих.
Для детальнішого ознайомлення з правилами безпечної роботи в Інтернеті скористайтеся порадами психолога на сайті Безпечний Інтернет з адресою bezpeka. kyivstar. ua/rules/for-children/advices.
Працюємо з комп’ютером
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
1. Пошук матеріалів в Інтернеті
Знайдіть з використанням пошукової системи Google матеріали до уроку історії для пояснення на прикладі кургану Чортомлик поняття скіфський курган. Для цього:
1. Відкрийте у вікні браузера головну сторінку пошукової системи Google з адресою google. com. ua.
2. Уведіть у поле пошуку ключові слова скіфський курган Чортомлик, натисніть клавішу Enter.
3. Перегляньте цитати з веб-сторінок. Виберіть одне з гіперпосилань, наприклад з текстом Курган Чортомлик – Прадідівська слава.
4. Перегляньте зміст веб-сторінки, що відкрилася. Переконайтеся, що на веб-сторінці містяться текст і зображення з визначеної теми.
2. Аналіз матеріалів на знайдених сайтах
1. Проаналізуйте матеріали веб-сторінки за запитаннями, наведеними в підпункті Аналіз матеріалів, знайдених в Інтернеті, залишіть відповіді та зробіть висновки, чи можна використовувати отримані дані для підготовки повідомлення до уроку.
2. Проаналізуйте матеріали веб-сторінки за такими запитаннями:
1. Чи вимагають розробники сайта введення ваших особистих даних?
2. Чи відкриваються поверх веб-сторінки спливаючі вікна з небажаними гіперпосиланнями?
3. Чи розміщені на веб-сторінці гіперпосилання з рекламними текстами? Чи є вони, на ваш погляд, небезпечними?
4. Чи є на веб-сторінці текст загрозливого змісту, про який потрібно попередити дорослих?
Запишіть відповіді на запитання та зробіть висновок, чи можна вважати знайдений сайт безпечним.
3. Закрийте вікно браузера.
Найважливіше в цьому пункті
Пошукові системи – це програми, що призначені для пошуку відомостей в Інтернеті. Однією з популярних є пошукова система Google з адресоюgoogle. com. ua.
Пошук веб-сайтів на сторінках пошукових систем здійснюється за ключовими словами.
До відомостей, які ви отримали в результаті пошуку в Інтернеті, слід ставитися критично, аналізувати їх достовірність та актуальність.
Під час використання ресурсів Інтернету потрібно пам’ятати про небезпеки та дбати про захист особистих даних, захист від шкідливих програм і від загрозливого вмісту.
Дайте відповіді на запитання
1*. Для чого призначено пошукові системи?
2°. Які ви знаєте пошукові системи?
З*. Що повинні відображати ключові слова для пошуку в Інтернеті?
4*. Що є результатом пошуку в Інтернеті?
5°. Що потрібно зробити для перегляду результатів пошуку, які не вмістилися на першій сторінці результатів?
6*. Як відкрити в новій вкладці браузера веб-сторінку, на яку виконується перехід під час вибору гіперпосилання?
7*. За яким алгоритмом здійснюється пошук матеріалів в Інтернеті?
8*. Які матеріали вважаються недостовірними; неактуальними?
9*. Навіщо потрібно захищати особисті дані в Інтернеті?
10*. Як можна зменшити ризик потрапляння шкідливих програм на ваш комп’ютер під час роботи в Інтернеті?
Виконайте завдання
1°. Виконайте пошук в Інтернеті з використанням пошукової системи Google (google. com. ua) інформаційних матеріалів з ключовими словами безпечна поведінка з незнайомими людьми. Виберіть одне із знайдених гіперпосилань, наприклад Правила безпечної поведінки з незнайомими людьми. Перегляньте запропоновані правила. Додайте закладку на веб-сторінку до списку сайтів, обраних для швидкого доступу.
2*. Виконайте пошук в Інтернеті відомостей про наукові відкриття, які зробив давньогрецький вчений Архімед. Скопіюйте в текстовий файл відомості про один з його винаходів та адресу веб-сторінки. Відформатуйте документ. Збережіть файл у вашій папці з іменем завдання 5.5.2.
3*. Виконайте пошук відомостей в Інтернеті про стан атмосферного повітря у вашому населеному пункті або області для проведення дослідження з географії. Ознайомтеся зі змістом знайдених веб-сторінок. Додайте закладки на знайдені веб-сторінки до списку сайтів, обраних для швидкого доступу, в папку Географія. Виконайте пошук в Інтернеті відомостей для складання пам’ятки Правила особистої гігієни для уроку з основ здоров’я. Виберіть рекомендації щонайменше з трьох різних веб-сторінок. Скопіюйте фрагменти тексту та адреси веб-сторінок, збережіть відповідні зображення. Створіть пам’ятку у вигляді презентації, на останньому слайді розмістіть адреси веб-сторінок, з яких отримано матеріали.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 9
“Пошук матеріалів в Інтернеті”
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
1. Виконайте пошук відомостей в Інтернеті для уроку української літератури з теми Кобзарі й лірники старої України.
2. Перегляньте веб-сторінки, посилання на які отримані в результаті пошуку, та виберіть три з них, що відповідають темі.
3. Створіть у Диспетчері закладок папку Кобзарі та додайте закладки на три вибрані веб-сторінки до списку сайтів, обраних для швидкого доступу, у створену папку.
4. Збережіть матеріали з веб-сторінок у вашій папці:
А) одну веб-сторінку повністю;
Б) одне зображення, що міститься на іншій веб-сторінці;
В) скопіюйте один абзац тексту з третьої веб-сторінки до текстового документа, відформатуйте його та збережіть у файлі з іменем практична 9.
5. Закрийте вікно браузера.
6. Переконайтеся в наявності збережених матеріалів.